رئیس دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبرداد

تصویب کلیات طرح بحث "دکتری حرفه‌ایی فیزیوتراپی"

با تصویب کلیات طرح بحث دکتری حرفه ایی فیزیوتراپی چالش های در این رابطه به وجود آمده است.

محسن رازقی، ریاست دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت : روز دوم مرداد ماه روز فیزیوتراپی که طی مراسمی با هدف بررسی نقش و جایگاه فیزیوتراپیست ها در نظام سلامت، ارزیابی عملکرد تا آن مقطع زمانی در زمینه فیزیوتراپی و ارائه راهکارهایی برای پر رنگ تر شدن نقش درمان های فیزیوتراپی در سلامت جامعه برگزار می شود.
  
وی افزود:امسال بررسی این موضوع یکی ازاهداف برنامه بزرگداشت روز فیزیوتراپی است. همچنین با توجه به اهمیت بحث اخلاق حرفه ای، یکی از نکات مهمی که  مطرح خواهد شد جایگاه اخلاق حرفه ای در حوزه خدمات فیزیوتراپی و بررسی ضرورت ها و شرایطی است که باید فراهم کنیم تا هم بیماران منفعت کافی از توانبخشی ببرند و هم اصول اخلاق حرفه ای رعایت بشود. 

رزاقی تصریح کرد : اهمیت این موضوع در همه ی حوزه های سلامت و خدمات مرتبط بر کسی پوشیده نیست. در فیزیوتراپی نیز با توجه به ارتباط مستقیم و تنگاتنگ فیزیوتراپیست با بیماران، خانواده های آنان و جامعه، اخلاق جایگاهی ویژه  دارد. امسال درباره این موضوع که چگونه می توانیم با توجه به شرایط بومی، منطقه ای و کشوری نقش اخلاق را پررنگ تر از همیشه داشته باشیم، بحث خواهد شد. 

وی اظهار داشت : با توجه به اینکه این برنامه یک برنامه حرفه ای است، برگزاری مجمع عمومی انجمن فیزیوتراپی ایران شعبه فارس هم از دیگر برنامه های این مراسم خواهد بود که در آن اعضای هیئت مدیره گزارش عملکرد یکساله خود را بیان خواهند کرد و اولویت ها و برنامه های سال آینده نیز به تصویب خواهد رسید.  

رزاقی در ارتباط با بحث دکترای حرفه ای فیزیوتراپی تصریح کرد : کلیات این طرح در سال های گذشته به تصویب رسیده، اما اکنون چالش هایی طی این سال ها پیش روی این برنامه مصوب قرار گرفته است. امروزه در کشور های منطقه و کشور های پیشرفته دنیا، مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی کاملا شناخته شده و جا افتاده است. در کشور ما هم به دلیل همگامی با علم روز دنیا و حتی در مواردی پیشگامی در این زمینه وسایر زمینه های علمی که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست، توجه به این مقطع ضروری به نظر می رسد. 
 
وی اظهار داشت :امسال راهکارهای اجرایی شدن این طرح مصوب را بررسی خواهیم کرد. همچنین  از تجربیات سایر کشور ها استفاده می کنیم تا ما هم خیلی از قافله علم و تجربه بالینی دنیا عقب نیفتیم. 

رزاقی در ادامه با بیان اینکه امروزه فیزیوتراپی خوشبختانه نسبت به قبل درمان کاملا شناخته شده تری است اظهار داشت : البته هنوز احساس می کنیم که بخشی از جایگاه و نقشی که یک فیزیوتراپیست می تواند در حوزه سلامت در ارائه خدمات سلامت محور ایفا کند، نیاز به تبیین و توجه بیشتر دارد. 

امروزه تا اندازه ای دیدگاه غالب جامعه پزشکی، دیدگاه معلول محور در زمینه توانبخشی و به خصوص فیزیوتراپی است، در حالی که در دنیا دیدگاه به سمت فیزیوتراپی سلامت محور رفته است. به خصوص با توجه به اینکه اهداف  آموزشی مقطع  دکترای حرفه ای فیزیوتراپی هم به صورت سلامت محور تنظیم شده، امیدواریم با این دیدگاه در زمینه ارائه خدمات فیزیوتراپی بتوانیم خدمات بهتر و موثرتری به بیمارانمان ارائه دهیم. 


انتهای پیام/
 

برچسب ها: دکتری ، فیزیوتراپی ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۳
چرا پرستاری رو دکتری حرفه ای نمیکنن؟ پرستاری مهمتر از فیریوتراپی است
آخرین اخبار