كودهاي مايع و كودهاي كامل مايع حاوي تمام عناصر مورد نياز گياه بوده كه تضمين كننده رشد بيشتر، افزايش توليد، مرغوبيت محصول، تقويت گياه در مقابل ابتلا به آفات و بيماريها خواهد بود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریزگفت: كاهش ميزان مصرف كود و همینطور اقتصادي بودن محلول‌پاشی را باید از مهم ترین مزایای این روش تغذیه قلمداد نماییم.

سعداله اسکندری افزود: کارشناسان افزايش عملكرد و كيفيت محصولات را با محلولپاشی دور از انتظار نمی دانند.

وی تشریح کرد: درختان میوه مانند سایر موجودات زنده برای رشد و ادامه حیات نیاز به مواد غذایی دارند.

اسکندری ادامه داد: درختان باید غذای مورد نیاز خود را بسازند و برای این منظور از عناصر شیمیایی موجود در طبیعت استفاده می‌نمایند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن بازگو نمودن خودداری از مصرف بیش از حد کودهای مایع یادآور شد: عمل محلولپاشي را تا خيس شدن كامل برگها ادامه می دهند و از مصرف بيش از ميزان اعلام شده كود باید خودداري شود.

وی اظهار داشت: بطور طبیعی و تحت تأثیر شرایط محیطی مقادیر مشخصی از عناصر در محیط رشد درختان میوه قرار دارند (خاک و هوا)، اما همه آنها قابل جذب برای درختان نمی‌باشند، بلكه باید این تركیبات به اشكال قابل جذب برای درختان در آیند تا به وسیله ریشه‌ها جذب شوند.

 اسکندری تاکید کرد: محلول صاف شده را در سمپاش ريخته و آنقدر آب اضافه نموده تا غلظت به 3 در هزار برسد كه اين 3 ليتر براي محلولپاشي يک هكتار كافي است.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربايجان شرقی  به خبرنگار باشگاه گفت: جذب سريع و بيشتر كود با اجرای محلولپاشی امکانپذیر است.                                                              

احمد بایبوردی افزود: تغذیه گیاه به طور عمده برای تامین مواد غذایی مورد نیاز از طریق ریشه انجام می گیرد، اما از طریق اندام هوایی گیاه بویژه برگ ها  قادر است به طور سریع عناصر غذایی حل شده درآ را جذب نمایند.

وی تشریح کرد: ظرفیت جذب برگها بسته به شرایط محیطی، گونه گیاهی، سن برگ و برخی خواص برگ مانند داشتن کُرک یا مواد مومی خیلی متفاوت است.

بایبوردی ادامه داد: عناصر غذایی با سرعت فوق العاده ای از طریق برگ جذب گیاه می شوند درحالی که از طریق ریشه به آرامی جذب اتفاق می افتد و در بعضی اوقات این سرعت پایین آنقدر است که عناصر تزریق شده به خاک در خاک ترکیب جدیدی تشکیل داده، نه تنها مورد استفاده گیاه قرار نمی گیرند، بلکه در محیط ریشه ایجاد مسمومیت می نمایند و از جذب آب و سایر عناصر جلوگیری می کنند.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربايجان شرقی از افزایش کیفیّت محصول با اجرای کوددهی برگی گفت و یادآور شد: تاثیر کوددهی برگی در افزایش محصول، مقاومت به بیماریها و آفات و بهبود مقاومت به خشکی و نیز افزایش کیفیت محصول مشاهده شده است.

وی محلولپاشی را در جلوگیری از تخریب خاک تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: محلولپاشی به نوعی جلوگيري از تخريب ساختمان خاک و به هم خوردن تعادل مواد غذایی خاک است.

کارشناس مسئول اصلاح و تغذیه باغات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه اذعان داشت: رطوبت کم و در پی آن کاهش جذب عناصر از دلایل مهم محلولپاشی و درپی آن افزایش عملکرد عنوان شده است.

 سعیده احمدی افزود: محلول پاشی را باید در هوای خنک صبح و یا در عصر انجام گیرد.

وی تصریح کرد: تامین و جبران کمبود عناصر کم مصرف و پُرمصرف توسط اندام های هوایی گیاه به ویژه برگ ها همان تغذیه برگی به صورت محلول پاشی است.

احمدی با اشاره به زمان اجرای تغذیه برگی ادامه داد: قبل و یا بعد از محلول پاشی باید آبیاری باغ انجام پذیرد.

کارشناس مسئول تغذیه باغات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: امکان دفع بعضی از بیماری ها و آفات گیاهی به هنگام محلول پاشی وجود دارد.

وی اظهار داشت: تغذیه برگی به شیوه محلولپاشی کاهش مصرف کود در گیاهان را درپی دارد.

احمدی از تاثیر تغذیه برگی در حفاظت از محیط زیست گفت و تاکید کرد: استفاده متعادل  و در حد نیاز واقعی گیاه از عناصر غذایی دلیلی برای حفظ محیط زیست می شود.

بر اساس این گزارش، می توان استفاده تغذیه برگی و محلولپاشی را روشی پایدار و متداول در افزایش مواد مغذی محصول دانست.

اثرات محلولپاشي در گياه در مقايسه با جذب از طريق ريشه سريع در ظاهر گياه مشخص خواهد شد بنابراین در مواقع رشد سريع گياه و يا در زمان گلدهي و رشد ميوه معمولا تناسب جذب به هم خواهد خورد و در چنين مواقعي محلولپاشي کمک موثري در اين زمينه خواهد داشت.

کوددهی برگی (یا تغذیه برگی) شامل به کار بردن مواد مغذی از طریق محلولپاشی در سطح برگ و ساقه و جذب آنها از این قسمتها است.
انتهای پیام/ز
برچسب ها: تضمین ، افزایش ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.