داوران خواست تا نگرش حرفه ای به شغل خود داشته و به دور از استرس کیفیت کاری خود را افزایش دهند.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران؛؛ حسین عسکری رئیس دپارتمان داوری گفت: در یکی از بهترین پیست های استادیوم آزادی و در بهترین زمان ممکن (بعد از افطار) از داوران و کمک داوران تست گرفته شد تا ارزیابی کاملی از آخرین وضعیت جسمانی و آمادگی آنها داشته باشیم.

معتقدم آمادگی جسمانی پیش نیاز داوری است . داوران باید خود را از نظر آمادگی جسمانی به حد مطلوب و استاندارد برسانند تا بتوانند قضاوت خوبی داشته باشند. درست است مواردی که برای داوران از لحاظ امکانات و هزینه در نظر گرفته می شود، حرفه ای نیست اما داوران با علم این موضوع فعالیت می کنند و باید مانند یک بازیکن حرفه ای یا یک فرد حرفه ای خود را آماده نگه دارند. هر داور حداقل به اندازه یک بازیکن مسافتی حدود 10 الی 12  کیلومتر در مسابقه، دوندگی دارد. اما متاسفانه این بار آمادگی جسمانی، تعداد قابل توجهی از داوران و کمک داوران خوب نبود.
 
وی افزود: در همه جای دنیا حتی زمانی که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا تست می گیرند نیز این اتفاق می افتد و مشکل خاصی نیست که اکنون مردود شدن این تعداد داور و یا کمک داور برای فوتبال ایران فاجعه باشد و باعث شود شاهد لیگ خوبی از لحاظ قضاوت نباشیم. قصد ما این بود که امسال جوانگرایی کرده  و حدود 8 تا 10 داور را برای پشتوانه سازی با توجه به عملکردشان در لیگ دسته یک و در سال گذشته دعوت کردیم تا آنها را ارزیابی کنیم که برخی از این داوران جوان فرصت خوبی که نصیبشان شده بود را از دست دادند و متاسفانه در تست موفق نشدند.
عسکری در پاسخ به این سوال که آیا تست داوران و کمک داوران تستی بود که در سال گذشته از آنها گرفته شد ، گفت: بله. تست همان تست سال گذشته بود. ما بر اساس معیار های فیفا از حداقل تا اکثر میزان تست را مطرح کرده و حداقل آن میزان را از داوران  آن هم به دلیل ماه مبارک رمضان خواستیم تا انجام دهند. اما خوب این موضوع رخ داد و درصدی از داوران با تجربه و همچنین جوان  نتوانستند با آمادگی جسمانی بالا در تست های خود شرکت کرده و موفق شوند. باز هم می گویم باید یک داور کار حرفه ای انجام دهد وحرفه ای بودنش را در تمامی مراحل قضاوت نشان دهد.
 
رئیس دپارتمان داوری گفت: از جمع 41 داور و 59 کمک داور دعوت شده برای دوره توجیهی، 31 داور و 42 کمک داور قبول شدند. حسن کامرانی فر، رسول فروغی و حسن انتظاری به دلیل داشتن گواهی پزشکی تست ندادند .

وی درباره مردود شدن تعدادی از داوران در تست های گرفته شده اینطور توضیح داد: بدون شک اگر همه داوران در تست ها قبول شده بودند ما هم کار راحت تری داشتیم. حدود 30 داور و 43 کمک داور داريم که می‌توانند در ليگ برتر قضاوت کنند و مشکلی از اين بابت نداريم . در نيم‌فصل از داوران تست‌هاي مجدد گرفته مي‌شود تا اگر از نظر آمادگي جسمانی به حد ايده‌آل رسيدند بتوانند در ليگ برتر قضاوت کنند چرا که نمی‌توانيم بدون آمادگی جسمانی، به داوران قضاوت بدهيم. آمادگی جسمانی مهمترین و ساده‌ترین موضوع برای یک داور است که هر داوری باید برنامه‌ریزی منظمی برای آمادگی‌اش داشته باشد. البته در تعطيلات نيم‌فصل از داوران مجدداً تست خواهيم گرفت.

عسگري ادامه داد: متاسفانه در چند روز اخیر شاهد این هستیم که تعداد کمی از رسانه ها با استفاده از تیترهای غیر درست اقدام به هجمه و ایجاد جو و فشار به داوری فوتبال کشورمان کرده اند. به عنوان مثال اعلام می کنند رسول فروغی از تست ها مردود شد! در صورتی که این داور به همراه کامرانی فر و انتظاری بنا بر ارائه گواهی پزشکی از شرکت در تست انصراف دادند که طبق اعلام قبلی از این 3داور در هرزمان که اعلام آمادگی کنند تست ها گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: مثال دیگری که از حاشیه سازی های این رسانه ها می توانم بگویم هجمه آنها بر عدم حضور محسن ترکی و مظفری زاده است. در حالی که همه می دانند که فصل گذشته محسن  تعداد اندکی قضاوت انجام داده و سعید مظفری زاده هم در نیم فصل از قضاوت انصراف داد. با وجود همه این مسائل فصل گذشته یکی از حساس ترین فصل های لیگ برتر کشورمان بود که خوشبختانه نه تنها عدم حضور چند داور تاثیر منفی در قضاوت ها نداشت بلکه داوری خوب و قابل قبولی را شاهد بودیم.

عسگری  گفت: کلاس فنی و توجیهی و تست آمادگی جسمانی داوران لیگ برتر بسیار خوب بود.

همچنین با توجه به اینکه 2داورمان در جام جهانی حاضر بودند و در آخرین کلاس های فیفا حضور داشتند در این کلاس ها از آنها استفاده کردیم و نکات تشریحی مناسبی ارائه شد. علاوه بر آن، بحث عملی هم جدی تر از سال های قبل پیگیری شد و حتی روی مسائلی مانند نحوه جایگیری داوران در بازی بحث کردیم. خوشبختانه امسال برای نخستین بار تست پزشکی فیفا به طور کامل انجام شد که باید از دکتر هاشمیان و کادر کمیته پزشکی نهایت تشکر را داشته باشم.

عسگری در پایان در پاسخ به این سؤال که تجهیزات درخواستی داوری برای داوران تهیه خواهد شد یا خیر، گفت: همه تلاش‌ ما این است که این موضوع را پیگیری کنیم تا داوران‌مان مجهز شوند تا با استفاده از تجهیزات روز داوری دنیا، قضاوت برای آنها  آسان تر شود. مسائل مالی و خرید تجهیزات بر عهده من نیست، اما درخواستمان را به  رئیس سازمان لیگ ارائه کرده ایم. امیدواریم همانطور که تاج همیشه در فوتبال قدم های مهمی برداشته است در تهیه  امکانات لازمه جدید نیز جامعه داوری را کمک کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار