تبریز/

حرارت محیط تاثیرگذار در تولید شیر دام

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: افزایش یا کاهش حرارت محیط بخصوص اگر همراه با رطوبت محیط نیز باشد، باعث کاهش مصرف غذا، افزایش مصرف آب، افزایش درجه حرارت بدن و همین طور افزایش میزان تنفس و ضربان قلب شده که بر روی تولید شیر حیوان اثر می گذارد.

غفور عبداللّهی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: گاو شیری در حرارت های بین 4 تا 24 درجه سانتی گراد بهترین شرایط بدنی را داشته و تولید شیر آن به طور طبیعی انجام می شود.

وی تشریح کرد: تابش مستقیم نور خورشید بر روی دام باعث افزایش درجه حرارت بدن، افزایش میزان استرس و کاهش تولید خواهد شد.

عبداللّهی ادامه داد: رطوبت زیاد تاثیر درجه حرارت های بالا را تشدید کرده و همینطور وزش باد در درجه حرارت های بالای محیط به خنک شدن حیوان کمک می کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: ترکیبات شیر از جمله چربی، پروتئین و مواد جامد درون شیر با کاهش درجه حرارت محیط افزایش پیدا می کند و بالعکس با افزایش درجه حرارت محیط (بیش از 30 درجه سانتی گراد) کاهش این ترکیبات درون شیر مشهود خواهد بود.

وی اظهار داشت: میزان روشنایی محیط نیز بر روی تولید شیر نقش داشته و دام هایی که در معرض تاریکی قرار دارند، تولید شیر در آنها تا 10 درصد کمتر می شود.

عبداللّهی تاکید کرد: مصرف غذای گاوهایی که در محل های روشن تر قرار دارند بیشتر بوده و در نتیجه تولید شیر آنها بیشتر است.
انتهای پیام/ز
برچسب ها: تولید ، شیر ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.