رئیس کمیته آموزش عالی مجلس:

"حکم بورسیه" 3700 نفر باطل و غیرقانونی است / اغماض در پرونده بورسیه رکود علمی را به همراه دارد

از نظر بنده و بر اساس بررسی‌هایی که طی هفته‌های اخیر صورت گرفته است حکم بورسیه 3700 نفر چه بورس داخل و خارج باطل و غیرقانونی است چرا که این افراد از هیچ مجرای قانونی و علمی عبور نکرده‌اند.

جواد هروی رئیس کمیته آموزش عالی و مجلس در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: به نظر بنده و بر اساس بررسی‌هایی که طی هفته‌های اخیر بر روی پرونده بورسیه دکتری گرفته است تمام دانشجویانی که در سال‌های اخیر بورسیه داخل یا خارج گرفته‌اند غیرقانونی و تخلف بوده است.

وی گفت: براساس مستندات مشخص شده است که این افراد بدون آزمون وارد شده‌اند و از هیچ مجرای علمی و قانونی عبور نکرده‌اند و مصاحبه‌ای نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه این افراد می‌خواهند استخدام هم شوند و وارد حوزه‌های علمی و هیأت علمی شوند، خاطرنشان کرد: ورود این افراد که به صورت بی‌ضابطه و تنها بر اساس رابطه‌ها وارد بورسیه دکتری شده‌اند به شدت برای کشور خطرآفرین است و می‌تواند آینده علمی کشور را به شدت تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی افزود: این افراد نازل‌ترین معدل‌ها را دارند و تبدیل شدن آنها به عضو هیأت علمی یعنی فاجعه و مجلس در این قضیه کوتاه نمی‌آید و اغماض و چشم‌پوشی نخواهد داشت.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شمارا به خدا میسپارم
۰۰:۴۱ ۱۱ شهريور ۱۳۹۳
باسلام.بنده نیز با معدل بالا و رزومه پژوهشی خوب و طی فرایند چندین مصاحبه قبول شده ام. واقعا جای تاسف داردکه در کشور ما با ورود هر دولت جدید آییننامه های دولت قبل را به استیضاح می کشانند. بعد از سختی ها ات شدید بامعدل بالاا و تحقیقات بالا در این آیین نامه قبول شدم. به خاطر حرف های کذب و نادرست مسءولان مشکلات روحی شدید گرفته ام فقط به خدا واگذار میکنم ؛ کاش سیاست اینگونه دلهای ما جوانان را نمیشکست کاش ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
با سلام
جلوشان گرفته از ادامه تحصیل منع سوابق ارشد و کارشناسی را هم بررسی در صورت تخلف باطل کردن مدرک انها بعد اگر کوتاه بیائید فقط بورس باطل بشه فردا جای دیگه با پارتی میره با مدرک دکترا با یستی کلا بررسی شود حتی دیپلموشون به مثال فردی میره خارج فوق لیسانشو میگره بهش میکن دیپلمت رو بیار بعد از تائیدیه مدرک فوق لیسانستو بدیم اما این اقا دیپلم نداشته دانشگاه هم بعد فارغ التحصیلی دیپلمو تائیده خواسته نداشت زحماتش هیچ میشه بعد میا تا پول بده یه دیپلم درست کنه از ایران نمیتونه همه زحمات به باد میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
پس معلومه هیچ بررسی انجام نشده چون این افراد سه مرحله مصاحبه داشته اند و ایین نامه بورس نیز سخت تر از ایین نامه پذیرش بدون ازمون استعداد درخشان بوده.بنده بورس نیستم ولی نگران سیاسی کاری ها و متشنج کردن فضای دانشگاه هستم
Iran (Islamic Republic of)
حمید سنایی
۱۷:۴۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
همه یکسان نیستند...ماها مصاحبه شده ایم...اونم چندین نوع...هم علمی هم عقیدتی...اونم چندین بار...هم تو وزارت هم تو دانشگاه...خودشم من خودم، بالاترین معدل (18 کارشناسی و 18 ارشد) و بیشترین رزومه (بیش از 15 مقاله ی ISI) دارم...اگه لازم باشه جلوی مجلس اعتصاب میکنم یا یه بلایی سر خودم میارم...حاضرم رزومه ام رو به همه نشون بدم و حتی برا شما هم بفرستم...
Spain
آرمان
۱۵:۳۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
امتيازات "بورسيه قانوني" يا "غير قانوني"!؟

بورسيه "قانوني" يا "غير قانوني"، چنديست كه به يكي از موضوعات جنجالي آموزش عالي كشور تبديل شده و تا جايي پيش رفته كه برخي طرح استيضاح وزير علوم را مرتبط با همين مساله مي دانند.
فارغ از همه ي قيل و قالها و تبليغات رسانه اي و سياسي كه هر حزب و گروه در پي محق جلوه دادن خود است، لازم است به عنوان يكي از جمع 3000! بورسيه قانوني يا غير قانوني نكاتي را به عرض برسانم:

پيش از هر چيز اذعان دارم كه در فرايند طولاني پذيرش متقاضيان بورس و حجم زياد متقاضيان، طبيعي است كه گاها اشتباهاتي رخ دهد (همانطور كه يقينا در دولتهاي سابق چنين اشتباهاتي رخ داده است) و برخي با وجود شايستگي موفق نشده باشند و برخي هم بدون داشتن شرايط لازم وارد شده باشند كه يقينا تعداد بسيار انگشت شماري بوده اند، و براي اين ادعا دلايلي را عرض خواهم كرد.

بي سواد بودن بورسيه هاي غير قانوني!
پذيرفته شدن فرد توسط وزارت علوم همه ي ماجراي بورس نيست! و اين فرد بايد از مصاحبه ي علمي دانشگاه نيز نمره ي قبولي كسب كند (توجه داشته باشيد كه پيش از اين دو بار فرد مصاحبه ي علمي در وزارت علوم داده است) و اكثر عزيزان به خوبي آگاه هستند كه اساتيد بزرگوار و گروههاي علمي دانشگاهها فارغ از هر گرايش سياسي، عموما مستقل هستند و زير بار سفارش و ....نمي روند و حتي گاها با معرفي شدگان بورس به گونه اي متفاوت و سخت گيرانه تر برخورد كرده اند. حال از اين مرحله نيز بگذريم! فرض بر اينكه فردي با همه ي بي سوادي و عدم صلاحيت، تحصيل خود را در دوره ي دكتري آغاز كرد. عزيزاني كه در حوزه تحصيلات تكميلي تخصص دارند به يقين اذعان دارند كه در دوره دكتري جايگاهي براي افراد فاقد صلاحيت وجود ندارد و بلاخره فردي كه شايستگي نداشته در طول امتحانات ترم، آزمون جامع و يا پايان نامه درمانده شده و از اين چرخه خارج خواهد شد. لذا اين ادعا و تمسك به اين مطلب كه فردي مثلا با معدل 12يا 13 بورس شده و ...(و گرفتن اين نتيجه كه همه ي اين گروه از همين قماش هستند) از انصاف به دور است زيرا با استدلالهاي فوق و نيز گذشت حداقل چند سال از بورس شدن اين افراد (تا جايي كه بنده در ارتباط هستم) اكثرا جزو نفرات برتر و موفق رشته خود بوده اند و هستند.


غير قانوني بودن بورسيه هاي غير قانوني!
-مطرح شده كه اين افراد بدون آزمون وارد فرايند بورس شده اند و ...لذا! بر همين اساس ورود آنها غير قانوني است!
متاسفانه توجهي به اين مطلب نشده كه ورود اين افراد -در آن زمان- براساس يك آيين نامه مشخص و مدون و يك قانون صورت گرفته و حال اگر مسولان فعلي وزارت علوم آن قانون را كارگشا نمي دانند و در صدد وضع نظامنامه ي جديدي هستند، دليلي بر غير قانوني بودن بورسيه هاي سابق نمي شود (قانون عطف به ما سبق نمي شود و نمي توان بر اساس آيين نامه ي جديد ادعا كرد كه افرادي كه سابقا بورس شده اند غير قانوني بوده اند).
استفاده از رانت و امتياز توسط بورسيه هاي غير قانوني!

ادعا شده اين افراد از رانت خاص برخوردار بوده يا بواسطه ي برخي ارتباطات از امتياز بورس برخوردار شده اند. بسياري از اين افراد به واسطه رزومه علمي و تحقيقاتي قوي قابليت پذيرش از بهترين و معتبرترين دانشگاههاي جهان را داشته اند و قبولي در آزمون داخلي دكتري هم برايشان ميسر بوده است (بسياري همزمان هم در آزمون قبول شده اند و هم در فرايند بورس شركت كرده بودند) اما به واسطه برخي ملاحظات و جذابيتهاي بورس (نظير شرايط آسانتر براي جذب هيات علمي) وارد اين فرايند شده اند؛ و تا امروز نه تنها هيچ امتياز ويژه و خارج از عرفي را كسب نكرده، بلكه خود را از بسياري امتيازات محروم كرده اند.
به عنوان نمونه طبق تعهدي كه به وزارت علوم داده مي شود، فرد درطول زمان تحصيل و تعهد، نبايد در هيچ شغل دولتي يا خصوصي مشغول به كار باشد و فقط متعهد به وزارت علوم باشد و نكته اينجاست كه شهريه ي پرداختي به فرد (كه ظاهرا امسال مبلغي در حدود 800 هزار تومان است!) نيز تا زمان جايابي پرداخت نخواهد شد و نكته ي جالب تر اينجاست كه اكثر دانشگاهها از پذيرش دانشجويان بورس سر باز مي زنند و پذيرش آنان را منوط به قبولي آزمون جامع يا دفاع از پايان نامه مي دانند! حال در نظر بگيريد اين دانشجو حق هيچ گونه اشتغالي ندارد! از طرف ديگر هم وزارت علوم مبلغي به وي پرداخت نمي كند! (زيرا نتوانسته جايابي كند) و حداقل تا دوسال ((حداقل زمان براي برگزاري و قبولي در آزمون جامع-با فرض اينكه پس از آزمون جامع موفق به جايابي شود، كه در حال حاضر امري محال است!) بايد از كجا امرار معاش كند!؟

اما اين فقط يك معضل كوچك! آن هم از جنبه مادي است. از طرف ديگر با موج عظيمي كه عليه بورسيه ها در فضاي جامعه را افتاده، بورسيه ها به عنوان افرادي بي سواد كه با استفاده از پارتي وارد دانشگاه شده اند و حق سايرين را تضييع كرده اند قلمداد مي شوند و اين هم فشار را مضاعف ساخته است.
سوء استفاده و تبديل بورس خارج به داخل
يكي از ايرادات ديگري كه بر بورس ها گرفته مي شود، فرايند تبديل بورس خارج به داخل است! و ادعاي استفاده از رانت! در اين مورد حقيقتا بر شخص بنده كه بسيار ثقيل است! به عنوان نمونه، مساله خودم را ذكر مي كنم زيرا مطلعم بسياري از دوستانم با چنين مشكلي درگير بوده اند. تقاضاي اوليه داوطلبان بورس، در واقع همان بورس خارج است و بورس داخل شرايط خاص خود را دارد. زماني كه بنده تقاضاي بورس دادم و موافقتهاي اوليه و سرانجام قبولي قطعي حاصل شد. همزمان اخذ پذيرش (از دانشگاه خارجي) صورت گرفت و بنده آغاز به يادگيري زبان كشور ميزبان نمودم و بسياري از فعاليتهاي زندگي را بر آن اساس برنامه ريزي كردم كه در بهمن ماه ورود بنده به كشور محل تحصيل خواهد بود. اما به ناگاه در اواخر شهريور مطلع شدم با توجه به مشكلات ارزي امكان اعزام به خارج وجود ندارد و شما دو راه بيشتر نداريد: تقاضاي تبديل بورس خارج به داخل! يا صبر تا زماني كه گشايشي حاصل شود! لذا تبديل بورس خارج به داخل نه تنها امتياز نبوده بلكه تقريبا يك اجبار و تحميل بوده كه بسياري از برنامه ريزيهاي آينده را دچار مشكل كرده است.
تسهيلات ويژه وزارت علوم براي بورسيه هاي غير قانوني!
و اما در انتها! لازم است از تعامل سازنده مسولان فعلي وزارت علوم با دانشجويان بورس نكته اي را خاطر نشان سازم!
عموما بر اساس سيره عقلا! وقتي نهاد يا وزارتخانه اي عده اي را بورس مي‌كند (و نوعي تعهد دوجانبه ميان طرفين منعقد مي گردد)، هدف خاصي را دنبال مي كند. به عنوان نمونه در مورد وزارت علوم هدف از بورس تامين نيروي آينده‌ ي هيات علمي مي باشد و شايد طبيعي باشد به خاطر هزينه ها و برنامه ريزيهايي كه براي اين افراد شده برخي تسهيلات يا اولويتها را براي آنان در نظر گرفته شود. اما نكته جالب اينجاست مسولان فعلي وزارت علوم به دانشجويان بورس به مانند بيگانگاني نفوذي! كه اصلا هيچ ارتباطي با اين نهاد ندارند مي نگرند. به عنوان نمونه! در فراخوان جذب بهمن ماه سال گذشته اعلام شد در اين فراخوان موارد مربوط به بورس نيامده و بورسها در فراخوان جدا! در ارديبهشت اعلام خواهد شد. فراخوان ارديبهشت هم با تاخير و با محدويت بسيار بسيار زياد اعلام شد! به عنوان نمونه در رشته علوم سياسي اعلام نياز صفر بود! حال در نظر بگيريد با اين حجم اعلام نياز!، وزارت علوم به شما نامه اي را ارسال مي كند كه اي دانشجوي بورس! فقط تا آخر شهريور براي جايابي مهلت داريد! اگر جايابي نكنيد ممكن است لغو بورس شويد!(در حاليكه (مثلا در مورد رشته علوم سياسي) اصلا اعلام نيازي وجود ندارد و اين دانشجو بايد براي گرفتن اعلام نياز ظاهرا به كرات ديگر مراجعه نمايد!)
اين بود بخش كوچكي از مزايا و امتيازات بورس كه نصيب اينجانب و امثال بنده شده بود....
والعاقبه للمتقين
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۱۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
آقای هروی بالاخره خدایی هم هست و روزی درباره این حرف های کذب شما حسابرسی خواهد شد.
مطمءن باشید که افرادی که به شکل قانونی و بدون رانت و با طی تمامی مراحل بورس گرفته اند هیچ وقت این حرف های شما را فراموش نخواهند کرد و در آن دنیا از شما نخواهند گذشت.
امضا
یک بورسیه قانونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
چرا دروغ میگه؟
من بورس داخل شده ام اما مصاحبه علمی داده ام ... با استعداد درخشان مصاحبه دادم و نمره ام هم از همه بالاتر بوده... آیا همه را همینگونه بررسی کرده اند؟؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
خود ايشون مدرك و معدل خود را اعلام نمايند تا مشخص شود دود از كنده بلند مي شود.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۰:۵۹ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
شما رو به خدا جلوی این فساد علمی رو بگیرید و نه تنها بورسیه آنها را لغو کنید بلکه اجازه تحصیل هم به اینها ندهید. ما پشت افرادی مثل شما آقای هروی هستیم و از شما حمایت خواهیم کرد. همچنین از شما تقاضا دارم کسانی که به طرز مسخره ای تبدیل وضعیت از خدمتکاری به معلمی شدند را نیز لغو نمایید. متاسفانه این موارد بنیه علمی کشور را به طرز فجیعی تحت الشعاع قرار می دهند. به فکر آینده علمی کشورمان باشیم. ممنون
United States of America
behzad
۱۰:۵۹ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
taze be nazare man vorude in afrad amniate meli keshvar ro ham be khatar mindaze
Iran (Islamic Republic of)
فرید
۱۰:۴۵ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
واقعا نباید در خصوص مسایل علمی کشور شوخی کرد، اگر افراد کم سواد وارد چرخه علمی کشور شوند، قطعا نمی توان در برابر دشمن ایستاد
-
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
دمت گرم آقای هروی
امیدوارم هرچه زودتر حقوق از دست رفته ما دانشجویان دکتری که هیچ رانتی نداریم و فقط سالها درس خواندیم بازگردد
نبایستی کوتاه بیایند
آخرین اخبار