سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

اسرائیل حق دفاع از خود را دارد/ مسئله تونلهای غزه باید از طريق ديپلماتيک حل شود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگوی اختصاصی با سی ان ان بر لزوم حل مسئله تونلهای غزه از طریق دیپلماتیک تاکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، جنیفر ساکی در گفتگو با این شبکه درباره مخالفت اسرائیل با طرح آتش بس جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت: بی اعتمادی میان طرفها در منطقه قدمت زیادی دارد و وقتی جان کری به منطقه رفت هیچ صحبتی از آتش بس نبود و مذاکراتی در این خصوص در جریان نبود. در این میان جامعه بین الملل نیز هنوز حمایت برای طرح آتش بس را فراهم نکرده بود. به همین علت برخی تغییرات و البته پیشرفتهایی در این خصوص اتفاق افتاده است. در هر حال این کار دشواری است. ما می دانیم که این مسئله همیشه دشوار خواهد بود. ما هم اکنون روی آتش بسی کوتاه مدت کار می کنیم تا فرصتی برای طرفها برای گفتگو درباره مسائل اساسی تر فراهم آید. 

وولف بلیتزر مجری شبکه گفت انتقادات زیادی از جان کری و همچنین باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در اسرائیل وجود دارد. البته انتقادات به ویژه از جان کری بسیار تند است. 
آری شاویت از روزنامه نگاران سرشناس اسرائیل در مطلبی در هاآراتص نوشت جان کری همه چیز را خراب کرد. مقامات بسیار ارشد اسرائیل طرح پیشنهادی کری را حمله استراتژیک تروریستی توصیف کرده اند. اسرائیلیها می گویند دولت آمریکا در قبول خواسته های حماس خیلی تند رفته است و از طرح اولیه آتش بس که مصر پیشنهاد کرده بود، بسیار پا را فراتر گذاشته است. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت : به نظر من همه باید متوجه باشند که واقعیتها در اینجا چیست. واقعیت این است که طرح پیشنهادی جان کری در واقع بر اساس طرح پیشنهادی مصر تنظیم شده بود و تفاوتهای این دو بسیار اندک بود به طوری که می توان گفت هر دو طرح تقریبا یکی است و همانطور که می دانید اسرائیلی ها دو هفته پیش طرح مصر را پذیرفتند و حتی کابینه اسرائیل آن را تایید کرد. بنابراین به نظر می رسد نوعی تلاش برای انتشار اطلاعات غلط در جریان است. همه در اسرائیل و آمریکا باید بدانند که هدف اولیه ما این است که به حملات راکتی از طرف حماس به اسرائیل پایان داده شود. این هدف جان کری است و او خیلی سخت روی این مسئله کار می کند. 

جنیفر ساکی افزود هدف آتش بس انسان دوستانه که ما خواستار برقراری آن هستیم اول این است که اوضاع آرام و حملات راکتی دو طرف متوقف شود. ما می دانیم که تونلها تهدیدی قابل درک برای اسرائیل است. آدم نمی تواند هر روز صبح از خواب بیدار شود و نگران تهدیدات تروریستی از طرف تونلها باشد. آنها هم اکنون به این مسئله رسیدگی می کنند. باید توجه داشت هیچ راه حل فنی برای این مشکل وجود ندارد. اما ما فکر می کنیم آنها می توانند این مسئله را بدون عملیات جنگی حل کنند. بنابراین آنها می توانند برخی جنبه های عملیات خود را متوقف کنند و اجازه دهند فرصت بحث درباره مسائل بزرگتری که برای دو طرف مهم است، فراهم شود.

مجری گفت آیا فکر می کنید بدون عملیات جنگی و از طریق دیپلماتیک و فشارهای بین المللی می توان تونلها را از بین برد همانطور که آمریکا و دیگران تسلیحات شیمیایی سوریه را بدون عملیات نظامی یا حملات هوایی از بین بردند. 

جنیفر ساکی گفت : باید بگویم کل بحث ما درباره روند دیپلماتیک است و همه جنبه های حضور اسرائیل در غزه در این بحث گنجانده می شود. ما فکر می کنیم آنها می توانند این کار را بدون توسل به عملیات نظامی انجام دهند. لازم است درگیریها متوقف شود زیرا ما نگران خشونتها هستیم که بیشتر قربانیان آن را غیرنظامیان تشکیل می دهند. ما نمی خواهیم شاهد این باشیم که والدین در سوگ فرزندان خود بنشینند و فرقی نمی کند این کودکان در غزه باشند یا یک نظامی اسرائیلی باشد که والدینش در سوگ او نشسته اند. 
مهم است که بدانیم حماس از انسانها به عنوان سپر انسانی استفاده می کند. آنها جان مردم خود را در خطر قرار می دهند. اما ما لازم داریم دو طرف برای آتش بس تلاش کنند. 
مجری گفت آیا اسرائیل خیلی تند می رود و بیش از حد جلو رفته است؟

جنیفر ساکی گفت: ما همیشه گفته ایم که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد. وقتی شما حملات راکتی بی هدف دارید که جان مردم را به خطر می اندازد، وقتی تروریستها از تونلها می آیند، بنابراین آنها کاملا حق دارند از خود دفاع کنند. اما در عین حال خواستار آتش بس بوده ایم همانطور که سازمان ملل نیز همین خواسته را داشته است و جان کری نیز همه تلاش خود را روی این مسئله متمرکز کرده زیرا خشونتها به حدی رسیده که لازم است متوقف شود و لازم است راه حلی دیپلماتیک پیدا کنیم. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود جان کری همیشه دوست دارد گزینه سفر به خاورمیانه را برای حل این بحران باز نگه دارد. او همچنین از طریق تلفنی دائما با مقامات منطقه در تماس است. وزیر خارجه قرار است فردا به هند برود و این کشور روابط مهمی با آمریکا دارد. حتی زمانی که جان کری در هند است به تلاشهایش برای آتش بس میان اسرائیل و حماس ادامه می دهد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار