موز یکی از منابع مهم، قابل‌حمل و سهل‌الوصول انرژی و پتاسیم است که برای آرامش اعصاب، کاهش فشارخون (قاتل بالفطره مردان)، تنظیم ضربان قلب و... مفید است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، هر جور که حساب کنیم خانم‌ها و آقایان در تغذیه و نیازهای غذایی‌شان زمین تا آسمان با هم فرق می‌کنند. درست است که خانم‌ها برهه‌های حساسی همچون بارداری، شیردهی و یائسگی را پشت سر می‌گذارند و به مواد مغذی خاصی احتیاج پیدا می‌کنند یا باید از سبک خاصی در رژیم غذایی روزانه‌شان پیروی کنند؛ اما آقایان هم برای حفظ توده عضلانی‌، جلوگیری از سرطان پروستات، بیماری‌های قلبی و عروقی و... به یک برنامه غذایی خاص احتیاج دارند.

 مواردی که مستانه تابش، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با «حمایت» از آنها به عنوان اصول تغذیه سالم برای آقایان یاد می‌کند که می‌توانند سلامت و طول عمرشان را تضمین کنند.
 
  توصیه‌هایی از جنس مردانه

متاسفانه خیلی از خوراکی‌هایی که در فهرست بلند بالای علاقه‌مندی‌های غذایی آقایان قرار می‌گیرند، نه تنها به درد سلامتی‌شان نمی‌خورند، بلکه می‌توانند در درازمدت از پشت به آنها خنجر زده و عمرشان را کم کنند! درواقع رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم می‌تواند به مردها کمک کند تا در مقابل سرطان و بیماری‌های قلبی بایستند؛ اما دقیقا ضعف در همین دو عامل مهم است که قاتل جان مردان بالای 35 سال می‌شود. این نکته درگوشی را هم به خاطر داشته باشید که برنامه صحیح غذایی و همچنین ورزش توانایی جنسی مردان را نیز افزایش می‌دهد و به گفته متخصصان تغدیه تقریبا هر غذایی که برای سیستم قلبی و عروقی مفید باشد، عملکرد سیستم بدن را نیز بهتر می‌کند.
 
  منبعی سرشار از انرژی

موز یکی از منابع مهم، قابل‌حمل و سهل‌الوصول انرژی و پتاسیم است که برای آرامش اعصاب، کاهش فشارخون (قاتل بالفطره مردان)، تنظیم ضربان قلب و... مفید است. یادتان باشد برنامه‌های غذایی که غنی از پتاسیم و منیزیم هستند خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهند. این میوه همچنین به عنوان یکی از منابع فوق‌العاده ویتامین B6، می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را قوی‌تر و به تشکیل گلبول‌های‌های قرمز خون کمک کند. علاوه بر این مردها برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم عصبی خود و کمک به متابولیسم پروتئینی که از طریق مواد غذایی وارد بدنشان می‌شود، به موز احتیاج دارند. پس بد نیست توصیه کنیم که هر روز از خوردن یک عدد موز متوسط لذت ببرید و آن را در وعده صبحانه همراه با شیر و غلات آماده یا قبل از تمرین ورزشی در باشگاه میل کنید.
 
  اسید چرب امگا3 بخورید

فهرست بهترین غذاهای مردانه بدون نام بردن از منابع خوب چربی به‌ویژه آنهایی که حاوی اسید چرب امگا3 هستند، کامل نمی‌شود. علتش هم این است که چربی‌های سالم می‌توانند به حفظ عملکرد قلب، گردش خون و سیستم ایمنی بدن کمک کنند و خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان کاهش دهند. منابع غذایی اسیدهای چرب امگا 3 جزو ترکیبات ضدالتهابی قوی هستند که تری‌گلیسیرید یا همان چربی خون را پایین می‌آورند و در کاهش دردهای آرتروز موثر هستند.

ماهی‌های چرب از جمله ماهی آزاد، ساردین، تن، خال مخالی و شاه ماهی جزو منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 محسوب می‌شوند و انجمن قلب و عروق آمریکا به همه مردها توصیه می‌کند که حداقل هفته‌ای دو بار از این ماهی‌ها نوش جان کنند. البته اگر ماهی دوست ندارید یا گیاه‌خوار هستید می‌توانید اسید چرب امگا3 را در دانه کتان، گردو، سویا، روغن کانولا و محصولات غنی شده مانند تخم‌مرغ هم پیدا کنید؛ ولی توصیه اکید ما برای خوردن ماهی دلایل دیگری هم دارد. چون ماهی‌های چرب منبع خوب ویتامین D نیز هستند که ما برای پیشگیری از سرطان، دیابت نوع دو، فشار خون بالا و بیماری‌های استخوانی به آن نیاز داریم.
 
  مواد غذایی فوق‌العاده مردانه

در حالی که تقریبا همه سبزی‌ها این شایستگی را دارند که در فهرست مواد غذایی فوق‌العاده مردانه قرار بگیرند؛ اما در این فهرست باید جای ویژه‌ای را به خانواده کلم از جمله کلم بروکلی اختصاص داد. بروکلی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان مفید بوده و به خاطر داشتن ویتامین ث، بتا کاروتن، پتاسیم و ماده‌ای به نام سولفورآمین، ضد سرطان پروستات و روده بزرگ است.

مطالعه‌‌ای که به تازگی توسط محققان دانشگاه هاروارد انجام شده، نشان داده است مردانی که در هفته 5 واحد کلم بروکلی ( هر واحد معادل یک لیوان کلم خام یا نصف لیوان کلم پخته) می‌خورند، نصف سایرین در معرض ابتلا به سرطان مثانه قرار می‌گیرند و جالب است بدانید که این سرطان 2 تا 3 برابر در مردها شایع‌تر است. علاوه بر این بروکلی به پایین آمدن هموسیستئین خون که با بیماری قلبی و سکته رابطه مستقیم دارد، کمک می‌کند. نکته ای که نباید به سادگی از کنار آن بگذرید.
 
  نان، غلات و نشاسته

واقعیت این است که اغلب مردها در برنامه غذایی‌ روزانه‌شان از نان و غلات و نشاسته کافی استفاده می‌کنند؛ اما مشکل اینجاست که نوع غیرسالمش را انتخاب می‌کنند. برنامه غذایی مردانه‌ای که غنی از غلات کامل باشد، به شما کمک خواهد کرد تا فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را به دست آورده، شکمتان را کوچک نگه دارید، عضلات خود را حفظ کنید و مطمئن باشید  که در 40 سالگی از سکته قلبی نمیرید! البته اگر باقی شرط‌ها از جمله ورزش کردن، سیگار نکشیدن و... را هم رعایت کنید. سرطان پروستات یکی از کابوس‌های اصلی مردانه است که خوردن ماکارونی سبوس‌دار، غلات کامل و... به دلیل داشتن لوتئین می‌تواند شما را از شر آن مصون نگه دارد.

بلغور جوی دو سر و جو نیز غنی از فیبر محلول و سرشار از ویتامین B هستند که کلسترول بد خون یا همان  LDL  را پایین می‌آورند. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از مشکلات گوارشی، فیبر غذایی را به تدریج در برنامه روزانه ‌خود افزایش دهید و فراموش نکنید که در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید.
 
  نبرد تن به تن با سرطان پرستات

سویا یکی از منابع غنی از ایزوفلاون است که می‌تواند  با سرطان پروستات نبرد تن به تن کند. آخرین مطالعات انجام شده در این حوزه نشان داده است که ایزوفلاون موجود در لوبیای سویا هم در پیشگیری و هم در درمان سرطان پروستات در مردان مفید است.

علاوه بر این محققان می‌گویند، خوردن روزانه 25 گرم پروتئین سویا کلسترول خود مردها را نیز پایین می‌آورد. البته سایر محصولات سویا مانند آجیل سویا، شیر سویا، پنیر سویا، همبرگر گیاهی، توفو و... نیز می‌توانند این خاصیت را داشته باشند.
 
  راهی برای کمک به سلول های خاکستری

حیف که مردها جعبه جواهر ندارند وگرنه باید انواع توت، گیلاس و آلبالو را به عنوان گوهرهای گران‌قیمت داخل این جعبه نگه می‌داشتند زیرا مملو از آنتی‌اکســیدان‌هایی نظیـــر آنتوسیانین و فلاونوئید هستند. توت‌ها حاوی بیش از 4000نوع ترکیب مختلف هستند و خواص آنتی‌اکسیدانی‌‌شان فراتر از ویتامین ث است. علاوه بر این کالری کمی دارند و خیلی چاق‌کننده نیستند. مطالعات جدید نیز نشان داده اند که مصرف توت سفید، توت قرمز، شاه توت، زغال اخته، توت فرنگی، تمشک و گیلاس می‌تواند عملکرد مغز را بالا ببرد.

   سبزی‌های زرد و نارنجی هم مهم‌اند

ویتامین C و بتا کاروتن از جمله آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به حفظ سلول‌های پوست و جلوگیری از اکسیداسیون توسط نور خورشید کمک می‌کنند. همچنین ویتامیC در تولید کلاژن نیز نقش دارد. شما می‌توانید نیاز روزانه خود به این ویتامین‌ را با خوردن فلفل دلمه‌ای قرمز(تنها یک عدد آن حاوی بیش از 300 درصد نیاز روزانه شماست)، هویج، کدو تنبل، یا سیب زمینی شیرین تامین کنید.
 
  شکلات تلخ در نبرد با کلسترول بد

شکلات تلخ سطح کلسترول بد و فشار خون را پایین می‌آورد، جریان خون را بهبود می‌بخشد، به عملکرد بهتر سیستم بدن کمک می‌کند و در سلامت فیزیکی مردان موثر است. البته خوردن بیش از حد آن می‌تواند اندازه دور شکمتان را افزایش دهد.
 
 رفع استرس‌های روزانه با آووکادو

بله، قبول دارم که آووکادو پرچرب است؛ اما چربی آن از نوع خوب و سالم محسوب می‌شود که به سلامتی شما هم کمک می‌کند و کلسترول خونتان را پایین می‌آورد. علاوه بر این آووکادو به طور تقریبی 2برابر یک موز معمولی پتاسیم دارد و حاوی ویتامین B نیز است که برای رسیدن به آرامش و رفع استرس‌های روزانه ضروری است.
 
 درمانی برای التهاب های ناشی از تمرینات ورزشی

کمی تند است؛ اما یک ضدالتهاب قوی محسوب می‌شود، فشارخون را تعدیل می‌کند و دردهایی را که ممکن است موقع تمرینات ورزشی برایتان ایجاد شده باشد، رفع می‌کند.

فراموش نکنید که زنجبیل جزو گیاهان دارویی مهم بوده و دارای خواص متعددی از جمله ضد تهوع، مقوی قلب، ضد لخته شدن خون، ضد باکتری، آنتی اکسیدان، ضد سرفه، ضد سموم کبدی، ضد التهاب، ادرارآور، کاهش اسپاسم(گرفتگی عضلانی)، محرک سیستم ایمنی، ضد نفخ، افزایش ترشحات روده ای معدی، پایین آورنده ی کلسترول خون، محرک گردش خون مغزی و محرک هضم غذاست. البته از زنجبیل استفاده های متنوعی می شود. از کاربردهای جدید آن می توان پیشگیری از: کم اشتهایی، بی اشتهایی روانی ، اسپاسم روده، برونشیت، مشکلات روماتیسم را نام برد. در صنعت غذایی هم به عنوان چاشنی استفاده می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار