کوچکترین مسجد کشور به مساحت 30 متر مربع در شهرستان بابل استان مازندران واقع شده و همزمان با شبهای قدر، مراسم احیاء در آن برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ، مسجد النبی (ص) کوچکترین مسجد شهرستان بابل به مساحت 24 متر مربع بوده که در سال 1343 توسط آیت الله موحد و آیت الله استاد و محمود ستاری بازسازی شد وبعد بازسازی مساحت آن به 30 متر مربع افزایش یافت.

همت احمدی از نمازگزاران این مسجد در گفت‌گو با خبرنگار مهر درخصوص آداب و رسوم این مسجد اظهار داشت: این مسجد پایگاه فرهنگی، دینی واجتماعی برای مردم منطقه محسوب شده وکارهای اساسی و زیربنایی محل دراین مکان مقدس انجام می‌شود.

وی افزود: این مکان محل عبادات زنان، مردان و کودکان در طول سال بوده و هرگز از عبادت ونیایش خالی نمی‌شود.

احمدی تصریح کرد : در طول ماه رمضان انجام مراسماتی چون دادن نذری، برگزاری دعای جوشن کبیر ،سخنرانی سخنوران برجسته ،ختم قرآن دسته جمعی اهالی وبرگزاری شب های احیا از آداب و رسوم این مسجد است.

وی بیان داشت: علاوه بر مراسمات ماه رمضان ، درطول سال نیز شاهد برنامه فرهنگی از جمله برنامه ریزی مدون برای جذب جوانان در مسائل دینی و حفاظت از آنها در برابر تهاجم فرهنگی هستیم.

احمدی آموزش آموزه های قرآنی به نسل جوان را از مهم ترین راهکاردر برابر تهاجم فرهنگی برشمرد و تصریح کرد : متولیان این مسجد به این اصل رسیدند که گرچه نسل گذشته به دنبال قرائت قرآن بودند اما نسل امروز نیازمند آموختن تفسیر قرآن هستند.

وی به نقش مسجد در جوامع اسلامی در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: در تاریخ انقلاب اسلامی نیز مساجد نقش سازنده و مؤثر خود را در تقویت ایمان و گردآوری طبقات گوناگون مردم، به خصوص جوانان ایفا کردند.

وی تصریح کرد: در طول تاریخ مساجد تنها برای ادای فرائض دینی نبوده، بلکه علاوه بر پایگاه تجمع طبقات گوناگون اجتماعی برای ادای وظایف شرعی و دینی، همواره پایگاهی برای استفاده‌های علمی، فرهنگی و آموزشی برای جوانان نیزبوده است.

احمدی تصریح کرد : مساجد همواره محل تصمیم گیری‌های سیاسی و شروع بسیاری از حرکت های اسلامی و نهضت های ماندگار بوده است.

دومین مسجد کوچک کشور به مساحت 70 متر مربع در روستای شوراب صغیر از توابع شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

مازندران بیش از دو هزار مسجد دارد./ش

برچسب ها: مسجد ، کوچکترین ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.