هاشميان: تمام بازیکنان لیگ برتر فوتبال دارای شناسنامه کامل پزشکی هستند

رییس کمیته پزشکی فدراسیون گفت: برخی دلال ها با زد و بند بازیکن مصدوم خارجی به باشگاه ها می دادند.

به گزارش گروه ورزشي باشگاه خبرنگاران، رییس کمیته پزشکی فدراسیون در خصوص اهداف و مراحل اجرای معاینات پزشکی پیش از فصل و صدور کارت سلامت بازیکنان، گفت: معاینات پیش از فصل یکی از اتفاقات بزرگ فوتبال کشور بود که رخ داد. این طرح یکی از ابزار توسعه فوتبال است که از 2 سال پیش شکل گرفت و امسال سومین سال برگزاری آن است.

 در واقع با این کار توانستیم به 2هدف اصلی دست پیدا کنیم. هدف نخست ما حفظ سلامت سرمایه های فوتبال کشور بود. چرا که با بی توجهی نسبت به شرایط جسمی و فیزیکی بازیکنان هر سال شاهد بودیم که تعداد زیادی از بازیکنان از فوتبال حذف می شوند. این معاینات باعث شد تا قبل از بروز هرگونه اتفاق در موضوع سلامت بازیکنان، آن را شناسایی و از وقوع آن پیشگیری کنیم.
 
وی ادامه داد: هدف دومی که محقق شد این بود که باشگاه ها از عقد قرارداد با بازیکنانی که مصدوم بودند و آن را پنهان می کردند، جلوگیری کنند. چرا که براساس قوانین فیفا، پس از امضای قرارداد امکان لغو آن به دلیل مصدومیت وجود ندارد که در این صورت باشگاه می بایست تمام پول قرارداد را به بازیکن پرداخت کند.

 این مشکل به طور ویژه درباره بازیکنان خارجی که به وسیله دلال ها به باشگاه ها معرفی می شدند، وجود داشت و بازیکنان مصدوم با قراردادهای سنگین با باشگاه ها قرارداد می بستند. البته لازم به توضیح است که اینگونه اتفاقات به وسیله کارگزاران رسمی انتقال بازیکن صورت نمی گیرد و این دلال ها هستند که از طریق زد و بند با بازیکنانی که در کشورشان مصدوم شده بودند این کارها را انجام می دادند.

وي تصريح کرد: به طور مثال در سال نخستی که این طرح را اجرا کردیم، بازیکن خارجی وجود داشت که از ناحیه هر دو زانو پارگی ACL داشت و قصد معرفی وی به باشگاه های لیگ کشورمان را داشتند.

 خوشبختانه به هدف دوم کمیته پزشکی به طور کامل رسیدیم و از این طریق سرمایه های قابل توجهی برای باشگاه ها حفظ شد. از آنجایی که در سال اول مشکل زیادی برای جا انداختن این فرهنگ بین باشگاه ها داشتیم در جلسات متعدد برای مدیران عامل باشگاه ها اهمیت موضوع را توضیح دادم که با درایت آنها این طرح مورد استقبال قرار گرفت.
 
 هاشمیان در ادامه گفت: امسال هم که در سومین سال اجرای این طرح هستیم، شاهد سبقت گرفتن باشگاه ها در انجام معاینات پیش از فصل  هستیم. با توجه به شرایطی که در مرکز پزشکی فوتبال ایران در آکادمی ملی فوتبال ایجاد شده، اکثر تیم ها علاقمند بودند که همه معاینات به صورت تخصصی در این مرکز انجام شود.

 در واقع همه تیم ها به جز سپاهان اصفهان که معاینات پیش از فصل خود را خارج از مرکزی پزشکی فوتبال انجام داده  و مدارک خود را ارسال نکرده است، تمامی تیم ها آزمایشات و معاینات را انجام داده اند.

وي گفت: در واقع ما الزامی برای استفاده از امکانات اين مرکز نداشته و محل انجام آزمایش ها محدودیت ندارد و مسئله اصلی انجام آن براساس استاندارهای ما است، اما برخی باشگاه ها که در سال اول اجرای این طرح، نسبت به انجام آزمایش ها در استان خودشان اقدام کرده بودند ابراز پشیمانی کرده و سال های بعد به مرکز پزشکی تخصصی فوتبال مراجعه کردند.

 امروز ما این افتخار را داریم که اعلام کنیم تمام بازیکنان لیگ برتر فوتبال، بدون استثنا دارای شناسنامه کامل پزشکی هستند و این موضوع می تواند یکی از دلایل مهم جذب یا عدم جذب بازیکنان توسط باشگاه ها باشد.

در همه جهان هم موضوع سلامت بازیکن در نقل و انتقالات بسیار مهم است و انجام تست های سلامت و معاینات، پیش از بحث درباره رقم قراداد اولویت دارد. لازم است از کادر پزشکی تیم های لیگ برتر که با درک درست از انجام این آزمایش ها، باعث جلب مشارکت در باشگاه ها و بین بازیکنان و مدیران شدند تشکر کنم.
 
وی در باره بهترین زمان انجام تست های پزشکی گفت: درواقع استاندارد شروع معاینات پزشکی پیش از فصل باید بین 4 تا 6 هفته پیش از شروع مسابقات باشد و ما هم از نیمه های خرداد ماه این معاینات را شروع کردیم که تا این لحظه 10 باشگاه به طور کامل معاینات خود را انجام دادند و بقیه باشگاه ها هم در برنامه زمانبندی شده قرار دارند.
 
 هاشمیان در باره اينکه از خروجی این معاینات در فصل های گذشته استفاده شده است یا خیر، گفت: ما به عنوان کمیته پزشکی این آزمایش ها را انجام می دهیم تا از نتایج آن استفاده کنیم. تا 2سال پیش و پیش از شروع این طرح هیچ اطلاعاتی از سلامت بازیکنان نداشتیم که این مسئله کار را سخت کرده بود اما هم اکنون که در سال سوم به سر می بریم در فصل پیش رو مطالعات پزشکی شروع خواهد شد که در پیشرفت و توسعه فوتبال کشور تاثیر به سزایی خواهد گذاشت.

وی در ادامه بیان کرد: در تمامی رده های لیگ فوتبال ، فوتسال، فوتبال ساحلی در قسمت بانوان و آقایان  و در سایر رده ها باید این استاندارد سازی صورت بگیرد. در واقع هزینه ای که باشگاهها برای معاینات پیش از فصل انجام می دهند در مقابل هزینه هایی که صورت می گیرد بسیار اندک بوده و اصلا قابل قیاس نیست.

نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که این معاینات توسط متخصصین و صاحب صلاحیت در حوزه پزشکی فوتبال انجام می شود و باز هم تاکید می کنم که باشگاهها باید معاینات پیش از فصل را انجام دهند. لازم است به این نکته اشاره کنم که باشگاهها فرم استاندارد معاینات را باید از بخش پزشکی در سایت فدراسیون فوتبال  که قابلیت دانلود دارد، گرفته و طبق دستورالعملی موجود، اقدام کنند.
 
رئیس کمیته پزشکی ضمن تاکید بر اینکه این معاینات در بخش بانوان نیز باید با جدیت انجام شود، در پایان گفت: انجام معاینات در قسمت بانوان بسیار مهم بوده  و این قشر نیازمند انجام معاینات دقیق پزشکی هستند. باشگاههایی که در قسمت بانوان نیز تیمداری می کنند باید معاینات پیش از فصل را انجام دهند و اگر باشگاهی به دلیل مشکلات مالی نتوانند این معاینات را انجام دهند معتقدم نباید از سوی مسئولین برگزاری مسابقات اجازه مسابقه داشته باشند.
 
وي افزود:بر همین اساس معاینات استانداری که برای بانوان در نظر گرفته می شود متفاوت بوده و با هزینه های کمتری نسبت به لیگ فوتبال انجام می شود تا مشکلات مالی بهانه ای برای انجام معاینات نباشد. باید حساسیت بیشتری در بخش بانوان داشته باشیم و باز هم تاکید می کنم اگر باشگاهی نتواند این معاینات را انجام بدهد از طرف مسئولین مسابقات نباید اجازه بازی را داشته باشد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: پزشکی ، دارنده ، ورزش ، بازیکنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار