تشکیل جهاد دانشگاهی به فرمان "امام خمینی"(ره)، انتخاب "جمشید آموزگار"، فاجعه آتشفشان کوه "په له" در "جزیره مارتینیک"، درگذشت ادوارد شواردنادزه رییس جمهوری پیشین گرجستان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز  است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تشکیل جهاد دانشگاهی به فرمان "امام خمینی"(ره) (1359 ش)

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فضای جامعه از فرهنگ طاغوتی پاک نشده بود و مظاهر آن در همه جا به چشم می‌خورد. همچنین عوامل فعال طاغوتی در دانشگاه‌ها مانع اشاعه فرهنگ اسلامی بودند. در نتیجه دانشجویان در برابر این مسأله، به مقابله برخاستند و دانشگاه‌ها تعطیل شد. حضرت امام با تأیید این حرکت، فرمان تشکیل نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی را صادر کردند تا پس از تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، فرهنگ منحط غربی از مراکز علمی و فرهنگی کشور زدوده شود. این مرکز فرهنگی در سال 1363، به عنوان ستاد اجرایی انقلاب فرهنگی تغییر نام داد تا این که در سال 1364، پس از استقلالِ دانشگاه‌ها و جدا شدن وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مجدداً به عنوان جهاد دانشگاهی مطرح گردید.

بر اساس اساسنامه این نهاد جهاد دانشگاهی نهادی است عمومی و غیر دولتی، زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارای شخصیت مستقل و از لحاظ استخدامی و مالی، تابع مقرراتی است که در چهارچوب اختیارات قانونی به تصویب هیئت امنای جهاد دانشگاهی می‌رسد. از سال 1369، جهاد دانشگاهی به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی کشور معرفی و محل استقرار آن، بیرون از دانشگاه تعیین شد. گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه پژوهش، گسترش طرح‌های کاربردی و نیمه صنعتی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقاتی به منظور به کارگیری وظایف و توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با حوزه و دانشگاه و سایر مراجع و نهادهای فرهنگی به ویژه برای نسل جوان، از اهداف مهم جهاد دانشگاهی می‌باشد.

درگذشت عالم نیکوکار آیت اللَّه "سیدرضا فیروزآبادی" در ری (1344 ش)
آیت‌اللَّه سیدرضابن‌سیدهاشم فیروزآبادی در حدود سال 1251 ش به دنیا آمد. وی پس از گذراندن مقدمات علوم در تهران، راهی نجف اشرف شد و از محضر استادانی همچون آخوند خراسانی و میرزا حسین خلیلی تهرانی و در کربلا از درس آیت‌اللَّه سید اسماعیل صدر بهره‌ها بُرد. آیت‌اللَّه فیروزآبادی سپس به ایران بازگشت و در زادگاهش به انجام وظایف دینی مشغول شد. ایشان در اوایل مشروطیت، چهار دوره، نماینده مجلس شورای ملی بود. حضور وی در مجلس تنها برای دفاع از حقوق ملت را برعهده داشت، چنان که یک ریال از حقوق ماهیانه آنجا را تصرف نکرد و حقوق جمع شده چندین ساله را با اجازه مراجع تقلید به بنای بیمارستانی در شهر ری اختصاص داد. آیت‌اللَّه فیروزآبادی تا اواخر عمر از رسیدگی به وضع بیماران کوتاهی نمی‌کرد و حتی تا نیمه‌های شب به قسمت‌های مختلف بیمارستان سرکشی و از بیماران دردمند عیادت می‌نمود. از آثار خیریه این عالم نیکوکار می‌توان به بیمارستان هزار تخت‌خوابی در ری، زایشگاه، پرورشگاه و دارالایتام، مسجد جامع و مدرسه اشاره کرد. آیت‌اللَّه فیروزآبادی سرانجام در شانزدهم مرداد 1344 ش در 93 سالگی به جوار رحمت حق شتافت و در میان حزن و اندوه دوستداران، در مقبره‌ای که در کنار بیمارستان در ری برای خود بنا نموده بود، به خاک سپرده شد.

انتخاب "جمشید آموزگار" به نخست وزیری رژیم پهلوی (1356 ش)
پس از روی کار آمدن جیمی کارتر به ریاست جمهوری آمریکا، شاه برای جلب رضایت صدرنشین جدید کاخ‌سفید، حاضر به قربانی کردن نزدیک‌ترین کسان خود، حتی هویدا، نخست وزیر مطیع و وفادرش بود. از این رو پس از دوازده سال و نیم نخست‌وزیری هویدا، او را از کار برکنار کرد تا خود را بیشتر از قبل با سیاست‌های آمریکا موافق نشان دهد. شاه برای جانشینی هویدا به دنبال کسی می‌گشت که ضمن فرمانبرداری از او، از اعتماد و توجه ویژه آمریکا نیز برخوردار باشد. تا این که جمشید آموزگار را که به مدت بیست سال در صحنه سیاسی ایران در جریان انواع کارها قرار گرفته بود، به این سمت انتخاب کرد. فاجعه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان، شهادت آیت‌اللَّه سید مصطفی خمینی، اعلام فضای باز سیاسی، چاپ مقاله اهانت‌آمیز علیه امام در روزنامه اطلاعات، وقایع خونبار 19 دی قم و 29 بهمن 56 در تبریز از جمله وقایع دوران نخست وزیری آموزگار بود. سرانجام این عنصر خود فروخته پس از یک سال صدارت، به علت عدم موفقیت در کنترل نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و گسترش انقلاب به سراسر کشور در چهارم شهریور 1357 از مقام خود استعفا داد.

امیرعباس هویدا از طرف شاه به جای امیر اسدالله علم به وزارت دربار منصوب شد(1356ش)

رحلت آیت‌اللَّه شیخ "هادی تهرانی" عالم و فقیه مسلمان(1321 ق)
شیخ هادی فرزند مولی محمدامین تهرانی، از بزرگان علمای طراز اول اوایل قرن چهاردهم، عالم به فروع و اصول، جامع معقول و منقول و دارای تالیفات متعدد است. وی مقدمات تحصیل را از علمای تهران و اصفهان فراگرفت. آیت اللَّه تهرانی در نجف اشرف از پرورش یافتگان حوزهٔ درس فاضل ایروانی، میرزا محمد حسن شیرازی، شیخ مرتضی انصاری، شیخ عبدالحسین جَنّات و صاحب روضات الجنات بوده است. آثار گران‌بهای او که حاکی ازمراتب بالای علمی اوست، عبارتند از: اتحادُ الوجود و الماهیه، الاِتقان، الارث، الاستِصحاب، اصالةُالبِرائه، منظومه فی الکلام، التوحید و دائِعُ النبوه فی الاحکام الشرعیه.

درگذشت ابوعلی محمد بن عبداله بغدادی معروف به ابن مقله (328ق)
اِبْن ِ مُقْله، ابوعلی محمد بن علی بن حسین (حسن) بن عبدالله شیرازی (مارس ۸۸۶ -۹۴۰ میلادی)، در ۲۱ شوال سال ۲۷۲ه‍.ق در بیضا فارس متولد شد. این هنرمند توسط خلیفه عباسی المقتدر بالله به وزارت برگزیده شد. در سال ۳۱۸ ه‍.ق به‌دنبال سخن‌چینی و تهمت حسودان از مقام خود عزل شد. او از بغداد به زادگاهش فارس برگشت و تا سال ۳۲۰ ه‍.ق در آنجا ماند. پس از شورش مردم بغداد علیه المقتدرو پس از سقوط او القاهر بالله به خلافت رسید. در زمان القاهر، ابن‌مقله دوباره به وزارت رسید. چندی بعد باردگر با تهمت‌های اطرافیان خلیفه او را از وزارت عزل کرد. پس از چندی باز مردم بغداد شوش کردند و القاهر را نیز از تخت به زیر آورده و در چشمانش میل کشیدند. بس از او پسرش با لقب الراضی بالله به خلافت رسید و ابن مقله باردگر به‌وسیله او به صدارت رسید ولی برای بار سوم از صدارت خلع و درنهایت پس از شکنجه و آزار درپی بدخواهی عده‌ای حسود، دست راست این هنرمند را از بدنش جدا کردند. ولی چون الراضی پشیمان شده بود، دستور داد به مداوای او بپردازند، اما مداوا سودی نبخشید. پس نوشتن با دست چپ را تمرین کرد و حتی قلم را به آرنج دست راست می‌بست و می‌نوشت. گفته شده که او در این کار هم موفق گردید. بیشترین شهرت ابن مُقلَه در هنر خوشنویسی است. وی حروف را به شکل هندسی بسیار زیبایی می‌نوشت و بسیاری از شرح حال نویسان، او را نخستین طراح رسم الخط و شیوهٔ جدید خط عربی دانسته‌اند. همچنین ابن مُقلَه مخترع خط ثُلْث، نَسخ، رِقاع و... است و چندبار قرآن را با خط خوش نگاشت. از آثار ابن‌مقلَه می‌توان به کتاب رساله فی علمِ‌الخَط و القَلَم اشاره کرد. ابن‌مقله در سال ۳۲۸ه‍.ق چشم از جهان فرو بست.

درگذشت " الیور هاردی ، " کمدین آمریکایی (1957م)

الیور هاردی (به انگلیسی: Oliver Hardy) با نام اصلی نورویل هاردی (به انگلیسی: Norvell Hardy) (۱۸ ژانویه ۱۸۹۲ - ۷ اوت ۱۹۵۷) هنرپیشه کمدی سینمای آمریکا است. وی همراه استن لورل گروه دو نفره تشکیل دادند که به مدت سی سال فیلم‌های کمدی بسیاری را تولید کردند.

درگذشت "آنتونی فانْ دیک" نقاش معروف بلژیکی (1641م)
آنتونی فان دیک، در 23 نوامبر 1599م بلژیک به دنیا آمد. دوره ایتالیایی کارِ فان‌دیک با چهره نگاری و نقاشی موضوعات مذهبی، به شیوه‌ای شخصی، براساس دست‌آوردهای استادان ونیزی مشخص می‌شود. وی سالیانی نیز در انگلستان حضور یافت و به مقام نقاش دربار چارلْزْ اول پادشاه انگلیس رسید. فان دیک در انگلستان شیوه‌ای در چهره‌نگاری و رسم پُرْتْرِه یا صورت ابداع کرد که با سلیقه اشرافیت انگلیسی سازگار بود به طوری که پُرتْره‌های او از اشراف و بچه‌هایشان در میان زیباترین آثار فان دیک قرار دارند. فان دیک استانداردهای ویژه‌ای برای پُرتره انگلیسی وضع کرد که از ویژگی‌های فان دیک در نقاشی، پوشاک فراوان بود. او یک سری گراور و نقاشی سیاه قلم از نویسندگان و هنرمندان روزگار خویش پدید آورد که در شمار شاه‌کارهای نقاشی قرار دارند. وی هم‌چنین مجسمه‌هایی از چهره مشاهیر روزگار خود ساخت. از فان دیک صدها اثر مهم بر جای مانده که چارلز اول در شکار و رستاخیز مسیح(ع) از آن‌جمله‌اند. آنتونی فان دیک به عنوان مشهورترین نقاش پُرتْره‌پرداز قرن هفدهم، سرانجام در هفتم اوت 1641م در 42 سالگی درگذشت.

فاجعه آتشفشان کوه "په له" در "جزیره مارتینیک" و مرگ چهل‌هزار نفر (1902م)
جزیره مارتینیک یکی از جزایر کوچک واقع در اقیانوس اطلس است که 1100 کیلومتر مربع وسعت و نیم میلیون نفر جمعیت دارد. با فعال شدن کوه آتشفشان معروف "په له" در این جزیره در هفتم اوت سال 1902م، شهرسن پیر با بیش از 300 هزار سکنه، زیر آتش و لایه غبار پوشانده شد و چهل هزار نفر را به کشتن داد.

روز ملی و استقلال "ساحل عاج" از استعمار فرانسه (1960م)
کشور جمهوری ساحل عاج با 322/463 کیلومتر مربع مساحت در غرب قاره افریقا، در کنار خلیج گینه و در همسایگی کشورهای لیبریا، مالی، بورکینافاسو و غنا واقع شده است. پایتخت ساحل عاج "یاموسوکرو" و از شهرهای مهم آن آبی‌جان، بوآکه و دالوئا است. زبان رسمی در ساحل عاجْ فرانسوی و نژاد مردم سیاه می‌باشد. واحد پول ساحل عاج فرانک سی اف آ بوده و خط آنها لاتین است. پیش‌بینی می‌شود جمعیت این کشور تا سال 2025 بیش از 23 میلیون نفر خواهد بود سرزمین، نواحی مسکونی ایجاد کردند. در نیمه قرن نوزدهم، فرانسه این مناطق را به اشغال خود درآورد و با تصرف مناطق دیگری در این قسمت، افریقای غربی فرانسه را شکل بخشیدند، ولی در 1891 ساحل عاج در امور داخلی، خودمختاری گرفت بعد از پایان جنگ جهانی دوم، حزب اتحاد دموکراتیک افریقا تأسیس شد و در سایر کشورهای تحت استعمار نیز شعباتی دایر کرد. این حزب سپس اعتراضات و اعتصابات گوناگونی را سازمان‌دهی نمود. سرانجام در 7 اوت 1960، ساحل عاج به همراه چند مستعمره دیگر فرانسه در افریقا به استقلال دست یافت و نوع حکومت خود را جمهوری چند حزبی با یک مجلس قانون‌گزاری اعلام نمود. بعد از استقلال و به مدت بیش از 30 سال "فلیکس بوآنی" رهبر اتحاد دموکراتیک افریقا مقام ریاست جمهوری را در اختیار داشت.

امضای قرارداد موستار میان مسلمانان و کروات‌ها (1996م)
این توافق‌نامه برای پایان دادن به بحران‌ها در شهر موستار میان کروات‌ها، مسلمانان و اتحادیه اروپا به امضا رسید. طبق قرارداد موستار، نمایندگان اتحادیه اروپا شش ماه پس از امضای این قرارداد در شهر موستار حضور یافتند و به‌طور رسمی اداره آن را به عهده گرفتند و در این توافق‌نامه هم‌چنین مسائلی چون تأسیس اداره شهرداری مؤثر با همکاری کامل با فرستاده ویژه اتحادیه اروپا، برپائی گردهمایی شورای شهرداری در ماه اوت و انتخاب شهردار و معاون آن و کروات بودن شهردار قید شده بود.

درگذشت ادوارد شواردنادزه ، رییس جمهوری پیشین گرجستان و وزیر امور خارجه اسبق اتحاد جماهیر شوروی (2014 م)
ادوارد شواردنادزه ۲۵ ژانویه ۱۹۲۸ میلادی در روستای ماماتی در منطقه لانچ خوتی شوروی سابق به دنیا آمد. در سال ۱۹۵۱ میلادی از مدرسه کمیته مرکزی حزب کمونیست جمهوری سوسیالیست گرجستان فارغ التحصیل شد. در سال ۱۹۵۹ میلادی وی مدرک تخصصی در رشته تاریخ را از موسسه کوتایسی دریافت کرد. وی طی سال های ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۱ میلادی دبیر کل کمیته مرکزی و شاخه جوانان حزب کمونیست گرجستان بود. در سال ۱۹۶۵ میلادی ریاست وزارتخانه امنیت عمومی را برعهده گرفت و از سال ۱۹۶۸ میلادی به سمت وزارت کشور گرجستان منصوب شد. وی در سال ۱۹۷۲ به ریاست کمیته مرکزی حزب کمونیست گرجستان رسید و به مقام رسمی عالی رتبه ای در جمهوری گرجستان تبدیل شد. در سال ۱۹۸۵ میلادی میخائیل گورباچف رئیس جمهور شوروی سابق شواردنادزه را به عنوان وزیر خارجه پیشنهاد داد. شواردنادزده وزیر خارجه شوروی شد تا نظاره گر پایان جنگ سرد و عادی شدن روابط مسکو و غرب باشد.

وی همچنین شاهد اتحاد دو آلمان بود. وی به یکی از همراهان اصلی و نزدیک گورباچف برای اجرای سیاست های شوروی سابق تبدیل شد. وی در سال ۱۹۹۱ میلادی از سمت وزیر خارجه شوروی کناره گیری کرد و ریاست سازمان سیاست خارجی را بر عهده گرفت. در سال ۱۹۹۲ میلادی شواردنادزه به گرجستان بازگشت تا ریاست شورای دولتی جمهوری این کشور را بر عهده گیرد. در اکتبر همان سال شواردنادزه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی به نخست وزیری انتخاب شد. ۵ نوامبر ۱۹۹۵ میلادی نیز اکثریت مردم گرجستان وی را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند. ۹ آوریل ۲۰۰۰ میلادی وی بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید و حمایت ۸۰ درصد مردم گرجستان را جلب کرد. زمانی که شواردنازده به گرجستان بازگشت درگیری های داخلی متوقف شد. ژوئن ۱۹۹۲ میلادی در شهر سوچی توافقنامه آتش بس امضا شد تا درگیری های گرجستان اوستیا و گرجستان و آبخازیا به پایان برسد. وی در سن ۸۶ سالگی بعلت بیماری از دنیا رفت.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار