وقتی به فواصل بیش از 9 میلیارد سال نوری عالم نگاه می‌کنید، هرگز انتظار یافتن این نوع کهکشان‌ها را نخواهید داشت.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ ستاره شناسان با بررسی تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی هابل، توانستند کهکشانی را مانند 9.6 میلیون سال پیش رویت کنند. این یکی از نورانی ترین اعضای خوشه کهکشانی 0218 است و رنگ سرخ آن ناشی از نور ستاره های پیر تر است.



این بیضی وار غول پیکر با جرم بسیار زیاد خود توانسته است میدان گرانشی بسیار نیرومندی ایجاد کند و قادر است نور را به قدری منحرف کند که یک لنز تشکیل دهد.

این پدیده در علم فیزیک و نجوم، لنز های گرانشی نامیده می‌شود. این مناطق گرانشی قابلیت بزرگنمایی، نورانی تر کردن و دیزورت کردن تصاویر پشت خود را دارند که ممکن است با بزرگترین تلسکوپ‌های ما هم دیده نشوند. اما این لنز ها آشکارسازهای خوبی برای این اجرا هستند. 

کنت وانگ، ستاره شناس از دانشگاه تایپه و همکارانش توانستند کهکشانی دور را در فاصله 10.7 میلیارد سال نوری از زمین کشف کند.

کیم وی تران، می‌گوید: وقتی به فواصل بیش از 9 میلیاردسال نوری عالم نگاه می‌کنید، هرگز انتظار یافتن این نوع کهکشان‌ها را نخواهید داشت. این امری بسیار دشوار است که دو کهکشان هم تراز در آسمان ببینید. مثل این است که یک ذره بین را در فاصله خیلی دور از چشمتان قرار دهید و بخواهید اجرام پشت آن را با استفاده از خاصیت این عدسی شناسایی کنید. اما اگر این لنز را حرکت دهید، شانس تشخیص خاصیت ذره بینی آن بیشتر می شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار