مشهد/

کاهش چشمگیر مبتلایان به هپاتیت در خراسان رضوی

رئیس مرکز بهداشت و درمان خراسان رضوی از کاهش چشمگیر بیماران مبتلا به هپاتیت در خراسان رضوی خبر داد .

حمیدرضا بهرامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،دلیل این کاهش را آگاه‌سازی عمومی در زمینه مراقبت‌های فردی و واکسیناسیون نوزادان عنوان کرد و افزود: آمار مبتلایان به هپاتیت Bدر سال 89 در خراسان رضوی 18.2 در هر 100 هزار نفر بود که این آمار در سال 92 به 9.5 در هر 100هزار نفر رسیده است.

وی با اشاره به آمار جهانی 400 میلیونی مبتلایان به ویروس هپاتیت در جهان و شیوع این بیماری بر ضرورت پیشگیری و درمان این بیماری تاکید و بیان کرد : امید به زندگی در کشور 75سال است که در 25 سال اول ایمن سازی با واکسیناسیونی است که بر روی متولدین صورت می‌گیرد و 25 سال دوم که تقریبا اوج ورود افراد به جامعه است این ایمن سازی در قالب بحث پیشگیری از بیماری هپاتیت است ؛ چرا که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

بهرامی ادامه داد : تمام برنامه‌های پیشگیری از این بیماری در کشور برای گروه دوم بوده که شامل برنامه‌های آموزشی است که با توجه به خطرات این بیماری عفونی باید اطلاع‌رسانی شود.

رئیس مرکز بهداشت خراسان رضوی اظهار داشت : این بیماری و آمار بالای مرگ و میر در سازمان بهداشت جهانی باعث شد تا ششم مرداد ماه با شعار "از کبد خود مراقبت کن و به فکر هپاتیت باش"برای این بیماری در نظر گرفته شود.

بهرامی در رابطه با راه های ابتلای این بیماری گفت: مردم باید بدانند که تمام ترشحات فرد آلوده به هپاتیت B حامل این ویروس است و اگر انتقالی از طریق مایع منی، بزاق، خون از فرد آلوده به فرد غیر آلوده صورت فرد مبتلا به بیماری هپاتیت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بیماری هپاتیت از طریق بوسیدن و تماس با گوشی تلفن منتقل نمی شود، گفت: در پیشگیری اولیه این بیماری باید هر گونه ابزار آلوده مانند: دستگاه سوراخ کننده گوش غیر بهداشتی، حجامت غیر بهداشتی و عملیات دندانپزشکی غیربهداشتی به صورت مشترک مصرف نشود.

رئیس مرکز بهداشت خراسان رضوی افزود: از افرادی که ویروس وارد بدنشان می شود، تنها 10 درصد ناقل بیماری می‌شوند که از این تعداد افرادی که دچار دوره مزمن این بیماری شده‌اند ، 10 درصد دچار سرطان می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: حاشینه نشینان مشهد به علت وجود رفتارهای پرخطر تزریقی در معرض ابتلا به هپاتیت نوع C هستند که با مراقبت‌های انجام شده از سوی این معاونت تا حد زیادی این نوع هپاتیت کنترل شده است.

گفتنی است سالانه در خراسان‌رضوی 300 هزار دوز واکسن هپاتیت تزریق می‌شود و هزینه هر واکسن بالغ بر 20 تا 30 هزار تومان است.

/انتهای پیام


برچسب ها: هپاتیت ، کاهش ، مبتلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.