بیش از 71 هزار هکتار از بیابان های شهرستان سبزوار در کانون بحران قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار با اشاره به اینکه سبزوار بیش از 485 هزار هکتار بیابان دارد، گفت: بیش از 71 هزار هکتار از این مناطق در کانون‌های بحران قرار دارد.

قاسم آخوندی امروز با بیان اینکه سبزوار در دهه 40 از نظر ریزگردها به شدت آسیب دیده ‌است، افزود: در آن سال‌ها برای کنترل این پدیده تاغ‌زارهایی در منطقه سبزوار کاشته شد تا جلوی حرکت زیرگردها و خاک به سمت این شهرستان گرفته شود.

وی با بیان اینکه نهضت مبارزه با بیابان‌زایی در سبزوار از همان سال‌های دهه 40 آغاز شد، تصریح کرد: در همان دوران مردم در کنار مسئولان وقت قرار گرفتند و توانستند این تاغ‌زارها را ایجاد کنند.

آخوندی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته اعتبارات خوبی برای کاشت این تاغ‌زارها در منطقه اختصاص داده شده است، افزود: در سنوات گذشته بیش از 400 هکتار از کانون‌های بحران در سبزوار تاغ‌کاری شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر میزان اعتبارات کاهش یافته و منابع کمی برای حفظ و مدیریت تاغ‌زارهای در شهرستان اختصاص یافته است، یادآور شد: در سال گذشته فقط توانسته‌ایم 60 هکتار از اراضی و کانون‌های بحران را تاغ‌کاری کنیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار با بیان اینکه نبود اعتبارات بخشی از مشکلات ما در حوزه حفظ تاغ‌زارهای سبزوار است، عنوان کرد: مهم‌ترین مشکل ما در این حوزه افزایش قلیان‌سراها و هجوم صاحبان این مکان‌ها برای کندن و تبدیل کردن چوب تاغ‌ها به زغال است.

آخوندی یادآور شد: اگر روند آسیب رسیدن به تاغ‌زارهای سبزوار همچنان ادامه یابد شاهد حرکت بیشتر ریزگردها به سمت شهرستان خواهیم بود و در سال‌های آینده آسمان سبزوار دیگر صاف نمی‌شود.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: بیابان ، کانون ، بحران ، سبزوار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.