تبریز/

بقایای گیاهی معیاری از کارآیی گیاهان سبز

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربایجان شرقی گفت: بقایای گیاهی به همراه تولید اقتصادی معیاری از کارآیی گیاهان سبز در تبدیل انرژی خورشیدی یا راندمان تبدیل انرژی خورشیدی و انرژی ورودی توسط انسان به انرژی شیمیائی ذخیره شده است.

احمد بایبوردی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: بدیهی است برای تولید محصولات زراعی نیز انرژی، آب، کود، سم، شخم و سایر مراقبت‌ها و هزینه‌ها به ‌عمل آمده است و هر چند دارای ارزش کمتری هستند، ولی در یک سیستم زراعی پویا و پایدار، نقش مدیریت آنها بسیار مهم و پیچیده است.

وی از نقش بقایای گیاهی در حاصلخیزی خاک گفت و تشریح کرد: تمام مواد گیاهی و جانوری مرده و موجود در خاک مانند بقایای گیاهی، کودهای حیوانی، اجساد مرده جانوران، میکروارگانیسم‌ها و... مواد آلی خاک را تشکیل می‌دهند و در بین این عوامل، بقایای گیاهی مهم‌ترین و بیشترین نقش را در حاصلخیزی و بهره‌وری خاک‌ها بر عهده دارند.

بایبوردی ادامه داد: تمام موادآلی موجود در خاک سرانجام در اثر معدنی شدن تجزیه، شکسته و تبدیل به مواد معدنی ساده و قابل استفاده برای گیاهان می‌شوند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربایجان شرقی یادآور شد: ۷۰ درصد مواد آلی خاک‌ها از بقایای گیاهی تشکیل می‌شود.

وی ضمن بازگو نمودن عوامل تاثیرگذار در تجزیه ترکیبات آلی اظهار داشت: میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و اکتینومیست‌ها موجب تجزیه ترکیبات آلی می‌شوند.

بایبوردی با اشاره ای به کاهش تبخیر با حفظ بقایای گیاهی تاکید کرد: حفظ 30 درصد بقایای گیاهی در سطح خاک سبب افزایش مواد آلی، رطوبت و کاهش تبخیر در دیم‌کاری شده که بهره‌برداری مستمر و افزایش تولید را در پی دارد.
 
انتهای پیام/ش
برچسب ها: گیاهان ، سبز ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.