معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل گفت: فرش دستبافت در کشور ما از جایگاه مهمی برخوردار است اما متاسفانه در سالهای گذشته هنر فرشبافی با بی مهری مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ طاهر شریفی، درمراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه فرش دستبافت اردبیل افزود: متاسفانه به این هنر اصیل و صنعت دستی هیچگاه از دیدگاه فرهنگی نگریسته نشده است و این درحالیست که فرش ایران هویت این کشور محسوب می شود.
وی اضافه کرد: همواره در کشورهای گوناگون دنیا از جمله در اروپا هرگاه از فرش های گران قیمت و نفیس سخن به میان می آید بدون تردید در وهله اول نام فرش ایران به اذهان خطور می کند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل گفت: فرش دستبافت ایران که زمانی در دنیا حرف های زیادی برای گفتن داشت و مقام اول این هنر و صنعت دستی را به خود اختصاص داده بود اکنون به گونه ای از گذشته خود فاصله گرفته است که فعالان و زحمتکشان در این عرصه از بافته های خودشان که در حقیقت دسترنج شان است نفعی نمی برند.
شریفی افزود: هر منطقه ای در ایران در زمینه هنر فرشبافی دارای گرایش و ویژگی های هنری خاص خود است و فرش اردبیل نیز از لحاظ نقشه و رنگ خصویت خاص خود را دارد.
وی گفت: اگر واژه خیانت را به کارنبریم باید از اصطلاح غفلت متولیان امر در گذشته برای در حاشیه ماندن فرش به عنوان هنر و صنعت دستی اصیل ایرانی استفاده کنیم.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل افزود: غفلت از فرش دستبافت به جایی رسید که کارخانه های عظیم تولید فرش ماشینی در نقاط مختلف کشور راه اندازی شد که سالانه حجم هنگفتی از فرش ماشینی را تولید و روانه بازار مصرف می کنند ولی باوجود این بی مهری ها ؛ هرگز فرش ماشینی نتوانست جای فرش دستبافت را در میان علاقه مندان به این هنر و صنعت دستی در نقاط گوناگون دنیا بگیرد.
شریفی خصوصیات منحصر به فرد و هنری فرش دستبافت را عامل اصلی حفظ علاقه اکثریت مردم دنیا به آن دانست و ابراز امیدواری کرد که مسوولان ذیربط در دولت تدبیر و امید با تغییر رویه و دیدگاه موجود به فرش دستبافت بتوانند این صنعت دستی ارزشمند کشورمان را به جایگاه اصلی خود بازگردانند.
وی ادامه داد: جهت گیری های مثبتی در ماه های اخیر در زمینه فرش دستبافت شروع شده است و امید می رود که با کمک به سرمایه گذاری در این هنر و صنعت دستی و نیز فراهم شدن زمینه صادرات آن ضمن احیای آن در منطقه به پیشرفت اقتصادی استان نیز منجر شود.
وی همزمانی برپایی نمایشگاه فرش دستبافت اردبیل با گرامیداشت هفته ملی اردبیل را تقارن مثبت دانست.

انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: اردبیل ، هنر ، فرشبافی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.