دردسرهای این روزهای انتقال خون؛

از انتقاد "وزیر بهداشت" به کمبود نیرو تا جا ماندن تجهیزات تیم سیار در تهران

علیرغم دعوت همیشگی انتقال خون از مردم کشور برای اهدای خون این روزها مشکلات زیادی گریبانگیر این ارگان مهم است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ اهدای خون اهدای زندگیست، این جمله را بارها شنیده‌ایم و با هر بار شنیدن وسعت معنایش وسیع و وسیع‌تر می‌شود.

خون، پلاکت، پلاسما، ... همه اینها برای یکبار هم که شده اسمشان به گوش من و شما رسیده اما برای برخی از مردم این شهر همین کلمات حکم زندگی را دارند .

وقتی معنای زندگی در یکی از اینها خلاصه شود، تازه می‌فهمی نبودنش چه رنجی به همراه دارد.
هر جای دنیا که بروی آسمان همین رنگ است. بیماران همیشه همه جا هستند خصوصا بیمارانی که برای شمردن ثانیه ثانیه زندگی‌شان به یک مایع حیاتی نیاز دارند.

وقتی خداوند برای زندگی هر کس سرنوشتی رقم می‌زند و سهم سرنوشت تو گره می‌خورد به قطره‌ای خون همنوعت، چشم می‌دوزی به مهربانی و لطف او تا چهره رنگ پریده ات را جور دیگر به دنیا نشان دهد .

هر جای دنیا که بروی، ارزش خون به اندازه زندگیست و عده‌ای مسئول تامین آن ... مثل سازمان انتقال خون در کشور ما .

اما این روزها انگار انتقال خون حال خوبی ندارد. گذشته از کاهش فرآورده‌های مهمی مثل پلاکت، در این روزهای گرم ماه مبارک رمضان، این روزها نداشتن نیروی کافی و پایگاه‌های اهدای خون در شهر حتی زبان گلایه وزیر بهداشت را هم باز کرده .

چند روز پیش بود که قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در یک روز تعطیل به صورت سرزده از پایگاه وصال انتقال خون تهران که مهمترین پایگاه پایتخت است بازدید کرد، همانجایی که باید روزانه 3000 درخواست خون و فرآورده‌های خونی 170 مرکز درمانی و بیمارستان تهران را پاسخ دهد.

خبری از رئیس نبود، چند کارمند بود و صف طولانی اهدا کننده ... اهدا کننده‌هایی که هر کدام از یک نقطه تهران آمده بودند تا زندگی ببخشند، اما ساعت‌های طولانی در صف اهدا باقی مانده بودند.

کمبود پزشک مشاور و نیروی خونگیری و حتی پذیرش اهدا کننده‌ها در این روزها که هر روز در رسانه درخواست مراجعه مردم به پایگاهها برای اهدای خون به صورت مکتوب و تصویری اعلام می‌شود. زبان انتقاد قاضی‌زاده هاشمی را باز کرد، مردم هم که جسورانه در صف‌ها، منتظر رسیدن نوبتشان بودند به وزیر گله کردند تا شاید صدایشان و گله‌هایشان راه به جایی ببرد، گلایه‌هایی که مسئولین انتقال خون با بهانه نداشتن بودجه توجیهش می‌کنند.

اما از اینها که بگذریم، انگار مشکلات انتقال خون تمامی ندارد... هفته گذشته هم تیم سیار خونگیری از انتقال خون تهران راهی فیروزکوه می‌شود. مردم فیروزکوه که از چند روز قبل روی در و دیوار شهرشان خبر آمدن تیم سیار خونگیری به فیروزکوه را دیده بودند، حالا در صف‌های طولانی منتظرند تا در این ماه مبارک سهمی در بخشیدن زندگی به بیماران داشته باشند اما حالا که نوبت به خونگیری رسیده خبر می‌رسد که تیم سرنگ‌ها را در تهران جا گذاشته... دیگر به دنبال مقصر گشتن دردی را دوا نمی‌کند یک تیم مانده و صف طولانی اهدا کننده که حالا تمام امیدشان ناامید شده ...

به دنبال این اتفاق طی مصاحبه‌ای تلفنی با فاطمه نادعلی رئیس انتقال خون تهران جویای این اتفاقات شدیم.

نادعلی در این تماس گفت: تیم سیار لوله مخصوص آزمایش خون را در تهران جا گذاشته بودند و این در حالیست که پس از این اتفاق به مدت 2 روز تیم سیار در فیروزکوه مستقر و پذیرای اهدا کنندگان شریف و نوعدوست فیروزکوه بود.

نادعلی ضمن عذرخواهی از مردم فیروزکوه گفت: بنده بارها در تمام مصاحبه‌هایی که از سوی رسانه‌های مختلف منتشر شد در خصوص کمبود نیروی انسانی و مشکل بودجه‌ای سازمان انتقال خون صحبت کرده‌ام که متاسفانه تاکنون راه به جایی نبرده اما به امید خدا امروز طی جلسه‌ای که وزیر محترم بهداشت تدارک دیده‌اند به دنبال رفع مشکلات این ارگان خواهیم بود.

به طور حتم وزیر بهداشت با دیدن وضعیت نامناسب ارگان مهمی مثل انتقال خون به دنبال راه چاره خواهد بود چرا که بیماران همواره چشم به تدبیر مردی دارند که از لحظه ورودش به حوزه سلامت کشور تمام تلاشش، کم کردن دغدغه بیماران بود تا بیمار جز رنج بیماری، دغدغه دیگری نداشته باشد.






گزارش از نسرین گودرزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار