نگاهی به همه دبیران جشنواره فیلم دفاع مقدس؛

خزاعی رکوردار دبیری جشنواره فیلم مقاومت و "دفاع مقدس"

جشنواره دفاع مقدس اگر چه سیزدهمین دوره خود را در حال سپری کردن و عمر آن به بیش از 30 سال می‌رسد اما به سبب وقفه‌های متعدد و همچنین برگزاری 5 دوره نخست ،تنها شش دبیر را به خود دیده است.

به گزارش  حوزه سینما باشگاه خبرنگاران ؛ جشنواره دفاع مقدس اگر چه سیزدهمین دوره خود را در حال سپری کردن و عمر آن به بیش از 30 سال می‌رسد اما به سبب وقفه‌های متعدد و همچنین برگزاری 5 دوره نخست آن به صورت هفته فیلم و  یادواره تنها شش دبیر را به خود دیده است.

این جشنواره که اکنون به مهم ترین رویداد سینمایی ایران در کشورهای جهان اسلام و منطقه تبدیل شده به دلیل انتخاب سیاستها و رویکردهای راهبردی در عرصه ملی و بین الملل و اهتمام به موضوعات مهمی چون" گروه های انحرافی و تکفیری"، "بیداری اسلامی"، "عماد مغنیه" " تفکرات ضدامپریالیستی و ضد صهیونیستی نورد توجه رسانه های غربی و صهیونیستی نیز قرار گرفته و با انتقاددات این رسانه ها روبرو شده است. این جشنواره که اینک به لحاظ ابعاد برگزاری و وسعت جغرافیایی بی سابقه است و جایگاه ویژه ای میان اهالی سینما دارد در آغاز در قالب هفته فیلم شکل گرفته ببود که حتی چندین دوره هم بدون دبیر بود.
 
جشنواره دو سالانه فیلم مقاومت، سابقه‌ای برابر با 28 سال دارد كه در سالهای آغازین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شكل گرفت و درابتدا به صورت هفته فیلم و درسالهای بعد به صورت یادواره برگزار شد و در نهایت به«جشنواره»ای سینمایی تبديل شد که جشنواره‌های چهارم و پنجم دبیران افتخاری داشتند اما از جشنواره ششم به بعد جشنواره با دبیر مستقل به کار خود ادامه داد.
 
 دوره‌های اول تا سوم بدون دبیر
 
جشنواره دفاع مقدس در طول برگزاری خود فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است اما درسال ۱۳۶۲ و در بحبوحه جنگ تحمیلی نخستین گام جشنواره فیلم دفاع مقدس با برگزاری هفته فیلم برگزار شد. در این هفته فیلم تعدادی از آثار تلویزیونی و مستند درپارك دانشجو تهران به نمایش درآمد و در كنار آن نمایشگاه عكسی نیز برگزار شد.
 
دومین یادواره فیلم دفاع مقدس از 1 تا 7 مهرماه برگزار شد که در این دوره فیلم «سپاه، مردم و کربلا» به عنوان بهترین اثر مستند کوتاه و «زندگی در ارتفاعات» بهترین مستند بلند شدند و فیلم «پرواز در شب» رسول ملاقلی پور بهترین فیلم بلند داستانی شد و جایزه کارگردانی را جواد شمقدری برای «کربلای 5» دریافت کرد.
 
 سومین جشنواره همچنان به صورت یادواره در آستانه هشتمین سالگرد آزادی خرمشهر از 28 اردیبهشت تا 3 خرداد در دو بخش مسابقه و مرور به شکل همزمان در تهران و اهواز برگزار شد. در این دوره ابراهیم حاتمی کیا برای دو فیلم «دیده بان» و «مهاجر» بهترین کارگردان شد و «دیده بان» این کارگردان نیز جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد. در بخش فیلم کوتاه هم «مرثیه حلبچه» به کارگردانی عزیزاله حمیدنژاد برگزیده شد.
 
 جشنواره چهارم و پنجم با دبیر افتخاری
 
چهارمین دوره جشنواره از 30 شهریور تا 3 مهر به دبیری افتخاری رامین احدی برگزار شد که «هور در آتش» عزیزاله حمیدنژاد جوایز اصلی چهارمین جشنواره را دریافت کرد.
 
پنجمین دوره جشنواره نیز به دبیری افتخاری رامین احدی از تاریخ 30 شهریور تا 5 مهر به طور همزمان در استان‌های خوزستان و تهران برگزار شد و برای نخستین‌بار فیلم‌های ویدئویی در بخش مسابقه با یکدیگر به رقابت پرداختند. «سجاده آتش» به کارگردانی احمد مرادپور بهترین فیلم جشنواره شد و کمال تبریزی برای فیلم «پایان کودکی»جایزه کارگردانی و علی اکبر قاضی نظام برای«پایان کودکی»جایزه فیلمنامه را دریافت کردند.
 
 دوره ششم-  کاسه ساز
 
جشنواره ششم 28 شهریور تا 2 مهرماه به دبیری حبیب اله کاسه ساز در شیراز برگزار شد. در این دوره ۸۲ فیلم در بخش های چهارگانه حضور داشتند و بخشی به عنوان «مقاومت اسلامی» در جشنواره گنجانده شده بود.در دوره ششم تعدادی جوایز در بخش های ویدیویی، مستند و كوتاه اضافه شد و هیأت داوران می توانستند بهترین كارگردان مستند و داستانی كوتاه، بهترین ویدئو كلیپ، گزارش ویدیویی یا بازیگر برنامه ویدیویی را نیز انتخاب كنند.

 درجشنواره ششم آثار شاخصی در حوزه سینمای دفاع مقدس همچون كیمیا، سفر به چزابه، دكل، بوی پیراهن یوسف، لیلی با من است، برج مینو و ... حضور داشتند. این حضور به واسطه تولید ۱۴ فیلم در سال ۱۳۷۳ و ۱۴ فیلم در سال ۱۳۷۴ بود كه جدا از سال ۷۶ با ۱۷ فیلم بالاترین رقم تولید سالیانه آثار دفاع مقدس سینمای ایران را در خود جای می داد.در این دوره جشنواره عبدالحسن برزیده برای فیلم «دکل» جایزه کارگردانی گرفت و رسول ملاقلی پور هم برای فیلم «سفر به چزابه»به عنوان بهترین فیلمنامه نویس انتخاب شد. همچنین به جای معرفی بهترین فیلم از تهیه‌کنندگان فیلم‌های «سفر به چزابه»، «دکل»، «آخرین مرحله»، «قله دنیا»، و «حمله به اچ3» تقدیر شد.
 
 دوره هفتم- شرف‌الدین

 
استان همدان این بار میزبان هفتمین  دوره جشنواره بود از 31 شهریور تا 5 مهر که به دبیری محمدرضا شرف الدین برگزار شد. ۷۰ فیلم در جشنواره حضور داشت و بخش های اصلی با ۴ عنوان برگزار شد.

درجشنواره هفتم آثار شاخصی همچون سرزمین خورشید و آژانس شیشه ای حضور داشتند و فیلم هایی چون مانند سجده بر آب، مردی شبیه باران و توفان به روی پرده رفتند. در نهایت هیأت داوران (كمال تبریزی، مجتبی راعی، اسفندیار شهیدی، فریدون شهبازیان و محمدرضا مویینی) برگزیدگان خود را بدین شرح معرفی كردند: آژانس شیشه ای، مردی شبیه باران، سجده برآب و ماه و خورشید بهترین فیلم (یا بهترین تهیه كننده)، جایزه ویژه هیأت داوران به ابراهیم حاتمی كیا (برای فیلمنامه و كارگردانی آژانس شیشه ای) و محمدحسین حقیقی برای فیلم «ماه و خورشید»، بهترین كارگردان مهدی سهیلی (مردی شبیه باران)، بهترین فیلمنامه محمدحسین حقیقی (ماه و خورشید) و البته جایزه بهترین بازیگر زن (كه برای اولین بار اهدا می شد) به پریوش نظریه به خاطر فیلم سجده بر آب (كاندیدای دیگر این بخش گلچهره سجادیه در فیلم سرزمین خورشید بود  
 
 دوره هشتم- برزیده

 
این دوره جشنواره به دبیری عبدالحسن برزیده همزمان با گرامیداشت بیستمین سال حماسه دفاع مقدس از 7 تا 12 مهرماه برگزار شد. برزیده كارگردانی بود كه دو فیلم در ژانر سینمای دفاع مقدس داشت. این فیلم ها دكل و پرواز خاموش بودند. برزیده در عین حال مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز به شمار می رفت. در دوره هشتم ۵۸ فیلم در ۸ بخش مختلف به نمایش درآمدند.

دراین دوره بهترین فیلم از نگاه مردم، مسابقه نقدها و مقالات سینمایی، بهترین فیلم های بلند ادوار گذشته نیز به فهرست جوایز گذشته اضافه شد و بخش مسابقه اقلام تبلیغاتی(پوستر و عكس) نیز به جمع داوری ها اضافه شد. در این دوره سه فیلم «دفتری از آسمان» (پرویز شیخ طادی)، «نیمه گمشده» (محمدعلی باشه آهنگر) و «هیوا» (رسول ملاقلی پور) به ترتیب الفبا به عنوان آثار برتر معرفی شدند. دوره هشتم را به عنوان کاشف کارگردانانی نظیر شیخ‌طادی و باشه‌اهنگر در عرصه دفاع مقدس به یاد می‌آورند.
 
همچنین فیلمهای «مهاجر»، «هور در آتش»، «سفر به چزابه»، «لیلی با من است» و «کیمیا» هم به عنوان آثار برگزیده 20 سال سینمای دفاع مقدس انتخاب شدند.
 
 دوره نهم- غلامرضایی
 
این دوره جشنواره به دبیری علی اصغر غلامرضایی از 18 تا 21 آذرماه برگزار شد. نهمین دوره جشنواره جدا از آنكه در مشهد برگزار می شد، تغییرات دیگری را نیز رقم می زد؛ تغییراتی از جمله زمان برگزاری (۱۸ تا ۲۱ آذرماه سال ۱۳۸۱)، تغییر در دبیر جشنواره (علی اصغر غلامرضایی) و چند تفاوت دیگر. در دوره نهم ۷۱ فیلم در ۹ بخش نمایش داده شدند و بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس به همراهی استانداری خراسان آن را برگزار كرد.

 در این دوره عزت الله انتظامی، محمدكاسبی، ناصر شفق، محمدمهدی عسگرپور و پوران درخشنده داوری آثار را برعهده داشتند و در نهایت رسول ملاقلی پور عنوان بهترین كارگردان (برای فیلم قارچ سمی)، علی شاه حاتمی بهترین فیلمنامه نویس (تركشهای صلح)، بهمن قبادی بهترین فیلم و بهترین كارگردانی (آوازهای سرزمین مادری ام) را دریافت كردند.
 
 دوره دهم- و بازهم شرف‌الدین
 
جشنواره دهم به دبیری محمدرضا شرف الدین از 1 تا 4 آذرماه برپا شد و در این دوره «ترکش‌های صلح» (علی شاه حاتمی) به عنوان بهترین اثر شناخته شد. رسول ملاقلی پور جایزه بهترین کارگردانی را برای «مزرعه پدری» گرفت و جایزه فیلمنامه هم به علی شاه حاتمی برای «ترکش‌های صلح» رسید.این دوره شاید جنجالی ترین دوره جشنواره بود چرا كه برای نخستین بار با ۳ سال فاصله (از سال ۶۹ به این سو) برگزار می‌شد؛ این دوره قرار بود طبق جدول در سال ۸۳ برگزار شود اما مشكلاتی كه به وجود آمد باعث شد برگزاری آن از بنیاد حفظ آثار و ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس به انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس محول شود.

 این انجمن نیز با همكاری معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را درسینما فلسطین و سپیده و ۶ دانشگاه تهران برگزار كرد. این دوره در ۸ بخش مجموعاً ۱۳۰فیلم را به نمایش درآورد كه ۲ بخش فیلمنامه (قلم طلایی) و بهترین های تاریخ سینمای دفاع مقدس از نگاه ۵۰۰ كارشناس و نویسنده و منتقد سینمایی تازگی داشتند.
 
دوره یازدهم- خزاعی
 
یازدهمین دوره جشنواره هم پس از وقفه‌اي 5 ساله از تاریخ 29 شهريورتا 2 مهرماه1389 به دبيري محمد خزاعي برگزار شد كه برای اولین بار با عنوان مقاومت، دايره فيلم‌ها را از دفاع مقدس فراتر برد و به آثار مرتبط با اين موضوع در ديگر كشورها نيز پرداخت و در بخشي نيز آثار سي سال انقلاب اسلامي ايران مرور شد.در اين دوره تندیس کارگردانی به محمدعلي باشه‌آهنگربه‌خاطركارگرداني فيلم‌هاي «بيداري روياها» و «فرزندخاك» و بهترین فیلم به «فرزندخاك»به تهيه‌كنندگي سيداحمدميرعلايي اهدا شد.
 
دوره يازدهم جشنواره - خزاعی
 
دوره يازدهم جشنواره براي اولين‌بار با رويكرد بين‌المللي و بصورت همزمان در خارج از ايران نيز برگزار شد. این دوره جشنواره مقاومت از تاریخ 3 تا 7 مهر به دبیری محمد خزاعی و به میزبانی استان کرمان برگزار شد.این دوره دومین سال دبیری خزاعی بود که که جشنواره با نگاهی فراگیر طراحی و پی ریزی شد به طوری که به لحاظ گستردگی و تنوع جغرافیایی و ابعاد برگزاری نه تنها نسبت به ادوار پیشین این جشنوار تفاوت داشت بلکه حتی در مقایسه با تمامی جشنواره های سینمایی نیز فرق می کرد و تاکنون جشنواره ای فرهنگی و سینمایی در این ابعاد که شامل اغلب مناطق و استان های کشور و شهرهای مرزی شود برگزار نشده بود.
 
برگزاری همزمان جشنواره در کشورهای دیگر از جمله سوریه، ترکیه، هند، کنیا، تاجیکستان، فنلاند و ... و حضور میهمانان از کشورهای مخلف ارویپایی، آسیایی و امریکا، پیش بینی بخش عماد مغنیه با هدف اهتمام به بدیاری اسلامی و موضوع مقاومت در فلسطین و لبنان و منطقه و تعامل وسیع و بی سابقه نهادها و دستگاههای اجرایی و فرهنگی و تقدیر حوزه علمیه کشور از دبیر و مدیران ستادی جشنواره و .... از جمله ویژگی های دوره دوازدهم بود.
 
دوره سیزدهم - خزاعی
 
دوره سیزدهم جشنواره هم قرار است  با رویکرد مقاومت، بصیرت و شکوفایی در گستره «سینمای ایران» و «سینمای بین­الملل» در قالب بخش‌های مختلف فیلم های سینمایی، سینمایی ویدیویی، کوتاه، مستند، چشم‌انداز سینمای مقاومت ایران،  نشست‌های تخصصی و بزرگداشت سینماگران عرصه انقلاب و دفاع مقدس و برنامه‌های جانبی همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس در ایران و چند کشور جهان برگزار می شود و دبیری آن هم بر عهده محمد خزاعی است که دو دوره متوالی این جشنواره را فراتر از استانداردهای معمول جشنواره های کشور عملیاتی و برگزار کرده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: جشنواره ، فیلم ، مقاومت ، مقدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار