حملات تروریستی وحشیانه و دخالتهای همسایگان عراق، ریشه‌ای تاریخی دارد که برخی نمی‌خواهند از آن رهایی یابند و می‌خواهند از شرایط غیر طبیعی عراق جهت غلبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی بر این کشور برای تحقق اهداف گذشته، حال و آینده خود بهره کشی کنند

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی عراق"؛ شاید برخی بپرسند که چرا عراق از جانب برخی دولت‌های منطقه و اقوام و قبایل مختلف مورد هدف قرار می گیرد؟ این سوالی است که پاسخ‌اش با ورق زدن صفحات تاریخ مشخص می شود؛ طبیعتا، انگیزه ها و دلایل مختلفی در پس آن وجود دارد که ذکر تمام آن، در این مجال  نمی‌گنجد، ولی مهم ترین آن را می توان نام برد. معمول است که جغرافیا، نقش بسیار بزرگ و روشنی در تبلور و بروز هویت و جایگاه کشورها در زمان های مختلف دارد؛ گاهی، موقعیت ویژه جغرافیایی باعث رشد و شکوفایی یک دولت و یا برعکس باعث عقب ماندگی و فقر آن شود و یا ممکن است باعث طمع دیگر کشورهای جهان شود. 

موقعیت استراتژیک و حیاتی عراق، این کشور را از دیگر کشورهای خاورمیانه و همسایه ی خود، متمایز ساخته است. عراق، خاکی غنی، مرزهایی گسترده و دره هایی بزرگ و مناطق طبیعی بکری در شمال و شرق و نیز بیابان های خشکی در جنوب و غرب خود دارد و علاوه براین، رود دجله و فرات، این منطقه را بسیار حاصلخیز و مناسب برای رشد و توسعه قرار داده است. 

موقعیت استراتژیک و استثنائی عراق، این کشور را در طول تاریخ، محل نزاع ابر قدرت ها و طمع و حسادت برخی از همسایگان خود، قرار داده است که این مسئله،سبب درگیری ها و جنگ های مختلفی شده است.

تمام اشغالگران و متجاوزانی که وارد عراق شدند، نتوانستند بر فرهنگ و تمدن این کشور تاثیر بگذارند و به نا چار، از آنها تأثیر پذیرفتند، هر که در این کشور متمدن باقی ماند، در فرهنگ آن هضم شد و هر که به کشور خود بازگشت، ارزشهای فرهنگی و معنوی مردم عراق را نیز با این اعتبار که سرزمین آنها مرکز فرهنگ و تمدن جهانی است و نیازی به دریافت فرهنگ بربری این قبایل ندارند، با خود برد.

مقصود از بیان این مقدمه تاریخی این است که دلیل این حملات تروریستی وحشیانه و دخالتهای همسایگان آن، ریشه ای تاریخی دارد که برخی نمی خواهند از آن رهایی یابند و به طور معمول، می خواهند از شرایط غیر طبیعی عراق جهت غلبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی بر این کشور برای تحقق اهداف گذشته، حال و آینده خود بهره کشی کنند. بنا بر این، اظهاراتی که از این سو و آن سوی مرزهای جهانی به سمت ما سرازیر می‌شود، فقط به دلیل همین عقده‌های تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی است.

و بدین صورت، موضع منطقه و بویژه دولت های همجوار، در  مقابل عراق به عنوان یک نظام سیاسیی باقی ماند و ترکیب جمعیتی، پس از این تغییر، همواره دچار آشفتگی و تشویش بوده است؛ بنابراین، گمان نمی رود غبار آینه ای که دولت های همجوار عراق با آن به این کشور می نگرند، برطرف شود.

عامل جغرافیایی و قدرت و میزان تأثیر آن هر اندازه هم که باشد، اکنون وقت مقابله با چنین چالش و بحرانی فرا رسیده است و لازمه این امر، سامان دادن امور داخلی است تا حقیقت پشت پرده ، پس از آنکه پیمانه پر شد و آب از سر گذشت، برای همگان مشخص شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار