وال استریت ژورنال گزارش داد:

چین در واردات نفت خام از ایران رکورد زده است

تحقیقات و آمار نشان می‌دهد که چین میزان واردات نفت خام از ایران را بطور کم‌سابقه‌ای افزایش داده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، آمار نشان می‌دهد که چین در شش ماهه اول سال جاری میلادی میزان واردات نفت خام از ایران را بطور کم سابقه ای افزایش داده است. برداشته شدن فشار تحریم های آمریکا علیه ایران و رفع برخی از تحریم ها علیه فروش نفت ایران از مهمترین عوامل میزان افزایش صادرات نفت خام ایران به چین بوده است. 

کارشناسان اقتصادی اعلام کرده اند که افزایش واردات نفت خام چین از ایران نشان دهنده اتکا و وابستگی چین به تامین کنندگان نفت خام در خاورمیانه است. 

آمار و سوابق اداره گمرک چین نشان می دهد که این کشور در نیمه اول سال 2014 میلادی در مقایسه با نیمه اول سال 2013 میلادی واردات نفت خام از ایران را بیش از 48 درصد افزایش داده است و روزانه به 630 هزار بشکه رسانده است. 

مقامات دولت چین می گویند در تاریخ معاملات نفتی ایران و چین این اولین باری است که چین در شش ماه اول سال چنین حجمی از نفت خام را از ایران وارد می کند. 

مقامات چین می گویند واردات نفت خام از ایران تنها 10 درصد  خرید نفت خام چین را از دیگر کشورهای خارجی تشکیل می دهد. مازیار حجتی مدیرعامل بخش چین در شرکت ملی نفت ایران می گوید کاهش تحریم های آمریکا علیه ایران با افزایش صادرات  نفت خام ایران به چین مرتبط است. وی می گوید امضای توافقنامه موقت هسته ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک در نوامبر سال گذشته میلادی باعث شد تا ایران و چین بتوانند بدون اعمال فشار از سوی آمریکا دست به معامله نفتی بزنند و این فرصت برای ایران به وجود آید که نفت خام بیشتری به بازار چین صادر کند. 
گفتنی است، چین علاوه بر ایران از دیگر کشورهای خاورمیانه نظیر عربستان ، عراق و عمال نیز نفت خام وارد می‌کند. ایران پس از عربستان در خاورمیانه و آنگولا در آفریقا سومین کشور تامین کننده نفت خام برای چین است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار