وزیر جهاد کشاورزی نمایندگان را قانع کرد/

خرید 5 میلیون و 200 هزار تن گندم از کشاورزان/ بانک اطلاعاتی محصولات سالم ایجاد می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که تاکنون 5 میلیون و 200 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است گفت: پیش‌بینی می‌کنیم 7 تا 7.5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در جلسه علنی امروز سوال سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و علی ایرانپور نماینده مبارکه از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی را بررسی کردند.  
 
سوال این دو نماینده که به صورت مشترک قرائت شد در مورد دلیل افزایش بی‌رویه قیمت نهاده‌های کشاورزی، کود و سم بود.  
 
ابتدا محمود حجتی تصریح کرد: کشاورزان در تلاطم اقتصادی کمترین بهره را می‌برند.
 
وی افزود: بخش کشاورزی امروزه در تمام دنیا مورد توجه است و باید در ایران نیز بیش از پیش مورد عنایت قرار گیرد اگر این چنین نشود تولیدات کاهش پیدا کرده و کشاورزان که حداقل بضاعت را دارند، آسیب خواهند دید.   
 
وی با بیان این که در بحث آب و خاک عنایت ویژه‌ای از سوی مجلس و دولت شده است، اظهار داشت: در مورد تولید و ریسک‌پذیری باید توجه ویژه‌ای شود چرا که مشکلات اساسی در این زمینه داریم.
 
حجتی با بیان این که می‌دانیم کشاورزان رنج می‌برند، گفت: باید قیمت نهاده‌ها پایین باشد ولی همه عوامل این افزایش قیمت در اختیار ما نیست.
 
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون قیمت کود مصرفی افزایش پیدا نکرده است و بلکه با همان قیمت دولت قبلی است که با دستور معاون اول رئیس‌جمهور افزایش یافت توزیع می‌شود.  
 
حجتی هم چنین گفت: در طول یک سال گذشته کمتر جایی وجود دارد که تقاضای کود کرده باشد ولی ما عرضه نکرده باشیم.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت عرضه 200 هزار تن کود اوره و 450 هزار تن کود فسفات وجود دارد.
 
وی در ادامه گفت: تاکنون 1000 میلیارد تومان در ارتباط با مشکلات کشاورزان تایید و تصویب شده و 500 الی 600 هزار میلیارد تومان نیز مراحل تصویب خود را طی می‌کنند.  
 
حجتی در مورد محصولات ارگانیکی گفت: وظیفه ما تامین غذای ساده است.
 
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ایران یک درصد اراضی کشاورزی در دنیا را دارد ولی سم مورد مصرف ما 65 صدم درصد سهم دنیاست این یعنی میزان مصرف سم ما از متوسط سرانه دنیا کمتر است ولی از نظر ما این رقم نیز بالاست.  
 
وی گفت: اوایل دهه 70 میزان مصرف سم ما 40 هزار تن بود که امروزه به 20 هزار تن کاهش پیدا کرده است ولی باز هم باید کاهش دهیم.
 
حجتی اظهار داشت: مشکل ما بد مصرف کردن سم است.
 
در ادامه این پرسش و پاسخ موسوی لارگانی به عنوان نماینده سوال کننده تصریح کرد: از واژه جهاد جز نام چیز دیگری باقی نمانده است جهادی که در اوایل انقلاب کار 4 وزارتخانه راه، شهرسازی، عمران و کشاورزی را انجام می‌داد الان فقط بر سر در وزارتخانه کشاورزی است.
 
وی افزود: ما در یک سال گذشته که شما مدیر ارشد وزارت جهاد کشاورزی بودید فعالیتی از شما ندیدیم.
 
عضو کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی چه اقداماتی انجام داده‌اید، براساس اخبار اطلاعات محصول کاهو که هزینه تولید آن 400 تومان برای کشاورزان است ولی دلالان هر کیلویی را 30 تومان خریده‌اند، چه کسی پاسخگوست.
 
نماینده فلاورجان گفت: آیا کشاورزان صدقه خور هستند کشاورزانی که بیشترین زحمت را می‌کشند در تنگنا قرار گرفته‌اند.  
 
وزیر جهاد کشاورزی در بخش دوم سخنان خود گفت: مجددا اعلام می‌کنیم کود شیمیایی به هیچ وجه از ابتدای دولت یازدهم تاکنون گران نشده است.
 
*خرید 5 میلیون و دویست هزار تن گندم از خریداران
 
وی تصریح کرد: خرید گندم که جز اقلام حساس است نسبت به سال گذشته 70 درصد افزایش یافته است و تا تاریخ امروز 31.4.93، 5 میلیون و دویست هزار تن گندم خریداری شده و انتظار داریم بیش از 7 تا 7.5 نیم میلیون تن گندم خریداری شود.
 
حجتی ادامه داد: یکی از مسائلی که کشاورزان ما را رنج می‌دهد عرضه محصولاتی است که ما باید کشاورزان را مورد حمایت جدی قرار دهیم.  
 
وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در مورد خریدهای تضمینی برخی محصولات باید تحول ساختاری ایجاد شود تا ساختار سنتی به ساختار نوین تبدیل شود ولی ما تلاش خودمان را انجام می‌دهیم.
 
وی گفت: بنا داریم برای برخی از محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی مصرف کود استاندارد را اجباری کنیم.  
 
حجتی در پایان سخنان گفت: تهیه و ابلاغ کد 16 رقمی، ایجاد بانک اطلاعاتی محصول سالم، مبارزه بیولوژیک و فرهنگ سازی جهت گسترش محصولات سالم از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار داریم.  
 
موسوی لارگانی نماینده سوال کننده در بخش دوم سخنان خود گفت: وزیر نیرو توپ را به زمین وزارت جهاد کشاورزی می‌اندازد و می‌گوید چرا به وزیر جهاد کشاورزی روش آبیاری را اصلاح نکرد و وزیر جهاد کشاورزی توپ را به زمین وزیر نفت و نیرو می‌اندازد.
 
وی افزود: بعضی از موضوعات نیاز به نظرات آمریکا و گروه 1+5 ندارد بلکه مدیریت می‌خواهد.
 
عضو کمیسیون اقتصادی گفت: سال گذشته قیمت جو از گندم بیشتر بود در چنین وضعیتی کشاورز تمایلی به تولید گندم نخواهد داشت و کشاورزان مجبور بودند گندم خود را در عراق و سایر کشورها به فروش برسانند.  
 
وی هم چنین گفت: باغات کشاورزی با قدمت 30 الی 50 ساله می‌خشکد و شما برای ترویج جز همایش کاری انجام نمی‌دهید.  
 
موسوی لارگانی در پایان اعلام کرد: از توضیحات وزیر جهاد کشاورزی قانع نشده بنابراین سوی وی از حجتی به رای گذاشته شد.
 
وکلای ملت با 130 رای موافق، 88 رای مخالف و 13 رای ممتنع اعلام کردند از پاسخ وزیر جهاد کشاورزی قانع شده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر ، جهاد ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار