رئیس اداره امور عشایری شهرستان سمیرم گفت: به منظور آبرسانی سیار به عشایر شهرستان سمیرم تا اواسط مهرماه 2 میلیاردو پانصد میلون ریال اعتبار مورد نیاز است.

ایرج دهقان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان،از آبرسانی روزانه 8 سرویس آب به عشایر شهرستان خبر داد و گفت: آبرسانی به عشایربه صورت شبانه روزی توسط سه خودرو در بخش های مرکزی، وردشت و پادنا انجام می شود.
وی افزود: آبرسانی سیار اداره امور عشایری سمیرم همزمان با ورود عشایراز تاریخ 20 اردیبهشت 93 شروع شده است و حتی به عشایری که قبل از این تاریخ در پشت مرزها تجمع کرده بودند آبرسانی شد.
رئیس اداره امور عشایر سمیرم با بیان اینکه تاکنون 28 هزار متر مکعب آبرسانی انجام شده است تصریح کرد: با وجود مراجعات و تقاضای عشایر برای درخواست آب، به دلیل کمبود اعتبار نمی توانیم ماشین اضافه کنیم.
وی ادامه داد: 40 میلیون تومان از اعتبارات 92 داشتیم که برای آبرسانی به عشایر تا اوخر خردادماه هزینه کرده ایم و برای تیرماه نیز تا الان 50 میلیون تومان بدهی داریم.
دهقان از پیش بینی 200 میلیون تومان اعتبار مورد نیاز دیگر برای آبرسانی به عشایر تا اوسط مهرماه امسال خبر داد و گفت: در جلسه شورای مدیریت بحران شهرستان که در فرمانداری سمیرم برگزار شد معاون فرماندار قول دادند که اگر اعتباری اختصاص دادند حتما برای این منظور تخصیص و پیگیری کنند.
وی اضافه کرد: منبع تامین آب سیار عشایراز آب شهری سمیرم، حنا، کانون شهسوار و کمه است که از محل بارگیری تا تخلیه کاملا بهداشتی است.
این مسئول اضافه کرد: آلودگی های آب که گاهی گزارش می شود به دلیل عدم توانایی عشایر برای تهیه منبع بهداشتی آب است که برخی عشایر آب را در گودالی خاکی که ته آن را با نایلونی ضخیم پوشانده اند نگهداری می کنند که متاسفانه باعث ایجاد آلودگی در آب ها و در نهایت تهدید سلامت عشایر می شود.
وی همچنین از درخواست 200 میلیون تومان اعتبار دیگر برای تامین و اصلاح منابع ضروری آب عشایر خبر داد و گفت:هر چه روند خشکسالی و گرمی هوا جلوتر برود دبی منابع آب کمترمی شود و هرچه روند کاهشی بیشتر باشد قطعا منابعی که دبی کمتری دارند زودتر خشک می شوند و این بحران خشکسالی برای عشایر ملموس تر است.
دهقان خاطرنشان کرد: عشایر بر خلاف همه سالها علیرغم اینکه گرمسیر خوبی داشتند امسال سمیرم شرایط خوبی نداشت و وضعیت امسال در مناطق قشلاقی(سمیرم) در مقایسه با 50 سال گذشته بی سابقه است.
وی ورود بیش از یک نیم برابری دام مجاز به شهرستان سمیرم خبر داد و اظهار کرد: وضعیت علوفه در این منطقه اسفناک است و به همین دلیل عشایر که با حجم عظیم دام وارد شهرستان شده بودند مجبور به فروش زودتر از موعد و بیش از تقاضای دام به قیمت بسیار پایین شدند.
وی عرضه بیش از تقاضای دام را عامل کنند کاهش قیمت دام دانست و افزود: رقم مشابه در سال گذشته بین 10 و نیم و یازده هزار تومان بود که امسال به 9 تا 9 و نیم هزار تومان کاهش یافته است.
وی ضمن درخواست حمایت شرکت پشتیبان امور دام و دستگاههای متولی از عشایر اذعان کرد: شهرستان سمیرم با 4هزار و 750 خانوار(حدود 28 هزار نفر)
عشایر بزرگترین شهرستان ییلاقی عشایر قشقاقی محسوب می شود که به صورت پراکنده در5بخش شهرستان سمیرم سکونت دارند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، عشایر شهرستان سمیرم از 4 طایفه ایل قشقایی به نام های دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی، مدت حدود 6 ماه ازسال را در سمیرم به عنوان شهرستان ییلاقی برای تعلیف دام هاشون استفاده می کنند .


انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: اصفهان ، آبرسانی ، عشایر ، سمیرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.