بوشهر/

بیماری‌های گوارشی شایع‌ترین بیماری در فصل تابستان و گرما

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر گفت: در فصل تابستان به دلیل افزایش دمای محیط و استفاده از مایعات بیشتر به خصوص مایعات خنک (استفاده از یخ)، مصرف میوه و سبزیجات و ... بیماریهای گوارشی به ویژه اسهال شایع است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،حسین دانایی با بیان اینکه بیماری اسهال می‌تواند به سه صورت حاد، مداوم و مزمن بروز کند اظهار داشت: به وجود علائم کمتر ازدو هفته اسهال حاد، به تداوم اسهال بین دو تا چهارهفته اسهال مداوم و به علائم بیش از چهار هفته اسهال مزمن گفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اسهال حاد می‌تواند در اثر ابتلاء به عفونتهای میکروبی، ویروسی، انگلی، تک یاخته‌ای، ناسازگاری‌های غذایی و داروئی یا به دلیل مسمومیت غذایی، بروز کند، افزود: اکثر موارد اسهال از طریق مدفوعی - دهانی و از طریق خوردن آب و غذای آلوده به باکتری یا سم تولید شده در برخی از مواد غذایی بخصوص انواع کنسروها و همچنین از طریق تماس مستقیم افراد آلوده با افراد سالم انتقال می‌یابند.

دانایی علائم همراه اسهال در افراد مبتلا به بیماری اسهال را دردهای چنگ زننده در حفره شکمی، نفخ شکم، احساس نیاز به دفع فوری مدفوع، بی اختیاری مدفوع، تب، لرز و دردهای عضلانی و در صورت دفع شدید و آبکی مدفوع و از دست دادن مقدار زیادی از آب و املاح دانست و گفت: علائمی مانند تشنگی، خشکی دهان، چشمهای گود افتاده، ضعف، سرگیجه، ادرار تیره و کاهش میزان دفع ادرار نیز ایجاد می‌شود.

معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر با اشاره به راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری اسهال، خاطرنشان کرد: رعایت بهداشت فردی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های اسهالی است و باید از آب آشامیدنی سالم استفاده شود و همچنین از مصرف آبهای شفاف نهرها، برکه‌ها و رودخانه‌ها اکیداً پرهیز کنیم.

دانایی با تاکید بر اینکه در صورت عدم فراهم شدن آب آشامیدنی مناسب (تصفیه شده) حتماً قبل از مصرف آب آن را بجوشانیم یا کلرزنی کنیم، یادآور شد: از مصرف یخ تهیه شده از آب غیر بهداشتی و نامطمئن اجتناب شود و از شنا در آب رودخانه، برکه و استخرهای آلوده پرهیز و از تهیه مواد غذایی و نوشیدنی‌ها از دست فروشی‌ها اکیداً خودداری شود.

این مقام مسئول در شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر توصیه کرد: از مصرف مواد غذایی آماده و غیر بهداشتی و از مراکز غیر مجاز بخصوص در فصل تابستان اکیداً اجتناب و میوه و سبزیجات مصرفی خودرا به خوبی و با آب بهداشتی شستشو کرده و قبل از مصرف با مواد گندزدا، ضد عفونی شود.

دانایی شستن دستها بعد از رفتن به سرویس بهداشتی و قبل از تهیه و توزیع مواد غذایی و قبل از خوردن غذا بخوبی و به مدت حداقل 20 ثانیه با مواد شوینده مناسب را یکی از راه‌های موثر در پیشگیری از بیماری‌ها دانست و گفت: هنگام سفر آب و مواد غذایی سالم و بهداشتی جهت استفاده خود و کودکان به همراه داشته باشیم.

انتهای پیام/م

برچسب ها: گوارش ، تابستان ، بیماری ، اسهال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.