پایگاه خبری یدیعوت آحارونوت گزارش داد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در زمینه قدرت و توان نظامی حماس شگفت زده شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از  پایگاه خبری یدیعوت آحارونوت این پایگاه صهیونیستی گزارش داد: "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل نیز مانند سایر مسئولان دولت در زمینه قدرت و توان نظامی حماس و روحیه جنگندگی اعضای آن و تعداد نظامیان اسرائیلی کشته شده شگفت زده شده است. 

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، در مقاله ای به قلم "ناحوم برنیاع" تحلیلگرمعروف این روزنامه با عنوان " چگونه از این بحران خارج شویم؟ " گفت: اسرائیل به دنبال طرحی برای پایان دادن به عملیات نظامی خود در غزه است و این موضوع در مذاكرات كابینه امنیتی اسرائیل كه فهمیده است تخریب تونل‌های حفر شده در غزه كه هدف اعلام شده برای عملیات زمینی علیه غزه بوده امكان پذیر نیست، مورد بحث قرار گرفته است.

این نویسنده می‌‌نویسد: حالتی از ترس و نگرانی وجود دارد كه به فهرست اسامی كشته شدگان اسرائیلی اسم‌های دیگری نیز اضافه گردد كه این‌ مسأله سبب تضعیف نیروهای ارتش و شهرك‌نشینان اسرائیلی می‌گردد.

این تحلیلگر صهیونیستی كه از افراد نزدیك به دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید همچنین گفت: جان كری پیش‌نویس آتش بسی را آماده نمود كه جمع میان طرح پیشنهادی مصر و پیشنهاد قطر به شمار می‌رفت و طی آن آتش بسی موقت برقرار می‌گردید و در طی آن درخواستهای حماس مورد بحث قرار گرفته و اسرائیل مجبور می‌شد تا زیر نظارت جان كری و اروپایی‌ها به مذاكره بپردازد و این دوای تلخی برای اسرائیل بود كه خالد مشعل به آن تا حال پاسخ نداده است.

نویسنده این روزنامه سپس فاش كرده است و گفته: ارتش اسرائیل از ناتوانی‌هایش مقابل حماس به تنگ آمده و تلاش دارد كه عملیات علیه غزه را با تصمیمی یك‌طرفه از جانب اسرائیل كه مقتضی خروج نیروهای زمینی از غزه باشد، پایان دهند؛ اما به دلیل آنكه تیراندازیها و بمبارانها از سوی غزه متوقف نمی‌شود، از اینرو نیروی هوایی، دریایی وتوپخانه ها به كار خود ادامه می‌دهند.

تحلیلگر این روزنامه می‌گوید: این چنین تصمیماتی درگذشته موجب آتش بس می گردید؛ مانند آنچه كه در پایان عملیات "سپر دفاعی"(در سال 2002) در كرانه باختری وعملیات سرب گداخته در غزه (دسامبر 2008تا ژانویه 2009) وعملیاتهای دیگر.

نویسنده این روزنامه می گوید: اسرائیل خواهان این است كه حماس خلع سلاح شود ؛ اما این درخواست شاید برای تبلیغات مناسب باشد و ممكن است برای چانه زنی آمریكایی‌ها نیز این چنین باشد؛ اما هیچكس در ارتش اسرائیل به این مطلب كه حماس شمشیرهایش را به گاوآهن تبدیل كند عقیده ندارد.

نویسنده این‌روزنامه بار دیگرمی‌پرسد:آیا كابینه امنیتی اسرائیل هنگامی كه با آتش بس در نیمه هفته گذشته موافقت نمود نمی‌دانست كه غزه پر از تونل‌هایی است كه ده‌ها عدد از آنها به داخل اسرائیل می‌رسد؟ پاسخ مثبت است اما نتانیاهو با وجوداطلاع از تونل‌ها و با وجودتهدید، با آتش بس موافقت نمود.

او می‌گوید: میان سخنرانی تا واقعیت فرق هست و نتانیاهو اولین كسی نیست كه درباره تونل‌ها هشدار داده ، نتانیاهو در جواب اودی سگال( خبرنگار تلویزیون رژیم صهیونیستی) در شبكه دو اسرائیل گفت: امیدوار است كه مشكل تونل ها با راه حل سیاسی حل گردد.

تحلیلگر این روزنامه همچنین می نویسد: نتانیاهو هم مانندافراد دیگر در دولت، از روح پیكارجویانه و قدرت حماس ونیز تعداد كشته شدگان ارتش اسرائیل شگفت زده گردید .

این نویسنده در پایان می‌‌نویسد: اسرائیل باید تلاش کند تا تغییراتی اساسی در واقعیت غزه بوجودآورد؛ وشاید این فرصتی برای تغییر در روابط با تمامی فلسطینیها باشد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار