کارشناس بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت:مصرف خودسرانه شربت های کاهش دهنده اسید معده مانع جذب کلسیم موادغذایی و پوکی استخوان می‌شود.

لیلا رستگار در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج با اشاره به اینکه استفاده از این داروها باید با تجویز پزشک انجام شود،افزود: مصرف الکل، نوشابه های گازدار و استعمال دخانیات در بروز بیماری پوکی استخوان تاثیرگذارند.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از پوکی استخوان و یا جلوگیری از پیشرفت آن باید به طور منظم ورزش کرد، گفت: استفاده از مواد غذایی حاوی کلسیم، لبنیات پاستوریزه کم چرب و ویتامین D نیز برای پیشگیری از این بیماری ضروری است.

رستگار با بیان اینکه کلسیم به عنوان ماده اصلی است که سختی و شکل استخوان را بوجود می آورد، عنوان کرد: ذخیره کلسیم در استخوان قبل از تولد آغاز می شود و تا سن 30 سالگی ادامه می یابد.

وی ابراز داشت: در صورت تحرک نداشتن و یا مصرف نکردن مواد حاوی کلسیم به تدریج کلسیم استخوان ها کم شده و منجر به پوکی استخوان می شود.

رستگار با اشاره به اینکه افراد مسن، زنان یائسه و مادرانی که زایمان زیاد و با فاصله کمتر از سه سال داشته اند در معرض ابتلاء به این بیماری هستند، افزود: کم تحرکی، مصرف کم مواد حاوی کلسیم به ویژه لبنیات از عوامل بروز پوکی استخوان است.

کارشناس بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه استخوان های فرد مبتلا به پوکی با یک ضربه خفیف می شکنند، گفت: گاهی این افراد از دردهای استخوانی رنج می برند و استخوان های آنها بدون هیچ ضربه ای دچار شکستگی می‌شوند./ز
برچسب ها: شربت ، اسید ، معده ، پوکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.