انتقال خون ایران امسال چهل ساله شد، رسیدن به شاخص 27 واحد به ازای هر 1000 نفر و اهدای خون صد در صد داوطلبانه گوشه‌ای از دستاوردهای این سازمان در این سالها است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ،نهم مرداد سال 53 کوشش‌های چند ساله به ثمر نشست و سازمان انتقال خون ایران به همت دکتر فریدون اعلاء تاسیس و شروع به کار کرد از آن سال به بعد مراکز اهدای خون در کشور روز به روز افزایش پیدا کرد و هر روز دستاوردهای این سازمان نسبت به روز قبل بیشتر می شد، حالا پس از گذشت چهل سال از اولین سال تاسیس سازمان انتقال خون شاهد تغییرات مثبت و کار آمد در این سازمان هستیم.

رسیدن به اهدای 100 درصد داوطلبانه
حذف  خون جایگزین و اهدای سالانه دو میلیون و 100هزار واحد خون در کشور از جمله نقاط مثبت در سازمان انتقال خون است که همین هم باعث شده ایران جزو 5 کشوری باشد که پاک ترین و سالم ترین خون ها را دارد.

دستیابی به شاخص 27 اهدای خون به ازای هر 1000 نفر در کشور نیز از دیگر دستاوردهای سال‌های اخیر این سازمان است و این در حالی است که در کشورهای صنعتی این رقم به 36 واحد به ازای هر 1000 نفر است و ما  فاصله‌ زیادی با این کشورها در زمینه اهدای خون نداریم.

کاهش شیوع هپاتیت در خون‌های اهدایی
ظرف 10 سال گذشته شیوع هپاتیت B در اهدا کنندگان خون از 6 دهم درصد به کمتر از 15 صدم درصد رسیده و در زمینه هپاتیت C نیز این رقم از 15 صدم درصد به 5 درصد رسیده است.

دکتر موئید علویان در این زمینه می گوید: از نظر تهیه خون سالم سرآمد کشورهای منطقه هستیم با توجه به شیوع بالای هپاتیت B,C در کشورهای منطقه خون ایران سالم ترین از کشورهای دیگر است.

وی گفت: استانداردهای غربالگری خونهای اهدایی برای HIV و هپاتیت B,C در ایران مطابق با استانداردهای جهانی است و کاهش چشمگیر شیوع هپاتیت در بیماران خاص خصوصا تالاسمی بعد از سال 75 نشان دهنده سلامت خونهای مصرفی در ایران است.

 هیچ مادری هنگام زایمان به دلیل کمبود خون فوت نمی‌کند
 سالانه 150 هزار مادر و زن باردار به علت خونریزی هنگام زایمان یا در دوران بارداری در سراسر جهان خون از دست می دهند اما در ایران با توجه به اینکه هیچ بیمارستانی فاقد بانک خون نیست و سازمان انتقال خون ایران تمام تلاش خود را برای تامین درخواست‌های مورد نیاز بیمارستانها به کار می‌برد، کمتر مادری بر اثر خونریزی هنگام زایمان جان خود را از دست می دهد.

البته باید یادآور شد، وضعیت اهدای خون بانوان در کشور وضعیت خوبی نیست چرا که در کشورهای صنعتی نسبت اهدای خون زنان به مردان 50 به 50 است در حالیکه در کشور ما از 10 درصد سال گذشته به 4/5 درصد رسیده و این در حالیست که زنان از جمله اهدا کننده‌هایی هستند که خون آنها بسیار سالم و  پاکیزه است.

فعالیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان انتقال خون نیز در سالهای اخیر از جمله دستاوردهای این سازمان است.

ارسال پلاسمای ایرانی به پالایشگاه خارجی برای تهیه دارو و واکسن‌های ضد هاری و خود کفایی در تولید فاکتور 9و8 و IVIG را نیز می توان در کارنامه درخشان فعالیت 40 ساله سازمان انتقال خون کشور گنجاند.

دکتر علی اکبر پور فتح ا... رئیس سازمان انتقال خون ایران که چند ماهیست سکان مدیریت این سازمان را بر عهده گرفته از همان روزهای آغازین شروع کارش تاکید زیادی بر اقتصاد انتقال خون و مدیریت مصرف خون در بیمارستان‌ها داشت.

وی معتقد است، مصرف خون خودی در کشور باید افزایش یابد چرا که خطر واکنشهای پس از تزریق و عفونت‌های پس از انتقال را کاهش می‌دهد و از همه مهمتر میزان  تخت روز بیمارستانی را هم کاهش می‌دهد که این مسئله به اقتصاد خون کمک زیادی می کند.

وی همچنین معتقد است رایگان بودن خون در کشور باعث شده این مایع حیاتی ارزش خود را از دست بدهد و باعث مصرف غیر منطقی خون در کشور شود.

 وی بحث تعرفه گذاری فرآورده‌های خونی را مطرح می کند و در میان سهم بیمه‌ها را بیش از سایر ارگان‌ها پررنگ‌تر می بیند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار