تبیین اندیشه های علوی در برنامه های رادیویی

نهج البلاغه به عنوان یكی از متون ارزشمند دینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نكات اخلاقی نهج البلاغه یا همان كلمات قصار به علت كوتاه بودن در ذهن می ماند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران  به نقل از روابط عمومی معاونت صدا؛ نهج البلاغه به عنوان یكی از متون ارزشمند دینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و  نكات اخلاقی نهج البلاغه یا همان كلمات قصار به علت كوتاه بودن در ذهن می ماند و می تواند برای درس گرفتن بسیار سودمند باشد، نهج البلاغه منبعی است برای مطالعه  اندیشه های حضرت علی (ع) نسبت به مسائل تاریخی جهان اسلام و توجه به اینكه بسیاری از مفاهیم فلسفی و عرفانی كه بزرگان فلسفه و عرفان بیان كرده اند در آن به وفور یافت می شود.
 
در این راه نمی توان از نقش رسانه ها برای بیان اندیشه های امیرالمومنین علی(ع) غافل شد، اگر به این مسئله اهمیت بدهیم كه نهج البلاغه وارد جامعه فرهنگی شود، راهكارهای فراوانی می توان در رابطه با آن ارائه داد پس برنامه سازی در حوزه  مفاهیم نهج البلاغه می تواند راهگشای بسیاری از موارد باشد ؛ به همین سبب است كه رادیو در بخش های مختلف از اندیشه های حضرت علی (ع) و بیانات ایشان در نهج البلاغه بهره گرفته است.
 
برهمین اساس برنامه های  رادیویی با محوریت كلام علوی و اندیشه های امام علی علیه السلام در نهج البلاغه بدین شرح اعلام می شود: 
 
 رادیو معارف:  
 
رادیو معارف با پخش 4 برنامه، آموزه‌های نهج البلاغه  و كلام امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام را برای مخاطبان خود تبیین می‌كند.
 
كردار و گفتار پیشوایان معصوم علیهم السلام همواره چراغ راه بشر است كه راه سعادت را می‌نماید. كلمات قصار، خطبه‌ها و نامه‌های امیر مؤمنان علی علیه السلام در كتاب شریف نهج البلاغه به لحاظ درك شرایط گوناگون اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و تربیتی اهمیت ویژه‌ای دارد كه توجه خردمندان را به خود جلب كرده و رادیو معارف با توجه به ماموریت خود در برنامه های مختلف از این فرهنگ غنی استفاده می‌كند.
 
بر این اساس رادیو معارف از این یادگار حضرت امیر علیه السلام برای معرفی الگوی كاملی در سبك زندگی اسلامی استفاده كرده و در قالب برنامه‌های مختلف رادیویی از محتوای مختلف این كتاب گرانسنگ بهره می‌گیرد كه در پی به این برنامه‌ها اشاره می‌شود:
 
«نشان راه» عنوان برنامه ‌ای است كه در ماه مبارك رمضان تقدیم شنوندگان تشنه معارف اسلامی می‌شود. در این برنامه درس اخلاق و شرح نامه های نهج البلاغه حضرت امیر علیه السلام توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله جوادی آملی پخش می‌شود. این برنامه كه كاری است از گروه معارف و علوم وحیانی در ایام ماه مبارك رمضان روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:00 صبح تقدیم شنوندگان رادیو معارف می‌شود.
 
برنامه «در محضر ولایت» نیز تلاشی است از گروه معارف و اندیشه رادیو معارف كه در زمینه معرفی و ترویج كلام علوی در حوزه مدیریت و حكومت بر روی آنتن می‌رود.

این برنامه با كارشناسی آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی كارشناس مباحث مدیریت اسلامی و امام جمعه اراك با عنایت به اهمیت آموزه های نامه‌های نهج البلاغه و ضرورت بازخوانی راهبردهای مدیریتی آن، شرح شیوه مدیریتی و حكومت‌داری حضرت امیر المومنین علی علیه السلام را به عموم مخاطبان به ویژه مسئولان تقدیم می‌كند. این برنامه با تهیه كنندگی و نویسندگی سید روح الله شجاعی هر جمعه از ساعت 11:15 روی آنتن رادیو معارف می‌رود.
 
نامه‌های حكومتی و مدیریتی حضرت علی علیه السلام منظومه كاملی از حكومت دینی است مواضع روشن و تعامل آن بزرگوار با خلفای سه‌گانه و برخورد قاطعانه و مدبرانه در برابر انحرافات، فتنه‌ها و كژی‌ها خود فصل كاملی از بصیرت است كه رادیو معارف تبیین و شرح آنرا در منظومه موضوعی خود قرار داده و بدین منظور برنامه «منشور امیر» را با موضوع شرح اجمالی نامه‌های امیر المومنین را با كارشناسی حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی تدارك دیده است.

این برنامه كه به همت گروه معارف و علوم وحیانی و به تهیه كنندگی و نویسندگی حسن توكلی زاده تولید شده شنبه هر هفته از ساعت 13:30 تقدیم شنوندگان فرهیخته رادیو معارف می شود.
 
همچنین برنامه «مشكات هدایت» نیز از برنامه ‌هایی است كه رادیو معارف با استفاده از معارف كتاب عظیم نهج‌البلاغه تدارك دیده است.

در این برنامه حجت الاسلام  و المسلمین محمد علی خزائلی كارشناس فقه و اصول با هدف ترغیب و تشویق مخاطبان به بهره گیری از فرمایشات گهر بار حضرت علی علیه السلام و تشریح آثار و بركات مفید آن در زندگی فردی و اجتماعی، به شرح حكمت‌ها و كلمات قصار نهج البلاغه می‌پردازد. این برنامه به همت گروه معارف و علوم وحیانی به تهیه‌كنندگی سید روح الله شجاعی شنبه هر هفته از ساعت 19:15 تقدیم شنوندگان می‌شود.
 
گفتنی است؛ رادیو معارف علاوه بر موج اف ام ردیف 96 مگاهرتز و موج ای ام ردیف 1071 كیلوهرتز، از طریق كانال 4 گیرنده‌های دیجیتال خانگی (ست تاپ باكس) و پخش زنده سایت این رادیو به نشانی www.radiomaaref.ir  نیز قابل دریافت است. 
 
 رادیو تهران: 
 
 
برنامه "روضه رضوان"روایتی معنوی از متون ادبیات عرفانی فارسی، برگرفته از قرآن و نهج البلاغه است که هر روز جز جمعه ها ساعت 22:35 از رادیو تهران بر روی موج اف ام ردیف 94 مگاهرتز تقدیم شنوندگان می شود.        
 
 شبكه جوان: 
 
 
شبکه رادیویی جوان به مناسبت شب های قدر و با بهره گیری از حکمت های نهج البلاغه ویژه برنامه هایی را باموضوعات قرآن ، دعای کمیل، دعای جوشن کبیر، مناجات منظوم و ... تهیه و پخش می کند. 
برنامه "برای امشب" شبکه جوان عنوان برنامه ای است که هر شب ازساعت 23 الی 23:30  با توجه به یکی از حکمت های نهج البلاغه به  یک نکته اخلاقی و اجتماعی می پردازد، برای امشب به تهیه کنندگی مجتبی امیری، گویندگی فاطمه صداقتی و  کارشناسی حجت الاسلام اتابکی، عقیلی و مصلح به روی آنتن می رود.
 
ویژه برنامه "وخدایی که در این نزدیکیست" روز یکشنبه 29 تیرماه به تهیه کنندگی محسن شاهمرادی، نویسندگی مهدی رسولی و مجتبی امیری، گویندگی امیر حسین متولیان و امید محمد نژاد و حضور میهمانانی چون داریوش ارجمند، امیر حسین مدرس، میثم ابراهیمی، محمد سهرابی و ... به موضوعات قرآن، دعا و نهج البلاغه می پردازد.
  
ویژه برنامه "روی ماه آفتاب" شبکه جوان روز شنبه 28 تیر از ساعت 9 تا 11:30 باموضوع ویژگی های بارز امام علی (ع) به زبان امروزی (برگرفته از نهج البلاغه) به تهیه کنندگی شیرین بغدادی، گویندگی سودابه آقاجانیان و کارشناسی حجت السلام عشقی و صدیقی تهیه و پخش می شود.
  
ویژه برنامه "ماه غریبستان" روزشنبه 28 تیر از ساعت 22تا24 شب با موضوعات نهج البلاغه، مناجات منظوم و دعای کمیل به تهیه کنندگی شیرین بغدادی، گویندگی سودابه آقاجانیان و کارشناسی حجت السلام عقیلی و عبدوس به روی آنتن شبکه جوان می رود، ویژه برنامه "پدرانه"  روز شنبه 28 تیر از ساعت 7 الی 8:30 صبح با موضوع وصایای امام علی(ع) به امام حسن مجتبی (ع)(نامه سی و یکم نهج البلاغه) تهیه و پخش می شود. 
 
 
 
  رادیو ایران:
 
برنامه " راه رستگاران" با هدف ارائه الگوی صحیح زندگی براساس آنچه حضرت علی (ع) فرموده اند از شبكه رادیویی ایران پخش می شود.
 
"نهج‎البلاغه‎" عنوان كتابی است كه در فرهنگ اسلامی مانند آفتاب نیمروز می‎درخشد و صدفی مشحون به گوهرهایی از حكمت‎های عالی است، این نام‎را علاّمه سیدرضی‎(ره‎) برای گزینه‎ای از خطبه‎ها و موعظه‎ها، نامه‎ها و عهدنامه‎ها و كلمات كوتاه امیرمؤمنان علی‎(ع) انتخاب كرد و رادیو ایران نیز براساس این اثر ارزنده برنامه "راه رستگاران" را تولید كرده است.
 
برهمین اساس ؛رادیو ایران  برنامه "راه رستگاران" را با محوریت بررسی و تبیین نكات  طرح شده در نهج البلاغه برروی آنتن برده است، قرآن داروى دردهای بی درمان و نهج البلاغه چراغ راه عارفان و شایستگان است و برای روشن ضمیران و عارفان طریق الهی که انسی با نهج البلاغه دارند این یک امر واضح است که علاوه بر این که این کتاب طریق بلاغت و فصاحت و سخنوری است و مافوق کلام خلق و مادون کلام خالق است در حقیقت راه سعادت نیز می‌باشد.
 
اهمیت نهج البلاغه به عنوان یکی از متون اساسی دینی حکومتی و زمامداری در عصری که پیشرفت تحقیق و بررسی در اصول و مبانی نظری و عملی با رویکرد جدید به متون اصیل دینی مشهود است بر کسی پوشیده نیست ، بازگشت نظری و عملی به میراث اسلامی ـ سیاسی از لوازم بالندگی تفکر و اندیشه جدید است و مهم ترین زیربنای این میراث بزرگ سیره معصومین (ع) به ویژه سیره امام علی (ع) که بخش عمده آن را نهج البلاغه در بردارد است،  مبانی و خط مشی های آن امام همام در محورهای چون فرهنگ سازی و سبك زندگی و ....در برنامه "راه رستگاران"  دنبال می شود.
 
خطبه 223 و 224 نهج البلاغه كه به بحث حكومت داری و داستان عقیل می پردازد و هم اكنون محوریت موضوعی راه رستگاران را تشكیل  داده تا درباره حكومت داری و برخورد كارگزاران با بیت المال توضیحاتی ارائه شود.
 
كارشناس قرآنی این برنامه با استفاده از شعر و حكایت های كوتاه می كوشد مخاطب به معنای كلام حضرت علی (ع) و مفاهیم كتاب نهج البلاغه پی ببرد، این برنامه كه در زمان كوتاه به بیان سخنان مولای متقیان حضرت علی (ع) می پردازد سعی كرده تا اختصار گویی و ایجاز  را رعایت كند.
 
برنامه راه رستگاران براساس 241 خطبه و سخن‎، 79 نامه و رساله و 489 كلام از سخنان گهربار پیشوای موحّدان هر روز به جز جمعه ها قبل از خبر ساعت 8:00 صبح از رادیو ایران پخش می شود. 
شعر آرم برنامه را یدالله گودرزی سروده و یکی از گروه های تواشیح خوانده است و علاقمندان می توانند این برنامه را از رادیو ایران بر روی موج FM ردیف90  مگاهرتز  و AMردیف900 كیلوهرتز دریافت نمایند. 
 
  رادیو نمایش:
 
برنامه" لحظه های با تو بودن" با توجه به رویكرد رادیو نمایش، یك برنامه تولیدی -تركیبی نمایشی است كه به صورت مجله اذانگاهی و شنیداری پخش می شود و شکل و قالبی متفاوت نسبت به دیگر برنامه های اذانگاهی رسانه دارد.
  
این برنامه با هدف ایجاد فضای مناسب و تاثیرگذار در وقت طلایی اذان تولید و پخش می شود وهمزمان با افطار هر روز به موضوعی خاص و فضیلتی اخلاقی می پردازد که شامل آیتم های  نمایش کوتاه، تقویم روز و ..است.
 
بحث کارشناسی برنامه را استاد مهدی رستمی به عهده دارد که با کلامی ساده و شیوا به مباحث قران و نهج البلاغه می پردازد.
 
یکی دیگر از ویژگی های برنامه های اذانگاهی رادیو نمایش تیتراژ پایانی آن است. این اولین بار است که برنامه ای اذانگاهی در رادیو دارای تیتراژی اختصاصی است.
 
با توجه به تغییراتی که در ساعت پخش اذان پیش می آید این برنامه همیشه ۱۵ دقیقه قبل از اذان صبح و ظهر پخش می شود .
 
" لحظه های با تو بودن"به تهیه كنندگی نسیم السادات صباغان تولید می شود و راوی و بازیگر این برنامه امیرزنده دلان است.
 
   رادیو فرهنگ:
 
شبكه رادیویی فرهنگ روزهای پنج شنبه و جمعه در برنامه "كلام جاودانه" به قرائت و تفسیر كتاب ارزشمند نهج البلاغه می پردازد. این برنامه پنج شنبه ها ساعت 22:30 و جمعه ها ساعت 16:30 در این برنامه ضمن تفسیر "نهج البلاغه" گزیده ای از خطبه ها، نامه ها و سخنان كوتاه علی بن ابیطالب (ع) را پخش می كند.
 
ابوالفضل حسینجانی (كارشناس مذهبی و مدرس نهج البلاغه) هرهفته یكی از حكمت های این كتاب گرانقدر را قرائت و تفسیر می كند.تفسیر های نهج البلاغه در این برنامه با رویكرد كاربرد حكمت ها و خطبه های آن در جامعه امروز و بر اساس نیاز جامعه بشری امروز است."كلام جاودانه" به تهیه كنندگی سعید آبادی از رادیو فرهنگ بر روی موج اف ام ردیف 106 و ای ام ردیف 558 قابل شنیدن است. 
 
    رادیو گفت و گو:
 
برنامه "راه روشن" رادیوگفت وگوبه بررسی ابعادمختلف نهج البلاغه می پردازد، این برنامه که درروزهای سه شنبه از ساعت  14تا14:30 پخش می شودبه موضوع نهج البلاغه وابعادگسترده آن می پردازد.ازجمله موضوعاتی که دراین برنامه بررسی می شوند؛ تبیین جایگاه معنوی این کتاب ،بررسی خطبه ها،نامه ها وکلمات قصار وگهربارحضرت علی (ع) ومحورهایی چون:اندرزهای آن حضرت به مردم،تبیین خصوصیات پرهیزکاران واقعی،ارزش ریاست ازدیدگاه ایشان،ویژگی های انسان سعید،ویژگی های دنیا،مراحل زندگی بشرو... است.
 
"راه روشن " به تهیه کنندگی مرتضی رمضانی پخش می شود ومخاطبان علاقه مندمی توانندتکراراین برنامه رادرهمان روزازساعت23:00تا23:30ازشبکه رادیویی گفت وگوموج اف ام ردیف103.5بشنوند. 
    
 
 رادیو قرآن: 
 
علاقمندان به آشنایی با استنادات قرآنی کلام امام علی علیه السلام می توانند پنجشنبه ها برنامه "قرآن در آینه نهج البلاغه" را از شبکه رادیویی قرآن بشنوند.
 
"قرآن در آینه نهج البلاغه" عنوان  برنامه ای ازشبکه رادیویی قرآن است که  به موضوعاتى همچون جایگاه قرآن در جامعه اسلامی، تفسیر به رأى یا قرائت هاى مختلف، استنادات و آیات قرآنی در کلام امام علی علیه السلام که در نهج البلاغه آمده  می پردازد.
 
حضرت على علیه السلام  در نهج البلاغه، بیش از بیست خطبه را به معرفى قرآن و جایگاه آن اختصاص داده است و گاه بیش از نصف خطبه به تبیین جایگاه قرآن و نقش آن در زندگى مسلمانان و وظیفه آنان در مقابل این كتاب آسمانى اختصاص  دارد
 
حضرت در خطبه 133 مى فرمایند: "وَ كِتابَ اللهِ بَینَ اَظهرِكُمْ ناطِقٌ لا یعْیى لَسانُه"; قرآن در دسترس شماست، گویاست، زبانش كند نیست همچنین در خطبه 147 نیز آمده است كه قرآن "صامِتٌ ناطِقٌ" است; قرآن ساكت است و در عین حال، ناطق و گویا است.
 
بنابراین، ما موظفیم قرآن را كتاب زندگى بدانیم و با ایجاد روحیه تسلیم در برابر خداى متعال، خود را براى شنیدن سخنان قرآن كریم، كه تمامى آن دستور زندگى است، آماده كنیم, در این صورت، قرآن ناطق و گویاست و با انسان ها سخن مى گوید و آن ها را در تمام زمینه ها راهنمایى مى كند.
 
گروه آموزش شبکه رادیویی قرآن در برنامه "قرآن در آینه نهج البلاغه"تلاش دارد  در بررسی استانادات قرآنی کلام حضرت علی(ع) در نهج البلاغه به تبییت آیات الهی از بیان معصوم علیه السلام بپردازد و همچنین با بهره گیری از مطالب مفید درخصوص تاریخچه نگارش شرح بر نهج البلاغه و معرفی نسخه های قدیمی این اثر ارزنده شنوندگان را با این کتاب آشنا کند.
 
در برنامه "قرآن در آینه نهج البلاغه" که حجت الاسلام احمد غلامعلی از اساتید حوزه و دانشگاه کارشناسی آن را برعهده دارد خطبه های حضرت علی علیه السلام  مورد بررسی قرار می گیرد و در مرحله اول شگفتی های آفرینش انسان تبیین و بررسی می شود.
 
پخش سخنرانی, فرازهایی از نهج البلاغه و همچنین گزارش و مسابقه پیامکی از بخش های مختلف برنامه "قرآن در آینه نهج البلاغه" است.
 
 
  رادیو كتاب: 
 
"سفره رمضان"  عنوان برنامه ای از شبكه رادیویی كتاب  است که در ایام ماه مبارك رمضان پخش می شود.
  
این برنامه به معرفی فرازهایی از نهج البلاغه كه بی تردید پس از قرآن كریم گرانقدرترین و ارزشمند ترین میراث فرهنگی اسلام است می پردازد.
 
همچنین در این برنامه با توجه به اینكه نهج البلاغه  از آن جهت كه به ابعاد گوناگون وجودی یك انسان كامل از دیدگاه كاملترین انسان می پردازد مورد اهمیت و توجه است  به بررسی و تبیین اندیشه های حضرت امیر كه از بیان ایشان در نهج البلاغه استخراج شده بهره گرفته ایم.
 
سفره رمضان در ایام ماه مبارك رمضان هر روز ساعت 21:30 به مدت 30 دقیقه به روی آنتن رادیو كتاب می رود.  
 

انتهای پیام/

برچسب ها: حوزه ، برنامه ، معاونت ، اندیشه ، علوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار