روزنامه الشرق نوشت تجاوز به غزه تا به این لحظه برای اسرائیل سه میلیارد و 500 میلیون دلار هزینه داشته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه الشرق چاپ قطر در پایگاه اینترنتی خود نوشت: منابع عبری فاش کردند هزینه تجاوز اسرائیل به نوار غزه ظرف سه هفته گذشته به حدود 12 میلیارد شکل (سه میلیارد و پانصد میلیون دلار) رسیده است و این پرهزینه ترین تجاوز از زمان تجاوز به لبنان در سال 2006 محسوب می‌شود.

ضمیمه اقتصادی روزنامه یدیعوت آحارانوت روز یکشنبه هشدار داد درصورتی که این تجاوز دو هفته دیگر ادامه یابد، هزینه آن بیشتر از هزینه حمله هشت سال قبل به لبنان خواهد شد.

به نوشته روزنامه یدیعوت آحارانوت، هزینه تجاوز به غزه در سال 2008 که اسرائیلی‌ها نام عملیات "سرب گداخته" را روی آن گذاشتند، به حدود سه میلیارد و پانصد میلیون شکل (یک میلیارد دلار) رسید. این درحالی است که هزینه حمله به غزه در سال 2012 با عنوان "ستون ابر" به حدود پنجاه میلیون شکل (15 میلیون دلار) رسید.

به نوشته این روزنامه، ضرر اصلی را بخش گردشگری اسرائیل متحمل شد. به نوشته این روزنامه، بخش گردشگری بیشترین آسیب را از این تجاوز می بیند و منابع اسرائیلی پیش بینی می کنند شمار گردشگران 75 درصد کاهش یابد. همچنین هتل ها به علت لغو رزروها و نیز رستوران ها و شرکت های حمل و نقل ضرر کرده اند.

یدیعوت آحارانوت نوشت در تجاوز اخیر به غزه ضررهای مالی و اقتصادی بسیار هنگفت بود به ویژه این که ارتش هزاران نفر از سربازان ذخیره را فرا خواند. هزینه جذب هر سرباز برای ارتش حدود ششصد شکل است. ارتش علاوه بر این از سامانه گنبد آهنین به طور گسترده استفاده کرد. هزینه هر موشک 120 هزار دلار برآورد می شود.

این روزنامه به نقل از منابع امنیتی نوشت تجاوز برای ارتش روزانه 150 میلیون شکل (43 میلیون دلار) هزینه دارد. این درحالیست که وزارت دارایی هزینه روزانه تجاوز را برای ارتش 100 میلیون شکل تخمین زد.

یدیعوت آحارانوت نوشت بازارهای اسرائیل از زمان آغاز تجاوز تا به امروز روزانه 100 میلیون شکل (تقریبا 28 میلیون و 500 هزار دلار) و دو میلیارد شکل (تقریبا پانصد و هشتاد و چهار میلیارد دلار) ضرر کرده اند. این در حالیست که بخش های صنعتی از زیان شدید به علت کاهش حجم صادرات به میزان نیم میلیارد شکل شکایت دارند.

این روزنامه در پایان نوشت زیان های وارده به بخش صنعت و تجارت یک میلیارد شکل، بخش توسعه چهار میلیارد شکل، بخش گردشگری یک میلیارد شکل و ضررهای اقتصادی غیرمستقیم دو میلیارد شکل است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار