معاون مشاور امنیت ملی آمریکا

اسرائیل حق دفاع از خود را دارد و تلاش می‌کند تا مانع کشته شدن غیرنظامیان شود

"بن رودز" معاون مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد ارتش رژیم صهیونیستی نهایت تلاش خود را می کند تا باعث کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی نشود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تلویزیونی سی ان ان، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد ارتش رژیم صهیونیستی ، همانند نظامیان آمریکایی در افغانستان ، نهایت تلاش خود را می کند تا باعث کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی نشود.

بن رودز در گفتگو با این شبکه تلویزیونی درباره کشته شدن غیرنظامیان در حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری در اوکراین گفت: کاری که ما می کنیم این است که از طریق سازمان ملل متحد به محل سقوط هواپیما دسترسی داشته باشیم. هلندی ها و استرالیایی ها پیش قدم شدند و پیشنهاد اعزام مامور پلیس و تامین امنیت محل سقوط هواپیما را مطرح کردند. "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا با نخست وزیر هلند در تماس بوده است، اوباما با نخست وزیر آبوت در استرالیا درتماس بوده است. ما از تلاش های این کشور برای مذاکره با اوکراینی ها برای دسترسی به محل سقوط هواپیما ، حمایت می کنیم تا یک نیروی پلیس بین المللی بتواند امنیت محل سقوط هواپیما را تامین کند.

وی افزود : گفتگو با دولت اوکراین در جریان است. این نیروها از قبل در اوکراین مستقر شدند. این نیروها ماموران پلیس هستند و ماموران نظامی نیستند. هدف این است که به محل سقوط هواپیما دسترسی وجود داشته باشد، این دسترسی چیزهای مهمی را به تیم تحقیق خواهد گفت.

از رودرز سوال شد آیا کاخ سفید به فکر دادن تسلیحات مرگبار به اوکراین و اطلاعات خاص تر به این کشور است تا اوکراین بتواند با سیل تسلیحاتی که از شوروی‌ها( کنایه به روسیه)می آید برخورد کند؟

وی پاسخ داد:ما روی چند موضوع متمرکز شده ایم. اول اینکه ما کمک‌های غیرمرگبار متناسب با عملیات ها مثل تجهیزات ارتباطی، تن پوش های زرهی و عینک های دید در شب را به اوکراین دادیم. 

مجری گفت: اما آن‌ها گفتند که به  تسلیحات مرگبار نیاز دارند.
معاون مشاور امنیت ملی آمریکا  در پاسخ گفت:ما با آنها گفتگو کردیم که روابط بلند مدت ما از جنبه آموزش و تجهیز با اوکراین چه خواهد بود تا آن‌ها نیروهای امنیتی مدرن تر و حرفه‌ای تر داشته باشند تا بتوانند امنیت کشورشان را تامین کنند. ما همچنین بسیار متمرکز هستیم تا به آنهادر تامین امنیت مرزهای شان کمک کنیم. اوکراینی ها در روزهای اخیر دستاوردهای زیادی علیه جدایی طلبان داشتند. 

مجری سی‌ان‌ان گفت: آیا شما به دنبال آن هستید که تسلیحات مرگبار را به اوکراین بدهید و در زمینه ی این تسلیحات آنها را آموزش بدهید؟کاملا  روشن و مشخص است که آمریکا نمی خواهد نیروهایش را به اوکراین بفرستد هیچ کس دیگر هم نمی‌خواهد.
 رودز گفت:ما در اینجا هیچ چیز را منتفی نمی دانیم. ما در زمینه ارائه نوع خاصی از تسلیحات تصمیم نگرفته ایم اما اقدام به ارائه ی اطلاعات به آن‌ها می کنیم. ما هنوز معتقدیم بهترین کاری که آمریکا می تواند انجام دهد این است که از طریق تحریم های بسیار قوی با هماهنگی اروپایی‌ها، به روسیه پیام بفرستد. من پیش بینی می کنم در روزهای آینده شاهد خواهید بود که اروپایی ها برای تحریم های بیشتر اقدام خواهند کرد.

مجری گفت: این اقدام اروپایی ها به اندازه تحریم های آمریکا قوی خواهند بود و به اندازه ای قوی خواهند بود که شما می خواهید؟
 وی در پاسخ  گفت: ما چنین اعتقادی داریم. اروپایی‌ها هفته گذشته با رئیس جمهور صحبت کردند و گفتند بخش انرژی، تسلیحاتی و مالی روی میز تحریم‌های اروپایی ها قرار دارد. ما درحال تشکیل  این بسته تحریمی به همراه اروپا هستیم و آماده ایم تا اقدامات بیشتری بکنیم تا به روسیه هزینه تحمیل کنیم. ما اطمینان داریم که اقدام قوی در پیش خواهد بود.

مجری گفت:هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ی سابق آمریکا گفت روسیه در سرنگونی  هواپیمای مالزی مسئولیت هایی را برعهده دارد.آیا دولت آمریکا چنین اعتقادی دارد؟
معاون مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد: بله قطعا، آنها اقدام به آموزش دادن و مسلح کردن این جدایی طلبان کردند پس روشن است که ما معتقدیم آنها مسئول سرنگونی این هواپیمای مسافربری هستند. این هواپیما در منطقه‌ای که تحت کنترل جدایی طلبان بود هدف موشک زمین به هوا قرار گرفت. ما شاهد تاثیر تحریم ها علیه روسیه بوده ایم. حدود یکصد میلیارد دلار سرمایه از روسیه خارج شد. 

مجری گفت: گزارشی منتشر شد که براساس آن، اطلاعات یکی از جعبه های سیاه هواپیمای سرنگون شده، نشان می دهد که حمله ی موشکی صورت گرفته بود. آیا این گزارش درست است؟
بن رودز گفت:درک و برداشت ما از تحقیقی که تا امروز صورت گرفته است این است که همه مدارک سناریوی شلیک موشک را تائید می کند. من خود شخصا اطلاعات جعبه  سیاه را ندیده ام اما برداشت ما این است که سقوط هواپیما ناگهانی و بر اثر اصابت موشک بوده است.

مجری گفت :دولت باراک اوباما بارها گفته است که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد. آیا اسرائیل در دفاع از خود بیش از حد عمل کرد. من با نخست وزیر نتانیاهو صحبت کردم و گفتم یک نبرد در میدان است، ولی یک نبرد در عناوین خبری است که (اسرائیل) درحال باختن آن است.

رودرز گفت: اصل اساسی پابرجا است. اگر شلیک کور موشک ها‌به اسرائیل صورت می گیرد اسرائیل حق دفاع از خود را دارد. حماس مسئول مناقشه است. ما گفته ایم که لازم است اسرائیل دقت بیشتری بکند تا مانع از تلفات غیرنظامیان شود. ارتش آمریکا هم در افغانستان دقت زیادی می کند تا غیرنظامیان کشته نشوند. بهترین راه برای اجتناب از کشته شدن غیرنظامیان برقراری آتش بس است. به همین علت است که ما تمرکز تلاش های دیپلماتیک خود را روی دست یافتن به آرامش متمرکز کرده ایم تا بتوانیم درباره یک آتش بس جامع گفتگو کنیم.

وی افزود:چیزی که جان کری روی آن تمرکز کرده بود از جمله در دیدارها با مقامات فلسطینی و اسرائیلی روی آن‌ها تمرکز کرده بود این بود که خشونت متوقف شود و در ادامه مذاکرات بیشتری به ریاست مصری ها صورت گیرد تا دو طرف فلسطینی و اسرائیلی و دیگر طرف ها برای رسیدن به آتش بس جامع تلاش کنند و به موضوعاتی مثل توانایی‌های نظامی حماس و وضعیت انسانی در غزه بپردازند.

وی درباره لیبی نیز گفت: آنچه که در لیبی رخ داده است درگیری شومی است که در منطقه در جریان است. این حمله و خشونت علیه سفارت آمریکا نیست بلکه خشونت و بی ثباتی در منطقه در حال رخ دادن است. به همین علت ما دیپلمات‌های خود را از لیبی خارج کردیم.  رفتن معمر قذافی باعث شد تا خلاء در دولت ایجاد شود. قذافی هرگز اقدام به ایجاد یک دولت و نهادهای دولتی در لیبی نکرد اکنون شبه نظامیان سر کار هستند. ما سفیر خود را در مالت نگه می داریم تا با لیبیایی‌ها کار کند. ما  فرستاده‌ای داریم که تلاش می‌کمد تا توافقنامه را بین جناح های مختلف در لیبی برقرار کند. اگر ما بتوانیم جناح های مختلف لیبی را دور هم جمع کنیم فرصت بسیار بزرگی پیش روی ما قرار دارد.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
یک نطفه پاکی در میان سردمداران امریکا نیست که بفهمد یا اینکه بگوید هیچ اشغالگری تا مادامی که اشغالگر است هیچ حقی ندارد حتی حق دفاع از خود اوابتدا باید انجا را رها کند تا مانند همه دیگران دارای حق شود
آخرین اخبار