«امروله» نام کوه و منطقه شکار ممنوعی است که حد فاصل شهرستان های کنگاور، صحنه و سنقر در استان کرمانشاه قرار دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛یکی از جاذبه های طبیعی دهستان فش در شهرستان کنگاور از توابع استان کرمانشاه، کوه «امروله» از رشته کوه های زاگرس با بیش از 3000 متر ارتفاع است که حد فاصل شهرستان های کنگاور، صحنه و سنقر قرار داشته و یکی از بلندترین قله های استان کرمانشاه است.

«امروله» از كلمه «امرو» و پسوند «له» تركيب يافته و «امرو» به گويش كردي همان «امرود» یا گلابي وحشي است و «له» علامت تصغير، بنابراين «امروله» به معني امرود كوچك ميباشد و اين اسم به خاطر وجود درختان امرود بوده كه كه به صورت جنگلهاي پراكنده در زمانهاي پيشين در نقاط مختلف آن ديده شده است.

«امروله» به لحاظ طبیعت و حیات‌وحش منطقه بکر و دست نخورده ای است به عنوان منطقه شکار ممنوع از سوی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه اعلام شده و مساحت این منطقه بیس از 42 هزار هکتار می باشد.

از گونه های جانوری این منطقه می توان به پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، شغال، روباه، کفتار، کمرکولی، عقاب طلایی، دلیجه، چکچک پشت سفید، آگامای قفقازی نام برد.

«امروله» کوه شکوهمند و زیبایی است که دارای گونه های متنوع و شاداب گیاهی است و خوشبختانه هنوز از تعرض دست سوداگران زمانه درامان مانده است./ز

برچسب ها: کرمانشاه ، امروله ، کجا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.