ایندیپندنت:

گزارش مخفی که به اسرائیل کمک می‌کند مانع افشای حقایق شود

ایندیپندنت فاش کرد گزارش مخفی به نام گزارش "لانتز" به اسرائیل کمک می‌کند، مانع افشای حقایق شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه ایندیپندنت نوشت: سخنگویان اسرائیلی همه کار خود را کنار گذاشته تا توضیح دهند که چگونه توانسته اند بیش از هزار فلسطینی را که بیشتر آنها غیرنظامی بوده اند، در غزه به قتل برسانند درحالی که بر اثر شلیک راکت های حماس تنها سه شهروند غیرنظامی در اسرائیل کشته شده اند!!! 

این روزنامه انگلیسی در پایگاه اینترنتی خود و در تحلیلی به قلم "پاتریک کاکبرن" نوشت: سخنگویان کابینه اسرائیل مانند مارک رگو در تلویزیون و رادیو و در روزنامه ها نسبت به پیشینیان خود که آشکارا نسبت به تعداد کشته شده های فلسطینی خود را بی تفاوت نشان می دادند، حقه بازتر و با حالت تهاجمی کمتر ظاهر شده اند.  راهکاری که آنها در پیش گرفته اند حرفه ای تر و مبتنی بر تحقیقات و مطالعه محرمانه درمورد چگونگی تحت تاثیر قرار دادن رسانه ها و افکار عمومی در آمریکا و اروپا است.  

این تحقیق که فرانک لانتز، کارشناس و استراتژیست سیاسی آن را تدوین کرده است، پنج سال پیش به سفارش گروه موسوم به پروژه اسرائیل که در آمریکا و اسرائیل دفتر دارد، نگاشته شده است. 

بر روی تمام صفحات این گزارش 112 صفحه ای قید شده است غیر قابل توزیع و انتشار و دلیل آن هم مشخص است. نیوزویک آنلاین تقریبا بلافاصله از گزارش "لانتز" که نام رسمی آن فرهنگ زبان جهانی 2009 اسرائیل است، مطلع شد اما اهمیت آن درک نشد. همه به ویژه خبرنگارانی که به سیاست های اسرائیل علاقه مندند باید این گزارش را بخوانند زیرا شامل بایدها و نبایدهایی برای سخنگویان اسرائیلی است. 

بین آنچه مقامات اسرائیلی و سیاستمداران معتقدند و آنچه برزبان می آورند اختلاف زیادی وجود دارد. آنچه مقامات اسرائیلی به زبان می آورند در واقع آن چیزی است که آمریکایی ها می خواهند بشنوند. به طور قطع هیچ خبرنگاری نباید بدون خواندن این گزارش با یک سخنگوی اسرائیلی مصاحبه کند. این کتاب مملو از توصیه‌هایی درمورد شیوه پاسخگویی به سوالات برای مخاطبان متفاوت است. به عنوان مثال دراین گزارش آمده است که آمریکاییان با این مسئله موافقند که اسرائیل درون مرزهایش از حق دفاع از خود برخوردار است اما نباید درمورد حدود این مرزها به طور دقیق توضیح داد. باید از توضیح درمورد مرزها با استفاده از عبارات پیش یا پس از سال 1967 خودداری شود زیرا تنها آمریکاییان را به یاد تاریخچه نظامی اسرائیل می اندازد. 

دکتر لانتز درمورد حق بازگشت فلسطینیانی که در سال 1948 یا پس از آن فرار کرده یا اخراج شده بودند نیز توصیه هایی برای سخنگویان اسرائیلی داشت. وی معتقد است مسئله حق بازگشت فلسطینیان موضوع دشواری است. 

دکتر لانتز تاکید می کند، آمریکاییان در کل از مهاجرت گروهی به آمریکا می ترسند از این رو اشاره به مهاجرت گروهی فلسطینیان به اسرائیل برای آنها خوشایند نخواهد بود. 

یک بخش کامل از این گزارش به منزوی کردن حماس به عنوان مانعی برسر راه صلح باز می گردد.
 
بیشتر توصیه های دکتر لانتز به لحن مقامات اسرائیلی و چگونگی ارائه مطالب از سوی آن ها باز می گردد. وی تاکید کرده است که ابراز همدردی با فلسطینیان(حقه‌بازی) بسیار اهمیت دارد. از این رو است که برخی از سخنگویان اسرائیلی درباره مصیبت فلسطینیانی که مورد اصابت بمب ها و گلوله های اسرائیل قرار گرفته اند، اظهار تاسف می کنند. 

در این گزارش اذعان شده است که کابینه اسرائیل حقیقتا با راه حل تشکیل دو کشور مستقل موافق نیست اما از آنجائی که 78 درصد آمریکاییان از این راه حل حمایت می کنند، باید از این پوشش استفاده کرد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار