بار سنگین روی دوش فوتبال/ ارزش‌های ماندگار و فراموش شده

فوتبال و بخصوص مسابقات جام جهانی روابط بسیاری را در خود جای داده و آینده فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ملت‌ها است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، جشن جهانی فوتبال با جام جهانی رقم می‌خورد.

بازی‌هایی که باعث به مخاطره انداختن شرق و غرب در دنیا شد. زندگی را از هشت چینی را به خاطر کم خوابی گرفت و رویای کودکان آفریقا را برای ستاره شدن نزدیک کرد.

همه این‌ها بار سنگین روی دوش فوتبال است. ورزشی که از آن به نمایش صلح هم تعبیر شده است، گاهی بهانه‌ای برای نمایش غم و شادی، برد و باخت، رفاقت و رقابت و غرور ملی می‌شود.

ورزش به خصوص فوتبال با فرهنگ یک جامعه رابطه مستقیم و مستمر داشته و موجب پدید آمدن تمدن و ارزش‌های متعالی در آن شده است.

این فوتبال است که وظیفه مهمی در انتقال فرهنگ و ارزش‌ها را در داخل و خارج جامعه بر عهده دارد.

تاثیر ملی فوتبال تا آنجا پیش می‌رود که آرژانتین در جام جهانی 1986 مکزیک با درخشش "مارادونا" بر انگلیس غلبه می‌کند، تا انتقام خون ریخته جوانان آرژانتین در جنگ با بریتانیا به نوعی گرفته شده و این بازیکن را تبدیل به اسطوره‌ای فراموش نشدنی کند.

این اسطوره با تمام حاشیه‌هایش الگوی ملی یک کشور شده تا مرهمی باشد بر زخم‌های سیاسی جامعه آرژانتین!

با اینکه تاکید می‌شود ورزش رابطه‌ای با سیاست ندارد اما این فوتبال است که با افزایش روحیه کار جمعی و همبستگی اجتماعی و سیاسی، گامی افتخار و غرور ملت‌ها را می‌سازد.

در جام بیستم، برزیل با همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی پیش رو و حاکم بر جامعه‌اش، میزبان بزرگترین رویداد ورزشی دنیا می‌شود و مردمان فوتبال دوست آن زمان پخش سرود ملی کشورشان همه کمبودها و ناکامی‌های خود را برای موفقیت، 90 دقیقه فراموش می‌کنند و یکدل می‌شوند.
 
اگر چه مشکلات سیاسی اسپانیا که سال‌ها رخنه در تیم ملی فوتبال این کشور داشت و همبستگی بازیکنان را نیز زیر سوال برد، اما آن‌ها با عبور از این مشکلات به موفقیت‌های بسیاری رسیدند.

در مقابل سوییسی‌ها در جام جهانی 2014 برزیل بازیکنانی از 21 ملیت را در اختیار داشتند و هنگام پخش سرود ملی نمی‌شد گفت آنها عمق وجودشان گوش به این موسیقی ملی داده‌اند.

آلمانی‌ها علی‌رغم داشتن تیم متحد و هماهنگ از بازیکنان دو رگه و چند ملیتی هم سود می‌برند.

چهره« مسعود اوزیل» بازیکن ترک تبار آلمان‌ها و به همراه « لوکاس پودولسکی» و «میروسلاو کلوزه» دو بازیکن لهستانی الاصل این تیم هنگام پخش سرود ملی ژرمن‌ها در جام جهانی جالب توجه بود!  

در کنار میهن‌پرستی و پدیدار شدن بسیاری از مفاهیم در جام جهانی فوتبال، گریستن برای از بین رفتن مفهوم سرزمین، خاک ملت و هویت از دست رفته هم رخ داده است. همان بحرانی که بچه‌های امروز غرب دنیا با آن دست به گریبان هستند. ارزش‌های از دست رفته، فروپاشی مفاهیم ملت‌ها و دولت‌ها نه تنها در تورنمنت‌های قبلی فوتبال رخ داده است بلکه در جام جهانی بیستم هم پدیدار شد.
 
انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار