"ماری هارف"، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگوی اختصاصی با سی‌ان‌ان از تمدید آتش بس در غزه استقبال کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، "هارف" درباره تمدید 24 ساعته آتش بس توسط کابینه امنیتی رژیم اشغالگر قدس گفت: جان کری در حال حاضر با گروه های مختلف در منطقه از جمله فلسطینی ها و اسرائیل در ارتباط است تا ببینیم آیا می توان تمدیدی صورت بگیرد یا نه، ولی مهم تر از آن تلاش می شود تا آتش بس یک هفته‌ای انسان دوستانه به اجرا گذاشته شود. وی چند روز است در حال مذاکره به سر می برد.

وی ادامه داد: این چیزی است که ما نیاز داریم، زمان و فضای مناسب تا هر دو طرف اقلام و داروهای لازم را به دست آورند و امید می رود مذاکراتی برای آتش بسی طولانی که نیاز داریم، به دست آید.

هارف درباره موضع آمریکا در خصوص آتش بس بیست و چهار ساعته گفت: ما از این امر استقبال می کنیم، در حال حاضر وزیر امور خارجه آمریکا به صورت گسترده در حال تعامل است. ما همچنین از هر گامی توسط هر طرفی برای توقف درگیری ها و وقفه ای در آنچه که شاهدش هستیم، استقبال می کنیم تا فضا و زمان لازم برای مذاکرات برای آتش بسی طولانی، که نیاز هست، به دست آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره رد آتش بس یک هفته ای پیشنهادی آمریکا و دیگر طرف ها گفت: وزیر امور خارجه در این خصوص صحبت کرد و گفت که هیچ پیشنهاد رسمی در این خصوص مطرح نشده است. با این حال، این موضوعی بسیار پیچیده است، در حال حاضر عوامل زیادی در این میان مطرح است و برای همین هم ما با شرکای بسیاری در ارتباط هستیم. ما قطعا با اسرائیلی‌ها همکاری می‌کنیم ولی قطری ها و ترک ها نیز می توانند حماس را به سویی سوق دهند که بتوانیم به آتش بس برسیم. این کاری است که وزیر امور خارجه آمریکا انجام می دهد، رسیدن به فرمولی درست و چارچوبی مناسب برای اجرای آتش تا بتوانیم فضای لازم را برای مذاکره داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر وزیر امور خارجه در مسیر بازگشت به واشنگتن است، وی پاریس را ترک کرده است ولی تماس هایی از هواپیمای خود با اسرائیلی ها و شرکای دیگر داشت. مساله این نیست که او کجا حضور دارد، اورشلیم (قدس)، واشنگتن یا پاریس، وی به صورت گسترده روی این موضوع کار می کند. او دهها تماس تلفنی در چند روز اخیر داشته است و قطعا این روند ادامه خواهد داشت. 

هارف درباره تصمیم آمریکا برای تخلیه سفارت این کشور در لیبی گفت: ما می دانیم که انتقالی بزرگ از دهه ها دیکتاتوری در این کشور به سوی مردمسالاری جریان دارد. می دانیم که چنین انتقالی در برخی موارد، مدت زمان زیادی می برد و گاه نیز بسیار دشوار است و یک شبه روی نمی دهد. 

وی افزود: چالشی هایی نسلی در این کشور وجود دارد که باید روی آن کار شود. فقط سه سال از خیزش مردم لیبی و تلاش برای داشتن آینده ای بهتر می گذرد و می دانیم که چالش هایی بر سر راه است. ما به صورت موقت فعالیت های سفارت خود را متوقف کرده ایم زیرا شاهد درگیری های گسترده در اطراف سفارت بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: باور داشتیم که باید نیروهای خود را در حال حاضر خارج کنیم ولی جونز سفیر ما در لیبی و دیگران در حال تعامل هستند و این تعاملات نیز بسیار مهم هستند.

هارف درباره اینکه آیا تهدیدی جدی علیه سفارت آمریکا وجود دارد یا نه گفت در حال حاضر چنین تهدیدی وجود ندارد. البته این را قبول داریم که فضایی دشوار برای فعالیت به شمار می آید. ما این کار را کردیم زیرا سفارت از نظر فیزیکی در نزدیکی محلی که درگیری های سختی بین شبه نظامیان صورت گرفته است، قرار دارد. ما در میانه یک درگیری امنیتی بسیار سخت قرار داریم و حتی فرودگاه نیز محل درگیری ها بود. البته ما در مناطق مختلف خطرناک دیگری نیز حضور داریم زیرا باور داریم آمریکا باید در این مناطق نقش آفرینی کند و امید داریم که در لیبی نیز بتوانیم این کار را انجام دهیم. 

وی درباره هزینه یک میلیارد و ششصد میلیارد دلاری آمریکا برای ساقط کردن قذافی و دیگر کمک ها به لیبی و اینکه آیا این پول ها به درستی هزینه شده اند یا نه مدعی شد: ما کمک کردیم که یک کشور از دیکتاتوری خشنی بیرون بیاید. ما به مردم لیبی کمک کردیم تا آینده ای بهتر داشته باشند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار