گرگان /

همزمان با آغاز برداشت شالی 320هکتار از شالیزار های گلستان خشک شد.

کارشناس مسئول برنج جهاد کشاورزی گلستان گفت:امسال با توجه به کمبود شدید منابع آبی و هشدارهای این سازمان جهت کشت نکردن این محصول ، کشاورزان مبادرت به کشت شالی در 56 هزار هکتار از مزراع گلستان نمودند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گرگان ، محمد رضا پور گفت: در نخستین روز برداشت شالی زودرس 75 روزه گلستان شاهد خشک شدن این محصول بد لیل کم آبی در 320هکتار از اراضی شرق گلستان هستیم.این درحالیست که بارها کارشناسان جهاد کشاورزی گلستان به کشاورزان هشدارهای لازم را در مورد کمبود آب را تذکر داده بودند.

وی افزود: باتوجه به سطح زیر کشت 56 هزار هکتار از شالیزارهای گلستان پیش بینی می شود حدود 300هزار تن برداشت شود.

محمد رضا پور اظهار کرد: سطح زیر کشت شالی در سالجاری 39 هزار هکتار ارقام محلی و17هزار هکتار ارقام پرمحصول می باشد.

کارشناس مسئول برنج جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه سطح زیرکشت این محصول حدود 18 درصد نسبت به پارسال کاهش یافته افزود: سطح 56 هزار هکتار کنونی باید به 12 هزار هکتاراز اراضی نسقی محدود شود.

وی در خصوص برداشت شالی زودرس 75 روزه گفت:در حال حاظر بیش از 3 هکتار از ارقام طارم محلی سنگی و فجردر دو منطقه شرق و غرب گلستان درشهرستان های علی آباد کتول و بندرگز، که بیش از 17 تن برداشت شده است.

محمد رضا پور تصریح کرد: مزایای بذرهای زودرس، عملکرد مطلوب و از همه مهمتر نیاز آبی کمتر و تناژ بالا می باشد.

وی اظهار کرد: در ادامه فصل زراعی جاری نیز با توجه به پیش بینی های هواشناسی و نداشتن بارش های مناسب، احتمال خشک شدن بخش دیگری از شالیزارهای استان گلستان وجود دارد.

محمدرضا پور گفت: برای کشت هر هکتار شالی به 22 هزار مترمکعب آب نیاز است که با توجه به خشکسالی رخ داده در استان گلستان در ماه های اخیر امکان تأمین این میزان آب وجود ندارد.

در چند سال اخیر محدودیت منابع آبی از یک سو و نیاز فراوان شالی به آب از سوی دیگر سبب شده تا کارشناسان نسبت به روند‌ رو به رشد کشت شالی در استان گلستان ابراز نگرانی کنند و آن را تهدیدی برای مزارع استان قلمداد کنند.

لازم بذکر است : در شالیزارهای گلستان ارقام دم سیاه، سنگ طارم و هاشمی، ندا،شیرودی و فجر کشت می شود./ز


برچسب ها: گلستان ، شالی ، برداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.