مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از وضعیت کنونی و تهدیدات تنها دریاچه طبیعی استان بزنگان خبرداد.

 به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، حمید صالحی درخصوص وضعیت کنونی اثر طبیعی ملی بزنگان گفت: خشکسالی های پی در پی و مکرر که باعث عدم جاری شدن سیلاب ونیز کاهش دبی چشمه های بالادست شده است از یک سو و افزایش جمعیت انسانی در بالادست و توسعه اراضی کشاورزی که خود منجر به مصرف بیشتر آب شده از دیگر سو اثر ارزشمند طبیعی ملی استان را با تهدید مواجه کرده است .

وی از عدم وجود منبع آبی برای تغذیه دریاچه و رشد گیاهان آبزی که تمامی سطح دریاچه را اشغال کرده و موجب تسریع در افت آب شده اند سخن گفت و افزود: خطر ورود لای به دریاچه همراه با سیلاب های فصلی به دلیل تخریب مراتع بالادست و وسعت کم دریاچه، آن را بسیار شکننده وآسیب پذیر کرده است.

صالحی ادامه داد: مساحت محدوده این اثر طبیعی ملی حدود 400 هکتار است و این درحالیست که مساحت پهنه آبی آن در حالت اشباع آب حدود 50 هکتار و ارتفاع متوسط آن850 متر از سطح دریا است.

وی گفت: بنا بر نظر کارشناسان حداکثر عمق آن در حدود 8 متر تخمین زده شده است و از ضلع جنوبی به رشته کوه بلندی به ارتفاع 910 متر محدود می شد که از سمت غرب به وسیله دره ای با ارتفاع حدود 865 متر ،که منابع عمده تأمین آب دریاچه در کف آن قرار دارد، قطع میگردد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: آب این دریاچه عمدتاً از ارتفاعات آهکی واقع در 20 کیلومتری جنوب دریاچه ، توسط 2 آبراهه اصلی که از سمت شرق و غرب به این دریاچه متصل میگردد، تأمین می شود و منابع آب زیر زمینی تغذیه کننده اطراف دریاچه بزنگان 2چشمه دائمی به نام های چشمه کل بی بی و چشمه کرق غلام می باشد و البته بخش عمده ای از آب دریاچه توسط چشمه های فعال واقع در کف دریاچه تأمین می شود.

حمید صالحی درادامه اظهار داشت : ثبت این دریاچه به عنوان منطقه نمونه طبیعت گردی میتواند به یک فرصت جهت احیاء رونق دریاچه و آشنایی علاقه مندان به محیط زیست شود .

وی ضمن اشاره به اینکه مطالعات توجیهی طرح مدیریت دریاچه با هدف ایجاد زیر ساخت های طبیعت گردی صورت گرفته است و مطالعات تفصیلی آن نیز در دست تدوین کارشناسان است گفت: به این منظور توسعه فضای سبز به مساحت 88 هکتار و تعبیه سیستم آبیاری تحت فشار دراین منطقه صورت گرفته و ضمن احداث سه پارکینگ خودرو ،9 آلاچیق و لوله کشی آب در سواحل دریاچه به طول 5/1 کیلومتر ،نماز خانه ، سرویس بهداشتی ، زمین بازی کودکان، شبکه روشنایی به طول 2200 متر و نیز بهسازی مسیر دسترسی به این اثر طبیعی ملی به طول یک کیلومتر صورت گرفته است.

وی درارتباط با اقدامات صورت گرفته درحوزه توسعه گردشگری پایدار دریاچه نیز اضافه کرد: علاوه بر نصب تابلوهای هشدار جهت بازدید کنندگان، هم اکنون نظارت دقیق بر تنوع زیستی دریاچه توسط یگان حفاظت محیط زیست به منظور جلوگیری از نشر آلودگی و تخلفات شکار وصید صورت می گیرد و به منظور جلوگیری از ورود دام و دیگر تجاوزات به حریم دریاچه ،فنس کشی به طول تقریبی 600 متر در ضلع شمالی دریاچه انجام شده است.

صالحی از رایزنی های نتیجه بخش با مسئولان آب منطقه ای خراسان رضوی جهت تعیین حد بستر وحریم دریاچه نیز خبرداد و تصریح کرد: رعایت حقابه دریاچه از چشمه های بالا دست به عنوان عامل مهم درتغذیه آن و نیز مدیریت اراضی کشاورزی در بالا دست دریاچه در جهت کاهش مصرف سموم و کود، انجام اصلاحات کشاورزی منطقه جهت صرفه جویی در مصرف آب ،ظرفیت سازی برای مدیریت زیست بومی دریاچه و لایروبی آن ،توسعه تعامل با اداره کل منابع طبیعی وآبخیز داری استان و نیز شرکت آب منطقه ای استان جهت اخذ سند مالکیت وسایر اقدامات حقوقی جهت احراز مالکیت اراضی واقع در محدوده مصوب اثر طبیعی ملی به عنوان اولویت های اجرایی این اداره کل در دستور کار است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار