برای اولین بار در ایران ، تاثیر سوپر جاذب بر افزایش عملکرد گیاه زعفران بررسی شد.

به گزازش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ معاونت پژوهشی دانشگاه بیرجندومدیرمسئول مجله پژوهشی زعفران با بیان اینکه زعفران دارای جایگاه ویژه­ای در بین محصولات صادراتی ایران می­باشد گفت : استان­های خراسان رضوی و جنوبی به دلیل دارا بودن شرایط آب و هوایی ویژه قطب عمده تولید این گیاه ارزشمند در کشور محسوب می­ شوند.

بهدانی با بیان اینکه علیرغم سازگاری گیاه زعفران با شرایط آب و هوایی و خاک مناطق وسیعی از کشور، قسمت اعظم این محصول در مناطقی از خراسان رضوی و جنوبی با وجود خشکی و بارندگی کم، به علت موقعیت مناسب اقلیمی و دانش بومی کشت و کار و تولید می گردد افزود : اگرچه به دلیل شرایط آب و هوایی، کاشت زعفران معمولاً محدود به نقاط خاصی از جهان می­باشد، ولی در بسیاری از خاک­ها قابلیت تولید این گیاه ارزشمند وجود دارد.

وی به استفاده از سوپرجاذب و بررسی تاثیر آن برروی گیاه زعفران اشاره کرد و یادآور شد: این سوپرجاذب توسط خانم دکتر خرمدل عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد برروی گیاه زعفران برای اولین باردرکشور انجام شده که تاثیر به سزایی بر روی خاک و مرطوب نگه داشتن آن و عملکرد این محصول داشته است.

خرمدل عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و پژوهشگر این تحقیق با بیان اینکه عمده مناطق کاشت زعفران دارای شرایط آب و هوایی خشک و نیمه­ خشک است که دارای بافت خاک رسی هستند و عمدتاً با تنش خشکی و کمبود رطوبت مواجه هستند گفت : می­توان استفاده از پلیمرهای سوپرجاذب را برای این گیاه ارزشمند مدنظر قرار داد.

وی با بیان اینکه پلیمرهای سوپرجاذب ژل­های آب دوستی هستند که پس از جذب آب در اثر خشک شدن محیط، آب داخل محیط به تدریج تخلیه شده و بدین ترتیب، خاک به مدت طولانی مرطوب می­ماند افزود : این ماده­قابلیت جذب آب حداقل 20 برابر وزن خود را دارا بوده و این مواد چندین برابر وزن خود آب را جذب، نگهداری و در اثر خشک شدن محیط، آب پلیمر به تدریج تخلیه می­گردد و خاک به مدت طولانی و بدون نیاز به آبیاری مجدد، مرطوب می­ ماند.

وی به کاهش نیاز به آبیاری در اثر جذب سریع آب و حفظ آن توسط سوپرجاذب­ها و بهبود بازده جذب آب بارندگی­های پراکنده رابه عنوان عمده نتیجه استفاده از این سوپرجاذب عنوان کرد و اظهارداشت: در آزمایشی که در دانشکده کشاورزی دانشکاه فردوسی مشهد به منظور تعیین اثر این ماده بر بهبود استفاده از آب در گیاه زعفران صورت گرفت، مشاهده شد که این پلیمر می­تواند از طریق بهبود ظرفیت نگهداری آب در خاک، موجب کاهش نیاز آبی گردد که این موضوع در مناطق خشک و نیمه‌خشک با محدودیت منابع آبی همچون استانهای خراسان رضوی و جنوبی که محل اصلی کاشت این گیاه نقدینه در کشور است، از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

خرمدل با بیان اینکه کاربرد پلیمر سوپرجاذب با بهبود تهویه، حفظ عناصر غذایی، افزایش تخلخل و نفوذپذیری و تعدیل دمای خاک باعث ایجاد شرایط مطلوب­تر برای رشد گیاه شد افزود : نتیجه این اقدام افزایش عملکرد گل و کلاله زعفران را به دنبال داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از تولید این ماده در ایران ولی با قیمت نسبتا بالا خبرداد و تصریح کرد : از هزینه­های آن رقمی در دسترس نیست اما این قبیل آزمایش­ها روی برخی جنبه­های خاک و برای برخی گیاهان صورت گرفته ، ولی در مورد زعفران اولین آزمایش می­ باشد.

وی افزود : استفاده از این ماده در بهره ­برداری از آب مؤثر بوده و مشکل کم­ آبی را تا حد قابل ملاحظه­ای کاهش می دهد ولی لازم است تا تحقیقات گسترده­ تر و مطالعات جامع­ تری در این خصوص انجام گردد.

این تحقیق با هزینه نمودن مبلغ 2 میلیون تومان توسط خانم خرمدل ، دارای مدرک دکترای اکولوژی گیاهان زراعی انجام شده و از این مقاله ای در مجله پژوهشی زعفران دانشگاه بیرجند به چاپ رسیده است./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.