شهرکرد/

حذف مالاريا در كشور؛ اولويت وزارت بهداشت

مالاريا مهم‌ترين بيماري انگلي و يكي از مسايل مهم بهداشتي تعدادي از كشور ها بخصوص كشور هاي گرمسيري دنيا است.

معاون بهداشي دانشگاه علوم پزشكي و رئيس مركز بهداشت استان چهارمحال و بختياري گفت: مالاريا مهم‌ترين بيماري انگلي و يكي از مسايل مهم بهداشتي تعدادي از كشور ها بخصوص كشورهاي گرمسيري دنيا و از جمله ايران است، از اين رو حذف مالاريا در كشور تا سال ۱۴۰۴ به عنوان يك اولويت وزارت بهداشت همسو با اهداف سند چشم انداز به تصويب رسيده است.
دكتر علي ضامن صالحي فرد، از كم‌خوني شديد به دليل استفاده ي انگل از هموگلوبين خون و تب هاي دوره‌اي به عنوان دو مشكل اساسي در بيماري مالاريا ياد كرد و گفت: گاهي حرارت بدن تا بالاي ۴۰ درجه مي‌رسد و بدن بيمار عملا از كار مي‌افتد.
وی، تب، خستگي، ضعف، سردرد و درد بدن را از نشانه هاي بيماري مالاريا ذكر كرد و اظهار داشت: افزايش درجه حرارت در واقع يك مكانيسم دفاعي براي از بين بردن انگل مالارياست، زيرا در دماي زياد انگل ها كشته می‌ شوند.
دكتر صالحي فرد اضافه كرد: مكانيسم دفاعي ديگر بدن، فعال شدن طحال براي به دام انداختن گلبول هاي سرخ آلوده است، به اين ترتيب در بيماري مالاريا، طحال بزرگ مي شود و با از بين رفتن گلبول‌هاي سرخ آلوده، بيمار دچار كم‌خوني مي‌شود همچنین از عوارض ديگر مالاريا، افت قند خون است كه به خصوص در بچه ها و خانم هاي باردار ايجاد عارضه و مرگ مي‌كند.
بيماري مالاريا با گزش پشه آنوفل شروع مي‌شود و در قرن حاضر موضوع مهم در مورد بيماري مالاريا مقاوم شدن انگل بيماري به دارو هاي ضد انگل قديمي و مقاوم شدن پشه آنوفل به حشره كش‌ هاست.
معاون بهداشي دانشگاه علوم پزشكي و رئيس مركز بهداشت استان چهارمحال و بختياري، از كاهش چشمگير موارد ابتلا به اين بيماري در سال هاي اخير در كشور خبر داد و افزود: پيگيري برنامه حذف مالاريا در كشور و بويژه جنوب شرقي كشور از جمله اولويت هاي وزارت بهداشت در سال هاي اخير بوده است كه نتايج مثبتي در بر داشته است.
عمده موارد بروز مالاريا در كشور مربوط به سه استان سيستان و بلوچستان، هرمزگان و كرمان است و خوشبختانه در سال هاي اخير در استان چهارمحال و بختياري گزارشي از ابتلا به اين بيماري دريافت نشده است.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.