کامیاب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

احیا و بازسازی خانه ملک المتکلمین را در برنامه امسال سازمان زيبا سازي قرار گرفت

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران از بازسازی و احیای مقبره ملک المتکلمین و صوراسرافیل خبر داد.

جمال کامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درگفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: سازمان زیباسازی در راستای سیاست احیا و بازسازی بناهای هویت دار شهری ، مرمت، احیا و بازسازی خانه ملک المتکلمین را در برنامه امسال خود قرار داده است.

کامیاب با بیان اینکه نوادگان ملک المتکلمین هم پیگیر پروژه احیا و مرمت بنا هستند، تصریح کرد: به محض نهایی شدن مباحث حقوقی توسط خانواده شهدای اهل قلم و شهرداری منطقه، سازمان زیباسازی اقدام به مرمت و بازسازی بنای ارزشمند این خانه تاریخی خواهد کرد .

وي با ااشاره به اينكه  ملک المتکلمین و جهانگیر خان صور اسرافیل از چهره های شاخص در نهضت مشروطه هستند که مقبره آنها در منطقه 11 و کنار بیمارستان لقمان حکیم قرار گرفته است تصريح كرد: این بناها وضعیت مناسبی ندارد به همين دليل مرمت، احیا و بازسازی  اين خانه را در برنامه امسال خود قرار داده ايم .

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در ادامه گفت: این بنا فضایی 300 متری است که بخشی از آن سرپوشیده است، مقبره صور اسرافیل نیز به همراه برخی دیگر از چهره های نهضت مشروطه در این خانه واقع شده است.

گفتني است :مقبره این دو شهید مشروطه در کوچه ای مجاور بيمارستان لقمان حکيم در خیابان مخصوص قرار دارد که باتوجه به اجرايي شدن طرح توسعه بيمارستان لقمان حکيم و گودبرداری در این محدوده ، این مقبره ها آسیب دیده اند.

میرزا جهانگیرخان صور اسرافیل و ملک‌المتکلمین میرزا نصرالله‌خان بهشتی دو روزنامه‌نگار مشروطه‌خواه بودند که پس از به توپ بسته شدن مجلس در دوره‌ مشروطیت و دستگیری سردمداران مشروطیت در سوم تیرماه 1287، توسط نیروهای هوادار محمدعلی شاه در باغشاه تهران به قتل رسیدند و جسدشان توسط قزاقان به خندقی بیرون از باغشاه انداخته شد.

وقتی دوستان‌شان از این اتفاق خبردار شدند، آن‌ها را شبانه در همان خندق پشت دیوارهای باغشاه، یعنی در خیابان کمالی، خیابان مخصوص، کوچه‌ شهید ابراهیمی فعلی دفن کردند که پس از دوران استبداد صغیر، سنگ قبری برای‌شان تهیه شد.

آرامگاه صوراسرافیل، ملک‌المتکلمین و برادر او در حیاط خانه و مهدی ملک‌زاده فرزند ملک‌المتکلمین و همسرش خدیجه‌سلطان در زیرزمین خانه واقع است.

انتهای پیام/
برچسب ها: احیا ، بازسازی ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار