رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه هشدار داد: با هر گونه ساخت و ساز در منطقه توریستی- تاریخی تنگه واشی برخورد می شود.

ˈرضا کرمیˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارکرد: به استناد مصوبه شماره 149110/45363 مورخ سوم مهرماه سال 89 هیأت محترم وزیران، منطقه تنگه واشی به عنوان اثر طبیعی- ملی مصوب شد.

وی گفت: بر این اساس و مطابق قوانین و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست، ورود به این منطقه و استفاده از آن دارای ضوابطی است.

کرمی افزود: ورود و توقف در زون های حساس و اقامت شبانه بدون مجوز در این منطقه ممنوع است.

وی بیان کرد: آلوده کردن رودخانه و تخلیه زباله در این منطقه ممنوع بوده و گردشگران موظف به جمع آوری و انتقال زباله به خارج از آن هستند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه هشدار داد: از بین بردن رستنی ها، تخریب و تصرف و هر گونه فعالیت غیرمجاز در منطقه ممنوع است.

وی با بیان اینکه هر گونه تغییر کاربری در اراضی تنگه واشی ممنوع بوده و مستلزم اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است، ادامه داد: متاسفانه شاهد انجام چند مورد ساخت و ساز غیرمجاز (از جمله آلاچیق) در حریم رودخانه ˈواشیˈ هستیم که در این زمینه به سازندگان بنا اخطار داده شد.

کرمی اضافه کرد: از بخشداری مرکزی و دهیاری روستای ˈجلیزجندˈ (واقع در نزدیکی تنگه واشی) می خواهیم نسبت به صدور هر گونه مجوز ساخت خودداری کنند و در غیر این صورت با هماهنگی مراجع قضایی با متخلفان به شدت برخورد می شود.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه حمل هر نوع سلاح و ادوات شکار و صید در تنگه واشی ممنوع است، تصریح کرد: رعایت تمامی ضوابط و مقررات زیست محیطی حاکم بر آثار طبیعی- ملی در داخل منطقه تنگه واشی الزامی است.

تنگه واشی یا تنگه ˈساواشیˈ مکانی تفریحی و توریستی است که در حدود 15 کیلومتری شمال غربی شهرستان فیروزکوه واقع است که با داشتن آب و هوای مناسب در تابستان ها، میزبان جمعیت کثیری از مسافران و گردشگران می باشد.

مناظر زیبا و آب و هوای خوب، تنها بخشی از جذابیت های تنگه واشی است و شاید یکی از جذابترین بخش های سفر به تنگه واشی حرکت در رودخانه ای است که در بین یک دره سنگی قرار دارد.

تنگه واشی علاوه بر طبیعت زیبا، دارای آثار باستانی نیز می باشد که یکی از سه کتبیه معروف دوره قاجار در این تنگه واقع شده است./ز


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.