توجه به جنبه‌های نسل کنونی و آینده توسعه پایدار است و سه مولفه اصلی برای توسعه پایدار، پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، توسعه پایدار از دو کلمه توسعه پایدار از دو کلمه توسعه و پایدار تشکیل شده است بنابراین پایداری در آن به عنوان یک جز اساسی وجدید مطرح است. براساس تعریف بروتلند توسعه پایدار، روند دستیابی به نیازهای نسل حاضر بدون متاثر ساختن ظرفیت‌های نسل آینده برای دستیابی به نیازهایشان است توسعه فرایند گذار از وضع موجود به وضع مطلوب در عرصه‌های مختلف فرهنگی،‌ اجتماعی،‌ سیاسی و اقتصادی است و از مهمترین مولفه‌های آن چگونگی تعامل انسان با طبیعت است.
 
براساس این گزارش، پس از جنگ جهانی دوم و از دهه 1911 میلادی این چهار چوب فکری به لحاظ کمی و کیفی گستره وسیعی یافته است به گونه‌ای که هم‌اکنون به گفتمان حاکم در دنیای کنونی بدل شده است توسعه‌ای پایدار است که بتواند احتیاجات نسل کنونی را بدون تخریب تواناییهای نسلهای آینده برای برآورده ساختن نیازمندیهای آنان تامین کند بنابراین در گفتمان توسعه پایدار خوشبختی چند جانبه نسل کنونی و نسلهای آینده مورد توجه قرار دارد.
 
این گزارش می‌افزاید: کلیه توسعه نیافتگی ایران را می‌توان در لابه‌لای نحوه نگرش به مسئله توسعه و نحوه اجرای آن جستجو کرد و سوال اصلی این است که برای جبران این توسعه نیافتگی چه باید کرد؟ عوامل متعدد داخلی و خارجی نقش ایفا می‌کنند، اما شاید در این بین نقش عوامل داخلی پررنگ‌تر باشند. در این میان نظام تدبیر،‌سرمایه‌ها و تمرکز زدایی را می‌توان به عنوان سه رکن اصلی دانست که باید مورد توجه قرار گیرند.
 
همچنین، فرهنگ سیاسی،‌سرمایه اجتماعی و دموکراسی و جامعه مدنی نیز عوامل فرعی اما مهمی هستند که آنها نیز باید مورد بررسی قرار گیرند به بیان دیگر فرایند توسعه پایدار زمانی شکل گرفته و به پیش خواهد رفت که تمامی این عناصر و عوامل در تعامل با یکدیگر کار کرد خود را به نحو مطلوب و موثری به انجام برسانند از این رو به منظور تقویت و توسعه آموزشی محیط زیست و توسعه پایدار در کشور باید بسته‌های راهبردی به همراه زمانبندی مشخص توسط نهادهای محلی و مردمی و با تقویت سیاست‌ها،‌ قوانین، رویه‌ها و مقررات از طرف مدیران دولتی برای رسیدن به اهداف و آسان سازی مسیر مورد توجه قرار گیرند در این بین از نقش نهادهای بین‌المللی و تجارب ارزنده آنها در عرصه‌های جهانی نباید غافل شد.
 
گفتنی است، باید برنامه‌ریزی راهبردی آموزشی توسعه پایدار با رویکرد مشارکتی تدوین شود تا از این طریق ضمن افزایش احساس تعلق و مالکیت در همه ذی‌نفع‌ها در مورد توسعه پایدار،‌ ظرفیت‌سازی نهادی در همه سطوح سازمانی، فعالیتی، فضایی و مکانی تقویت شود.
 
گزارش ازهراتیان
 
انتهای پیام/
برچسب ها: توسعه ، پایدار ، نسل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار