دبکافایل اذعان کرد:

محاسبات نتانیاهو غلط از آب درآمد/ حماس تاکنون تنها یک سوم موشک‌های خود را شلیک کرده است

دبکافایل نوشت: عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از غزه بدون دستیابی به همه اهدافشان بر یک جنگ فرسایشی دلالت دارد و نشان می‌دهد محاسبات نتانیاهو غلط از آب درآمده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی دبکافایل وابسته به رژیم صهیونیستی در گزارشی نوشت: درحالیکه اولین نیروهای اسرائیلی شنبه شب عقب نشینی از نوار غزه را آغاز کردند،‌ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر قول داد عملیات "صخره سخت" ادامه می یابد. اما وی در کنفرانس خبری تلویزیونی اش همچنین گفت که ارتش مطابق نیازهای امنیتی اسرائیل - و فقط امنیت اسرائیل- مستقر خواهد شد. 

از منظر کارشناسان نظامی دبکافایل، نتانیاهو و موشه یعلون وزیر دفاع در مدیریت عملیات غزه تحت تاثیر چهار سوء‌برداشت مهم بودند: 
اول آنکه، حماس خواهان آتش بس بود. دوم آنکه، شبکه تونلهای حماس عمدتا کشف و از کار افتاده است. سوم آنکه، برای حماس سالها طول می کشد تا از ضربه کوبنده ای که ارتش اسرائیل طی 25 روز در عملیات اش در نوار غزه بر آن وارد کرده است، قد راست کند. چهارم آنکه، پس از آنکه حماس کاملا متوجه شد که جنگ آن چه ویرانی هولناکی را بر مردم آن در نوار غزه تحمیل کرده است، شلیک راکت متوقف خواهد شد.

دبکا افزود: شعارهای مقامات اسرائیلی طی چهار هفته گذشته منعکس کننده این چهار فرض بوده است. اما شنبه شب تغییر جو حاکم با اظهاراتی از این قبیل که «مصالحه نه، فقط بازدارندگی»، «هیچ آتش بسی خواهد بود» و  «هروقت نیازهای امنیتی مان ایجاب کند به طور یکجانبه به عملیات خاتمه خواهیم داد»، کاملا مشهود بود. این نظرات منعکس کننده منطق موجود در پس تصمیم اسرائیل مبنی بر عدم اعزام نماینده به گفتگوهای صلح در قاهره بود که روز یکشنبه آغاز شد. هدف از مجموعه جدید شعارهای جنگی تعدیل تاثیر تصمیمی بود که هفته گذشته رهبران اسرائیل درباره جنگ غزه اتخاذ کردند که طبق آن بخش عمده نیروها از نوار غزه خارج و در پشت حصار مرزی با آرایش تهاجمی مستقر خواهند شد. بخش رفح در جنوب همچنان تحت کنترل خواهد بود. 

در مورد این ادعا که مسئله کل تونل ها حل خواهد شد، دبکافایل گزارش می دهد که با وجود چند هفته جنگ، ارتش اسرائیل فقط تا عمق یک تا سه کیلومتری آن سرزمین پیش رفته و نواحی غربی دست نخورده است. بنابراین سربازان فقط می توانند به خنثی کردن خطر تونلهایی بپردازند که خروجی آنها در بخش شرقی یا  آن سوی مرز در داخل اسرائیل است. حقیقت این است که فقط بخش هایی از تونلهایی که تا مرز اسرائیل امتداد دارد،‌ خنثی شده است.

دبکا در مورد قدرت موشکی حماس اذعان کرد: در مورد شلیک راکت باید گفت که حماس هنوز بیش از یک سوم از نه هزار فروند راکت خود را که این جنگ را با آن آغاز کرد، حفظ کرده است که برای روانه کردن شهروندان اسرائیلی تا شعاع وسیعی به سوی پناهگاهها کافی است.

این پایگاه افزود: این فرض که سالها طول می کشد تا حماس بتواند نیروی خود را بازیابد، ممکن است با تصمیم ایران و حزب الله به کمک به متحد فلسطینی شان و تجدید قوای آن، یک فرض غلط از آب درآید. در هر صورت، اگر ارتش اسرائیل بخش عمده نیروهای زمینی اش را اکنون (از نوار غزه) خارج کند  در حالیکه فقط به بخشی از اهدافش دست یافته است، اسرائیل و جوامع و شهرکهای هم مرز  غزه بزودی گرفتار یک جنگ فرسایشی طولانی خواهند شد و اسرائیل مجبور به تکرار عملیات زمینی می‌شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار