نيکلاس برنز:

حمله اسرائيل به غزه اشتباه بزرگی است/ از بین بردن حماس با حمله نظامی میسر نیست

"نیکلاس برنز" معاون سابق وزارت امور خارجه آمریکا گفت اسرائیل با حمله به غزه اشتباه بزرگی را مرتکب می شود زیرا از بین بردن حماس با حمله نظامی میسر نیست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، برنز درباره هدف نهایی بنیامین نتانیاهو در خصوص حملاتی که به غزه می کند گفت به باور من دولت اسرائیل در قبال مردم خود الزاماتی دارد تا این کار را فیصله بدهد و دیگر شاهد تکرار چنین مسائلی نباشد. حماس چنان تونل های گسترده ای را حفر کرده بود که می توانست با آن دست از زیر روستاهای اسرائیل در نزدیکی مرزهای غزه سر در آورد.

وی افزود قطعا اسرائیل نیز در نقطه ای به آتش بس علاقمند است ولی زمانی می خواهد به این آتش بس برسد که این تونل ها به خاطر تاثیری که بر روستاهای اسرائیل از میان بروند. همچنین اسرائیل خواستار فشار بین المللی بیشتر بر حماس به خاطر حملات راکتی بی ملاحظه اش به شهرهای اسرائیل است.

برنز افزود ایجاد صلح نشانی از یک مشکل بزرگ در اینجا دارد و البته برای مردم فلسطین در غزه نیز فاجعه ای در حال روی دادن است که دامنگیر سران آنان است. این سران فلسطینی هستند که آنان را در این جنگ بسیار دهشتناک وارد کرده اند. کاخ سفید نیز در بیانیه ای که منتشر کرد، به شدت از اسرائیلی ها به خاطر حمله توپخانه ای به مدرسه سازمان ملل انتقاد کرده اند. از این رو می بینید که جان کری در تلاش کردنش برای متوقف کردن این جنگ حق داشت زیرا هیچکدام از طرفین نمی توانند با درگیری نظامی، به پیروزی برسند.

معاون سابق وزارت امور خارجه آمریکا درباره اجماع عمومی درباره اینکه حماس با حمله نظامی از میان نمی رود گفت چیزی که دیپلماسی را بسیار دشوار می کند دیدگاه های متفاوت و منافع رقابتی در هر دو طرف است. از دیدگاه اسرائیلی ها، همه دنیا از جمله کشورهای عربی این را می پذیرند که نمی توان تحمل کرد راکت ها بر سر شهرهای بزرگ شلیک شود یا شبکه ای از تونل هایی در اطراف مرزهای یک کشور حفر شود. از دیگر سو، غزه یکی از متراکم ترین نقاط روی زمین است و مردم فلسطین رنج بسیاری را می برند. هم اکنون نزدیک به هزار و پانصد نفر جان باخته اند و هیچ طرف، نمی تواند پیروز این درگیری شود.

برنز گفت متاسفانه حماس به احتمال زیاد به عنوان یک نهاد سیاسی به بقای خود ادامه می دهد و اسرائیل نیز در حمله به غزه نمی تواند آنچه را که می خواهد، انجام دهد و از این رو این اشتباهی بسیار بزرگ است.

وی افزود از این رو به باور من، با آموختن از جنگ های پیشین غزه و جنگ لبنان در دو هزار وشش، آمریکا حق دارد که اراده خود را برای آتش بس تحمیل کند ولی امید می رود این آتش بسی باشد که باعث تضعیف حماس و تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری باشد.

برنز درباره نزدیکی آمریکا به قطر به عنوان یکی از حامیان حماس و حمایت از اسرائیل به عنوان دشمن حماس گفت مقاله نیویورک تایمز امروز بسیار جالب بود، این روزنامه نوشته بود که حماس تقریبا در دنیای عرب به صورت کامل منزوی شده است. بجز قطر و ترکیه، کشوری اسلامی از حماس به خاطر سیاست های طردگرایانه اش و نزدیکی اش به اسلام افراط گرا حمایت نمی کند. از این رو تفاوت در این مورد این است که پیشتر فشارهای زیادی از سوی کشورهای عرب بر آمریکا وجود داشت تا این درگیری ها تمام شود ولی اکنون شاهد چنین چیزی نیستید. مشکل آمریکا در این مورد این است که این بار آمریکا دیگر روابط سابق با مصر را به عنوان یک میانجی با حماس ندارد. از این رو قطر و ترکیه تنها میانجی های موجود هستند که با این گروه سایه وار و بی مسئولیت ارتباط دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار