نشنال اینترست در گزارشی به سه دلیلی پرداخت که به واسطه آنها ایران از برنامه هسته ای خود دست بر نخواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم "آلبرت بی وولف" کارشناس روابط بین الملل در موسسه لئونارد دیویس با عنوان "سه دلیلی که ایران از برنامه هسته ای خود دست نخواهد کشید"، نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از زمان تبریک عید نوروز به فارسی زبانان در سال 2009 در اوایل شروع کار خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد رسیدن به توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای اش یکی از مهمترین اولویت های سیاست خارجی او محسوب می شود. با وجود توجه دقیق رئیس جمهور آمریکا به جزییات مربوط به کاهش تحریم ها، حق با افرادی است که می گویند: ایران از برنامه هسته ای خود دست بر نخواهد داشت. این افراد برای گفته خود چند دلیل دارند که در ذیل به آنها اشاره خواهیم کرد:
1- کشورهایی که برنامه هسته ای داشته و از آن دست کشیده اند ، روابط نزدیکی با آمریکا داشته اند. هر یک از این کشورها پشت چتر هسته ای آمریکا پنهان شده اند. این کشورها در ازای تضمین امنیتشان از سوی آمریکا از دنبال کردن برنامه هسته ای خود چشم پوشی کرده اند.
از سال 1979 ، آمریکا امنیت ایران را در مقابل تهاجم خارجی تضمین نکرد. به گفته تریتا پارسی، از نظر ایران، ایجاد روابط حسنه با آمریکا خط قرمز است.

2- زمانی که کشوری برنامه هسته ای خود را آغاز کند ، این روند ادامه خواهد یافت.
زمانی که برنامه هسته ای کشوری آغاز شود تلاش برای متوقف کردن آن دشوار خواهد شد.
 
3- هر دو طرف مشکلاتی در زمینه تعهدات خود دارند:
دو طرف به سبب بی اعتمادی تاریخی که نسبت به یکدیگر دارند از این موضوع هراس دارند که مورد سوء استفاده طرف دیگر قرار گیرند. اگر توافق نامه هسته ای با ایران حاصل شود ، اجرای آن بسیار دشوار خواهد بود.

شرکت هایی که از معاملات تجاری با ایران سود می برند مانع از تلاش ها برای تشکیل ائتلافی چند جانبه به منظور اعمال دوباره تحریم ها علیه تهران خواهند شد.

با این حال، گروه پنج بعلاوه یک در زمینه تعهدات خود با مشکلاتی مواجه است. دادن ه امتیازی، موضع ایران را در این معامله مقابل رقبای دیرینه شان در غرب و همچنین در خاورمیانه - از اسرائیل گرفته تا عربستان سعودی - تضعیف می کند . این موضوع سبب رضایت گروه پنج بعلاوه یک  و همچنین مانع از آن نمی شود تا اسرائیل یا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ایران حمله نکنند یا درخواست های بیشتری را از ایران مطرح نکنند.

در پایان این گزارش آمده است: رویکرد چانه زنی بسیار بهتر از جنگ است و ایران قصد ندارد ار برنامه هسته ای خود دست بردارد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار