معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم تحقیقات و فناوری تفاهم نامه همكاری اجرای قانون حمایت از شركت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات در راستای هماهنگی، تقویت و مصوبات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی را امضا كردند.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران و به نقل از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صبح امروز دوازدهم مردادماه در محل وزارت علوم تحقیقات و فناوری تفاهم‌نامه همكاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امضا شد.

بنابراین گزارش تفاهم‌نامه فوق در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سه بند با عنوان آیین‌نامه اجرای قانون حمایت از شركت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات به امضای طرفین تفاهم نامه رسید.

در مراسم انعقاد این تفاهم نامه دكتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با وسیع دانستن عرصه اقتصاد دانش بنیان از آمادگی این معاونت در حمایت از نهادها، سازمان ها و بخش خصوصی علاقه مند ورود به این عرصه نوپا خبر داد.

وی با ابراز تاسف از عقب ماندگی كشور در بحث ورود به اقتصاد دانش بنیان بوی‍‍‍‍‍ژه در دولت قبل گفت: تحقق این امر نیازمند تغییر نگرش در فضای كلی كشور است.

دكتر ستاری خاطرنشان كرد: اگر كوله بار سفر در راه اقتصاد دانش بنیان تهی از اختلافات بین دستگاهی شود می توان امید به زودرس بودن میوه این نهال نوپا در كشور داشت.

وی با بیان اینكه، سبك بودن توشه راه و علمی نگری به اصل موضوع شاه كلید دستیابی به اقتصاد دانش بنیان است، اظهاركرد: فرهنگ سازی و ترویج روحیه خستگی ناپذیری و مبارزه طلبی بی وقفه موتور محرك اقتصاد دانش بنیان است.

به گفته دكتر ستاری اگر پایه های اقتصادی كشوری بر اساس فروش نفت خام بماند، دیگر نمی توان امید به نخبه پروری و شكوفایی علم و دانش داشت.

رییس بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: همكاری و همدلی ایجاد شده میان معاونت علمی و فنلوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باعث شده است پیشبرد قانون حمایت از شركت های دانش بنیان سرعت بیشتری بگیرد . وی افزود در حال حاضر از تعداد دو مجوز صادر شده از دولت قبل به صدور 600 مجوز برای شركت های دانش بنیان در دولت جدید دست یافته ایم که این سیر صعودی همچنان ادامه دارد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خواستار تغییر نگرش مدیریت اقتصادی كشور شد و اذعان داشت : تغییر فضای فكری حاكم در كشوری كه دچار نفرین منابع شده است كاری زمان بر و مشكل است.

وی همچنین از زحمات و همراهی های دکتر فرجی دانا و معاونین و همکاران ایشان در همراهی و هماهنگی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکر و تجلیل کرد.

راه موازی کاری بسته و مسیر همدلی باز شد

در ادامه این مراسم دكتر رضا فرجی دانا ، وزیر علوم تحقیقات و فناوری با ابراز خرسندی از فضای همدلی و همسویی ایجاد شده میان دو دستگاه خواستار ادامه همكاری های فی مابین شد . 
دكتر فرجی دانا افزود : گرچه در دولت قبل وجود برخی از چالش ها میان دو دستگاه مانع ورود به عرصه اقتصاد دانش بنیان و پیشرفت اهداف آن شده بود اما درحال حاضر با حل این معضل شاهد بارور شدن درخت دانش و علم و فناوری در كشور هستیم .

وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح كرد: به موجب انقعاد این تفاهم نامه راه موازی كاری بسته شده و باب همدلی و هم افزایی باز می شود .

وی لازمه بهینه سازی و حداكثر سازی ظرفیت و توان دو دستگاه در تحقق اقتصاد دانش بنیان را پایبندی به مفاد تفاهم نامه دانست و خاطر نشان كرد صرفه جویی در وقت و زمان و عملی شدن برنامه های تعریف شده دستاورد اجرایی شدن این تفاهم نامه خواهد بود .

گفتنی است؛ این توافق نامه در سه بخش و 13 بند تنظیم شده كه عمده موارد آن شامل: اصلاح و تصویب آئین نامه اجرایی "قانون حمایت از شركت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نو آوری ها و اختراعات"، حمایت از نهادهای مختلف علم و فناوری و حمایت از فن بازار ها می شود.
از دیگر بند های این توافق نامه می توان به حمایت از دانشجویان دكترا از طریق ستادهای توسعه فناوری های راهبردی و صندوق های رفاه دانشجویان وزارتخانه های علوم و بهداشت با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هماهنگی در برگزاری مناسبت هایی همچون هفته پژوهش با تشكیل كارگروهی با حضور نمایندگان وزارتخانه های علوم، بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از پارك های علم و فناوری، مراكز رشد و مجلات علمی دارای مجوز از وزارتخانه های علوم و بهداشت و حوزه علمیه قم توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین حمایت این معاونت از انجمن ها و قطب های علمی دارای مجوز از دو وزارتخانه علوم و بهداشت اشاره كرد.

همچنین برگزاری نمایشگاه های دائم یا موقت دستاورد های فناورانه در پارك های علم و فناوری، بررسی آئین نامه مدون كاركرد ها و استاندارد های فن بازار‌ها، راه اندازی شبكه فن بازار ملی ایران توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و امكان تاسیس فن بازار توسط همه داوطلبان با رعایت استانداردها از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.