مدير کنترل توليد شرکت ملی صنايع پتروشيمی ايران گفت: با يکسان شدن نرخ ارز در بورس و بازار آزاد پای دلالان از بورس بريده شده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، علي محمد بساق زاده، مدير کنترل توليد شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران، با بيان اين که يکسان شدن نرخ ارز در بورس و بازار آزاد پاي دلالان را از بورس بريده است گفت: هم اکنون ميزان عرضه نسبت به تقاضا در بورس دوبرابر شده، در نتيجه اختلاف قيمت 15 درصدي محصولات در اين دو بخش از بين رفته است.

وي گفت: درسالهاي گذشته اختلاف قيمت محصولات پتروشيمي ارائه شده در بورس و بازار آزاد يکي از مشکلات اصلي اين صنعت به شمار مي رفت، زيرا نرخ ارز در بورس بر اساس نرخ مبادله اي بود در حالي که در بازار نرخ ارز آزاد بود، در نتيجه دلالان بيشتر محصولات ارائه شده در بورس را خريداري و در بازار آزاد با نرخ ارز آزاد و بالاتري مي فروختند. از اين رو اين محصولات به دست نيازمند واقعي نمي رسيد.

* تنخواه دولت براي متقاضيان محصولات پتروشيمي در بورس

مدير کنترل توليد شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران گفت: با توجه به آزاد شدن نرخ ارز در بورس و افزايش قيمت محصولات، قدرت خريد برخي مصرف کنندگان واقعي کاهش يافته است، از اين رو دولت براي تامين نقدينگي تنخواه متقاضيان اقداماتي کرده، از سوي ديگر برخي مجتمعهاي بالادستي محصولات خود را به جاي نقدي، به صورت اعتباري و سه ماهه در بورس عرضه مي کنند.

وي با اشاره به اين که برخي واحدهاي پتروشيمي در کشور در ماه مبارک رمضان به دليل شرايط خاص اين ماه معمولا با ظرفيت کمتري کار مي کنند، گفت: آثار مثبت تصميم دولت در زمينه تک نرخي کردن قيمت ارز در بورس و بازار آزاد با افزايش توليد محصولات پتروشيمي بعد از ماه مبارک رمضان بيشتر خود را نشان مي دهد.

* پتروشيمي هاي گازي در حاشيه امن

مدير کنترل توليد شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران با بيان اين که اکثر مجتمعهاي پتروشيمي کشور بر مبناي گاز طبيعي فعاليت مي کنند، گفت: در آينده با توجه به تفاوت قيمتي گاز با ساير خوراکها در صورت اشباع شدن بازار پتروشيمي و کاهش قيمت اين محصولات اين واحدهاي غير گازي در کشورهاي ديگر هستند که مجبور به تعطيل کردن خط توليد خود هستند.

مدير کنترل توليد شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران با بيان اين که با افزايش ميزان خوراک، توليد مجتمعهاي پتروشيمي کشور بزودي افزايش مي يابد، اظهار کرده بود: به تازگي واحدهاي جديد، مانند پتروشيمي ايلام و پليمر کرمانشاه وارد مدار توليد شده اند.

علي محمد بساق زاده پيش بيني کرده بود که در صورت پايداري در تامين خوراک، امسال توليد محصولات پتروشيمي کشور به حدود 48 ميليون تن خواهد رسيد.

وي با بيان اين که با راه اندازي فازهاي 15 تا 18 پارس جنوبي تحولي بزرگ در زمينه تامين خوراک پتروشيمي ها در بخش متان، اتان و ميعانات گازي ايجاد خواهد شد، گفته بود: با توجه به برنامه ريزيهاي انجام شده امسال 100 ميليون متر مکعب گاز طبيعي يا متان از طريق اين فازها به توليد کشور افزوده مي شود که مي تواند کمک زيادي به مجتمعهاي پتروشيمي مصرف کننده، کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: دلالان ، پتروشیمی ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار