با تشدید تنشها بین آمریکا و روسیه بر سر بحران اوکراین، پیمان هسته ای بین دو کشور از مسیر اصلی خود منحرف شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه نیویورک تایمز در اینترنت امروز در گزارشی به قلم "دیوید سانجر" و "ویلیام براود" نوشت: رویارویی فزاینده بین واشنگتن و مسکو بر سر اوکراین موجب شده است پیمان اخیر بین دو کشور، از مسیر اصلی خود منحرف شود. یازده ماه قبل بود که "ارنست موناز" وزیر انرژی آمریکا، استاد سابق آم آی تی که حامی برنامه های علمی با هدف حذف رقابتهای دوره جنگ سرد بین آمریکا و روسیه بود- به وین رفت تا توافقنامه ای را امضا کند که نشان می دهد چگونه دولت اوباما تا همین اواخر معتقد بود هنوز برای تقویت روند انسجام تدریجی روسیه با غرب طی یک ربع قرن تاکنون فرصت دارد. موناز و سرگئی کرینکوف همتای روسی وی  با دست دادن ها و رد و بدل کردن تبریکات توافقنامه ای را امضا کردندکه راه دانشمندان روسی را، از جمله دیگر مکانها، به قلب مجتمع هسته ای آمریکا در آزمایشگاه ملی لاس آلاموس واقع در نیومکزیکو باز می کرد. در این مکان بود که هفتاد سال قبل اولین بمب اتم ساخته شد و دوازده آزمایشگاه به هم پیوسته به ساخت زرادخانه هسته ای آمریکا اختصاص یافت. در عوض، به دانشمندان آمریکایی اجازه بازدید از عمق تاسیسات هسته ای روسیه داده می‌شد. اما امروز این توافق به حال تعلیق درآمده است. امسال وزارت انرژی ملاقاتهای هسته ای، سمپوزیومها و بازدید از آزمایشگاهها را با روسیه لغو کرد.

"دنیل پونمن" معاون وزیر انرژی آمریکا گفت،‌ اقدام ماه مارس روسیه در الحاق کریمه به خاک خود منجر به تصمیم به توقف اجرای این قرارداد شد. وی روز جمعه در دفترش گفت: این مسئله را کاملا روشن کرده ایم که اکنون زمانی نیست  که امور روال عادی خود را داشته باشند. وی با اینحال افزود، وزارت انرژی آمریکا به همکاری با روسیه در مورد امنیت مواد اتمی ادامه می دهد.

مقامات و کارشناسان آمریکایی می گویند، این تصمیم میزان اطلاعات دو طرف از توانایی ها و مقاصد طرف دیگر را پس از بیش از دو دهه همکاری دانشمندان هسته ای آمریکا و روسیه محدود خواهد ساخت. این برنامه ها به رقبای سخت دیرینه که درگیر مسابقه تسلیحاتی نهایی بودند،‌ امکان تعمیق روابط و درنتیجه کاهش احتمال سوء‌برداشتهای مرگبار و غافلگیری تکنولوژیکی را می دهد. 
اکنون دو طرف به عاداتی باز می گردند که یادآور جنگ سرد است. پروژه های اتمی مشترک به طور چشمگیری کاهش یافته است. واشنگتن هفته گذشته مسکو را به نقض یک پیمان تسلیحاتی مهم در زمینه فناوری موشکی متهم کرد. پس از مذاکره درباره پیمان  نیواستارت در سال 2010،‌ پیشرفت به سمت دور دیگری از کاهش کلاهکهای هسته ای متوقف شده است و بعید است طی دوره تصدی اوباما احیاء شود.

ادعا می شود تصاویر ماهواره ای که آژانسهای جاسوسی آمریکا علنا منتشر کرده اند، نشان دهنده جابجایی تسلیحات سنگین از روسیه به آن سوی مرز اوکراین است- که یادآور تصاویری است که آمریکا طی جنگهای نیم قرن پیش بر سر کوبا و برلین منتشر کرد.
شاید جالب ترین بعد این مسئله جهت گیری این اقدامات نباشد بلکه سرعت آنها است. همین ماه ژانویه بود که دو طرف جلسات منظمی در مورد برنامه های علمی و کنترل تسلیحاتی مشترک برگزار می کردند. لغو این ملاقاتها نشان می دهد چقدر سریع اوباما از راهبردی که بر فرض علاقه پیوسته روسیه به همکاری مبتنی بود، به راهبردی تغییر جهت داد مبتنی بر این فرض که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور (روسیه) مترصد است اراضی هر چه بیشتری را تحت اشغال و کنترل درآورد و راه دادن دانشمندان روسی به مجتمع هسته ای آمریکا نابخردانه است.

آمریکایی ها و روسها هنوز در مورد مذاکرات هسته ای ایران در کنار هم، گرچه با سوء تفاهم فزاینده، کار می کنند. آمریکا هنوز نیاز دارد که فضانوردان آن با راکتهای روسی به ایستگاه فضایی بین المللی اعزام شوند و خواهان ادامه خرید موشکهای روسی برای موشکهای خود است. حتی در اینصورت در زمانی که کاخ سفید تحریم هایی را (بر ضد روسیه) اعمال می کند و سعی دارد با جریان تسلیحات به داخل اوکراین مقابله کند، ممکن است توجیه تبادل دانشمندان هسته ای  دشوار باشد. اما برخی کارشناسان می گویند، در برهه های زمانی حساس است که اینچنین تبادل های سطح میانی بیشترین اهمیت را پیدا می کند.

اما پس از تهاجم به کریمه  جو همکاری بین دو کشور محو شد. روسیه به شدت از این مسئله شاکی بوده است. در ماه آوریل، روس اتم،‌ شرکت انرژی هسته ای دولتی روسیه و یکی از شرکای توافق فیمابین، با انتشار بیانیه ای تعلیق مشارکت را اشتباهی خواند که مغایر با جو سازنده ای بود که ایجاد شده بود. در آن بیانیه تصریح شده بود سیاست جایی در این عرصه ندارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار