کتاب "ترانه و ترانه خوانی فرهنگ مردم کُرد" پژوهش و تألیف هاشم سلیمی از سوی انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

 به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگارانبه نقل از روابط عمومی انتشارات سروش، گورانی یا ترانه عامیانه زیباترین بخش ادبیات شفاهی کردی است که ریشه در بیان احساس و حالات روحی عامة مردم کردنشین دارد.

گورانی بازتاب شادی ها، غم ها، رنج ها، شکست ها و پیروزی های مردم کرد از روزگاران کهن تا کنون است که با پژوهش و بررسی محتوای آن ها می توان به ژرفای روحی و روانی و گرایش های فرهنگی مردم این منطقه پی برد.

گورانی کُردی نه تنها به طور نسبی زبان و ادبیات کردی را از گزند روزگار محفوظ داشته، بلکه گلستان رنگارنگ موسیقی این مرز و بوم را نیز زنده و پرطروات نگه داشته است. همچنین گورانی بازتاب مسایل اجتماعی گذشته و تجلی کامل بیان احساس و عواطف هنری با زبانی ساده و بی پیرایه هستند.

معرفی بخش های گوناگون گورانی های ملی و فولکلوریک کردی در زمینه موضوع های مختلف برای دسترسی پژوهشگران به شناخت هر چه بیشتر فرهنگ مردم، موسیقی و ترانه های کردی هدف این اثر است و نویسنده سعی کرده است بعد از هر دسته بندی موضوعی ترانه ها و پس از شرحی مختصر دربارة موضوع آن ها، متن ترانه را به همراه آوانویسی لاتین و برگردان فارسی آورد و سپس به تشریح مفاهیم و باورهای مرتبط به ترانه ها بپردازد.

ویژگی های گورانی ها یا ترانه های عامیانه کُردی، مقام، حیران، سیاچمانه، هوره، سروده های آیینی و خانقاهی، گورانی های کار، انواع گورانی های کار، گورانی تاریخی های سیاسی و حماسی، گورانی های یاغیان، گورانی های دلدادگی، گورانی های مویه، بازتاب طبیعت در گورانی ها، سیمای شهرنشینی در گورانی ها، بازتاب غم و غربت در گورانی ها، بازتاب ناهنجاری های خانوادگی در گورانی ها، بازتاب مدرنیته در گورانی ها، بازتاب اخلاق در گورانی ها، گورانی و طنز عامیانه و گفتاری درباره هلپرکه (رقص سنتی کردی) عناوین موضوعات این مجموعه است. این اثر در 392 صفحه با قیمت 180000 ریال از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار مشتاقان فرهنگ عامه قرار گرفته است.

علاقمندان برای تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه مطهری سروش به نشانی: تهران، خیابان شهید مطهری، نرسیده به خیابان شهید مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ و یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش مراجعه یا با تلفن 66493620-۰۲۱ تماس حاصل نمایند.

همچنین مرکز پخش پکتا ( نماینده انحصاری پخش آثار انتشارات سروش) به نشانی: خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، جنب فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن ۶۶۹۷۳۲۰۳ ( ۲۰ خط) آماده عرضه کلی و جزئی این کتاب به علاقمندان در سراسر کشور است.

فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی: http://soroushpublishingco.ir   امکان پذیر است.

انتهای پیام/
برچسب ها: انتشارات ، کتاب ، سروش ، منتشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار