در این مقاله به 25 رویداد اخیر اشاره می‌کنیم که رهبران غرب و همینطور آمریکا امیدوارند که مردمشان آنها را وقتی روسیه را به خاطر فروپاشی نظم نوین جهانی سرزنش می‌کنند، فراموش کرده باشند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "اریک بلیر» می‌نویسد: مردم آمریکا به سختی به یاد می‌آورند که رهبران آمریکا زمانی می‌گفتند که رژیم‌هایی مانند صدام و قذافی مظهری از شیطان هستند و شهروندان خود را به قتل می‌رسانند. مردم آمریکا احتمالا این سخنان را فراموش کرده‌اند زیرا حافظه‌های ضعیفی دارند.
اما اکنون آمریکا و دیگر دولت‌های غربی، موضع خود را در برابر رژیم‌هایی که مردم خود را به قتل می‌رسانند، تغییر داده‌اند. آن‌ها تا زمانی که موفق شوند به قربانیان خود برچسب «جدایی‌طلب یا «تروریست» بزنند، این رژیم‌ها را حمایت و تایید می‌کنند.

*** وقتی قدرت‌های امپریالیستی به منابع دیگر کشورها چشم‌داشت دارند، مردم آن‌ها «تروریست» نامیده می‌شوند
در حقیقت، دولت‌های غربی همگی در این اقدامات دست دارند. این هفته پنتاگون با مشارکت حکومت اوکراین، مانوری نظامی آغاز می‌کند تا بتواند شهروندان مخالف در شرق اوکراین را که با سرقت گاز شل اوکراین توسط پسر معاون رئیس‌جمهور آمریکا مخالف هستند، به بهترین شکل ممکن به قتل برساند.
جالب اینجا است که وقتی قدرت‌های امپریالیستی به منابع دیگر کشورها چشم‌داشت دارند، مردمی که برای دفاع از زمین‌ها و خانواده‌های خود به مخالفت برمي‌خیزند، «تروریست» نامیده می‌شوند. در مقابل، رهبران غربی، آن دسته از دولت‌هایی را که با خشونت و کودتا بر سر کار آمده‌اند، اما وفاداری خود را به صندوق بین المللی پول ثابت کرده‌اند، «دولت‌های مشروع و منتخب» می‌نامند.

*** اوباما کشورهایی که روحیه همکاری ندارند (بخوانید روسیه) را به خاطر ایستادن در مسیر نظم نوین جهانی، سرزنش کرد
این شرایط باعث ایجاد اختلاف در بین ابرقدرت‌‌های جهان می‌شود. اوباما اخیرا نگرانی خود را با بیان اینکه «نظم سابق برقرار نیست و ما [آمریکا] در نظم نوین جهانی، در جایی که باید باشیم، قرار نداریم» ابراز نگرانی کرده است. او در پایان سخنرانی خود، کشورهایی که روحیه همکاری ندارند (بخوانید روسیه) را به خاطر ایستادن در مسیر نظم نوین جهانی، سرزنش کرد.
به نظر می‌رسد که اگر روسیه با نظم نوین جهانی به رهبری غرب همراه نشود، این قدرت‌ها بر سر بانکداری بین المللی و کنترل ذخایر و منابع گاز، به سوی تقابل شدید شرق و غرب پیش بروند.
در ادامه به 25 رویداد اخیر اشاره می‌کنیم که رهبران غرب و همینطور آمریکا امیدوارند که مردمشان آنها را وقتی روسیه را به خاطر فروپاشی نظم نوین جهانی سرزنش می‌کنند، فراموش کرده باشند. این اتفاقات عبارتند از:
1. دولت آمریکا 5 میلیارد دلار برای بی‌ثبات کردن اوکراین هزینه کرد؛ صرف نظر از میلیون‌ها دلاری که سازمان‌های غیر دولتی برای «گروه‌ها مخالف» هزینه کردند. 
2. در تاریخ 21 نوامبر 2013، رئیس‌جمهور اوکراین، از توافق‌نامه‌ای برای روابط تجاری نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا صرف نظر کرد و به جای آن، برای همکاری‌های نزدیک‌تر با روسیه تلاش کرد. در این زمان، سازماندهی اعتراضات خشونت‌آمیز طرفدار اروپا، آغاز شد
3. در تاریخ 17 دسامبر 2013، پوتین پیشنهاد خرید 15 میلیارد دلار از بدهی‌های اوکراین را ارائه داد و قیمت گاز روسیه را به حدود یک سوم کاهش داد.
4. ماه فوریه 2014 ــ در بیستم همین ماه، خشونت به اوج خود رسید.  در تاریخ بیست و دوم، معترضان کنترل کیو را در اختیار گرفتند و مجلس این کشور به برکناری رئیس‌جمهور آن رای داد.
5 بیست و سوم ماه فوریه ــ دولت موقت جدید اوکراین رئیس بانک مرکزی این کشور را تغییر داد.
6. ششم مارس ــ اوباما فرمان اجرایی وضعیت اضطراری ملی در اوکراین را برای مجازات آن دسته از اوکراینی‌هایی که «روند به اصطلاح دموکراتیک و نهادهای دولت کودتایی» اوکراین را تضعیف کرده‌ بودند، امضا کرد. این مورد را نمی‌توان به هیچ عنوان نادیده گرفت.
7. 16 مارس ــ کریمه برای جدایی از دولت کیو و الحاق به روسیه، رفراندمی برگزار کرد که با بیش از 95 درصد آراء، به روسیه ملحق شد.
8. 20 مارس ــ اوباما در این تاریخ تحریم‌های یکجانبه بیشتری را علیه روسیه وضع کرد.
9. 24 مارس ــ افشای نواری از گفت و گوی تلفنی «یولیا تیموشنکو»، نخست‌وزیر سابق اوکراین و دست نشانده غرب که در آن خواستار از میان برداشتن تمام روس‌ها با سلاح‌های هسته‌ای شده بود.
10. 29 آوریل ـــ گسترش یکجانبه تحریم‌ها علیه روسیه توسط اوباما
11. 30 آوریل ـــ رژیم تازه به قدرت رسیده اوکراین در کیو، 17 میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول برای «اصلاحات اقتصادی» دریافت کرد. (بدین ترتیب قرارداد دسامبر با روسیه، با شرایط بهتر برای مردم اوکراین، دور انداخته شد.)
12. سوم ماه مه ـــ اوباما دولت کودتایی کیو را «منتخب و قانونی» نامید.
13. 11 ماه مه ـــ در شرق اوکراین، مردم صریحا از استقلال این منطقه از دولت اوکراین حمایت کردند. 
14. 15 ماه مه ـــ «هانتر بایدن»، پسر معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا، به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت گاز اوکراینی منسوب شد.
15. 21 ماه مه ـــ روسیه و چین قرارداد تاریخی 400 میلیارد دلاری با عنوان «جام مقدس» را برای کنار گذاشتن دلار نفتی از معاملات خود، امضا کردند.
16. 27 ماه مه ـــ رئیس‌جمهور جدید اوکراین در دومین روز کاری خود، «عملیات ضد تروریستی» نظامی دولت را علیه مردم شرق اوکراین به راه انداخت.
17. ناتو به دولت جدید اوکراین برای مقابله با مخالفان، وعده کمک نظامی داد.
18. سوم ژوئن ـــ اوکراین از پرداخت پول گاز به شرکت «گازپروم» روسیه خودداری کرد و روسیه جریان گاز به اوکراین را قطع کرد.
19. 26 ژوئن ـــ شرکت «گازپروم» موافقت کرد که در قراردادهای خود با چین، از دلار استفاده نکند.
20. 27 ژوئن ـــ اتحادیه اروپا، یک توافقنامه همکاری با اوکراین، به همراه گرجستان و مولداوی، امضا کرد.
21 ـــ 15 ژوئیه ـــ کشورهای عضو «بریکس»، بانک توسعه بین المللی را برای رقابت با صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و همچنین دلار، تاسیس کردند.
22 ـــ 17  ژوئیهـــ سقوط هواپیمای تجاری MH17 مالزی در آسمان شرق اوکراین .
23 ـــ ژوئیه 2014 ـــ آمریکا باز هم از اعمال تحریم‌های بیشتری علیه روسیه خبر داد. اتحادیه اروپا و کانادا نیز به کسانی که خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه بودند، پیوستند.
24 ــ ژوئیه 2014 ـــ شرکتی که پسر جو بایدن عضو هیئت مدیره آن بود، برای حفاری گاز شل در شرق اوکراین آماده شد.
25 ـــ ژوئیه 2014 ـــ پنتاگون برای پاکسازی مسیر حفاری گاز در مناطق شورشی اوکراین، تدابیر نظامی اتخاذ کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار