وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دلایل پایداری فعالیت‌های راهیان نور دانش آموزی گفت: هرچه به کیفیت اردوها رسیدگی کنیم می‌تواند کمیت را جبران کند و باتوجه به اینکه شرکت دانش آموزان در اردوهای راهیان نور داوطلبانه است اثربخشی کار بالاتر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ "علی اکبر فانی" وزیر آموزش و پرورش در نشست مسئولان عالی اردوهای راهیان نور دانش آموزی که در سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد اظهار داشت: امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام‌گذاری شده و حداقل سه جز از این 4 جز به حرکت ما در راهیان نور (عزم ملی، مدیریت جهادی و فرهنگ) باز می‌گردد.
 
وی افزود: آموزش و پرورش مهمترین نهاد فرهنگ سازی است و هیچ نهادی به اندازه آموزش و پرورش نمی‌تواند در فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ موثر واقع شود.
 
فانی تصریح کرد: در ادبیات تعلیم و تربیت این کارکردها را برای آموزش و پرورش ذکر می‌کنند که یکی از آنها انتقال فرهنگ است و آموزش و پرورش نگاهی است که فرهنگ را از گذشتگان به آیندگان منتقل می‌کند.
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: فرهنگ یعنی مجموعه‌ای از ارزش‌ها، هنجارها باید و نبایدها و در یک جمله در انتقال فرهنگ ما به دنبال اتصال بین نسل امروز و نسل فردا هستیم.  
 
وی افزود: ما وقتی نقش اصلی آموزش و پرورش را بررسی می‌کنیم در پاسخ به این سوال که نقش اصلی آن چیست باید بگوییم نقش اصلی تربیت است.  
 
فانی اظهار داشت: تربیت یعنی ایجاد رفتار مطلوب و پایدار در متربی و در متون مختلف تعلیم و تربیت زیرا یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که منجر به تغییر در رفتار شود.  
 
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: 4 لایه در تربیت وجود دارد که اولی تغییر در دانش متربی، دوم تغییر در نگرش، سوم تغییر در رفتار فردی و چهارم تغییر در رفتار گروهی و جمعی است.  
 
وی افزود: یک قدم مهم برنامه‌ریزی رسمی است که در قالب کتاب‌های درسی و برنامه‌های آموزشی خود را نشان می‌دهد.  
 
فانی اظهار داشت: آموزش و پرورش در کتاب‌های درسی و برنامه‌ریزی‌ها ارزش‌های اسلام، انقلاب، ایران و دفاع مقدس را گنجانده و تحقیقات زیادی نیز صورت گرفته که نشان دهنده موفقیت آموزش و پرورش در این زمینه بوده است.  
 
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سالی 131 میلیون جلد کتاب در سراسر کشور چاپ و توزیع می‌شود که در مدارس توسط همکاران عزیز ترویج می‌شود اما بخش دیگر فعالیت‌های پرورشی است که روی دیگر سکه است.  
 
وی افزود: اثرپذیری دانش آموزان در قالب این فعالیت‌ها مهمتر است و راهیان نور جز فعالیت‌های فرهنگی تربیتی ما است. 

فانی گفت: وقتی دانش آموز عزم یک سفر کرده و هجرتی را در زندگی خود تجربه می‌کند تا اینکه در منطقه عملیاتی پای صحبت راویان در جمعیت‌های راهیان نور در لایه‌های ذهن و دل و قلب دانش آموز قرار می‌گیرد بسیار مهم است و پایداری این فعالیت‌ها به همین دلیل است.
 
وی ضمن تشکر از فعالیت‌های دست‌اندرکاران این حرکت فرهنگی در کشور اظهار داشت: تلاش می‌کنیم فعالیت‌های جنبی با راهیان نور با همفکری وزارت آموزش و پرورش و بسیج انجام شود و اثربخشی کار را افزایش دهیم.  
 
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم اردوهای راهیان نور بی‌حادثه برگزار شود و هرچه در امنیت بیشتر اردوها تلاش کنیم یقینا اثربخشی کار بالاتر است و خیلی‌ها منتظرند اتفاقی بیفتد و این کار بزرگ را زیر سوال ببرند.  
 
فانی با تشکر از سردار فضلی اظهار داشت: از موقعی که ایشان مسئولیت را به عهده گرفته‌اند شاهد امنیت بیشتر و بهداشت و کیفیت بالاتر در اردوهای راهیان نور هستیم که جا دارد صمیمانه تشکر کنم و امیدواریم اردوهای سال تحصیلی 93- 94 با ضایعات کمتر و انشاءلله صفر برگزار شود.  
 
وزیر  آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هرچه به کیفیت اردوها برسیم می‌تواند کمیت را جبران کند و باتوجه به اینکه شرکت دانش آموزان در اردوهای راهیان نور داوطلبانه است اثربخشی کار بالاتر خواهد بود.  

انتهای پیام/  
 
برچسب ها: هنجارها ، گذشتگان ، پرورش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار