مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت: صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک با ضمانت اوراق بدهی منتشره در بازار سرمایه، مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی را می تواند تاحدی حل کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا علی تعقلی با اشاره به اولویتهای صندوق در زمینه پذیرش ریسک اعتباری مشتریان در خدمت ضمانت تسهیلات اعطایی افزود: سرمایه در گردش واحدهای تولیدی فعال، تکمیل حلقه های مفقوده خوشه های کسب و کار،طرحهای نیمه تمام بالاتر از 50 درصد، طرح توسعه و سرمایه در گردش واحدهای صادراتی،طرح اصلاح و بهینه سازی مصرف انرژی،شرکتهای دانش بنیان و اجزاء شرکتهای فناوری از اولویتهایی است که صندوق به آنها می پردازد.
 
وی تصریح کرد: به عبارت دقیق تر با توجه به وجود طرحهای ایجادی و نیمه تمام، سرمایه گذاری ایجادی و حمایت در طرح های تکراری اولویت صندوق نمی باشد مگر اینکه در حوزه دانش بنیان با ارزش افزوده بالا و یا حلقه مفقوده باشد.
 
تعقلی ادامه داد: بعنوان مثال اگر تولید کننده ای 8 میلیارد ریال از تامین کننده مالی تسهیلات اخذ کند و اصل و سود این تسهیلات 10 میلیارد ریال باشد صندوق 70 الی 85 درصد آن را در قبال اخذ وثایق و کارمزد ضمانت می کند و برای مابقی با توجه به اینکه بانک بهترین نوع وثیقه را دریافت نموده است می تواند چک و سفته اخذ کند.
 
وی افزود: بدین صورت برای تولید کننده نهایی، ترکیب وثایق ساده تری بدست می یابد و توان ایشان در اخذ تسهیلات افزایش می یابد.
 
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در ادامه به تغییرات راهبردی اساسنامه در جهت گسترش پوشش های صندوق اشاره کرد و گفت: به‌منظور دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر صنعتگران به خدمات ضمانتی صندوق، پیشنهاداتی درمجمع عمومی صندوق در دست بررسی و تصویب است.
 
تعقلی ادامه داد: افزایش سقف ریالی ضمانتنامه های صندوق بمنظور تضمین حداکثری تسهیلات ارائه شده به تولیدکنندگان، تنوع بخشیدن به انواع ضمانتنامه های قابل صدور مانند ضمانت نامه اعتبار تولیدی، ضمانتنامه حسن انجام کار، ضمانتنامه استرداد پیش پرداخت، ضمانتنامه گمرکی ، ضمانت نامه وجه الضمان، ضمانت نامه مفاصا بیمه، ضمانت نامه مفاصا مالیات، ضمانت نامه اعتبار خریدار، ضمانتنامه اعتبار اسنادی و ضمانت نامه به نفع سرمایه گذار حقیقی با شرایط متعدد، بخشی از این خدمات است.
 
پوی همچنین اضافه کرد: پذیرش ریسک نوسانات آتی مواداولیه تولیدی و ارزی، ضمانت اوراق بدهی، ضمانت امتیاز استفاده و ضمانت نامه متقابل و ... که حسب مورد میتواند موجب گسترش پوششهای ضمانتنامه ای صندوق به متقاضیان مختلف در زمینه های گوناگون صنایع کوچک باشد و در مواردی حتی نیاز به موسسات تامین مالی مانند بانکها را نیز مرتفع سازد نیز از دیگر مواردی است که به دنبال آن هستیم .
 
تعقلی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در حال حاضر بدلیل نقدینگی پایین بانکها و اولویت آنها در پرداخت تسهیلات کلان به صنایع بزرگ برای کاهش ریسک انتظاری، چاره ای جز ایجاد نهاد تامین مالی برای SME ها وجود ندارد از این رو صندوق با پذیرش ریسک انواع صکوک منتشره برای صنایع کوچک عملا تامین مالی مورد نظر را مرتفع می کند.
 
وی افزود: در شرایط کنونی نیاز صنایع کوچک به تسهیلات در 40 هزار میلیارد تومان برآورد می شود . این تسهیلات بخشی با بازتقسیط تسهیلات بانکی و یا تسهیلات جدید و یا از طریق شبکه غیر بانکی مرتفع می گردد و بدلیل عدم تامین بخشی از نیاز مالی ، میزان تولید کاهش می یابد و نهایتا افزایش قیمت و رکورد تولید را در پی داریم.
 
به گفته تعقلی، افزایش درصد تضمین اصل و سود تسهیلات بانکی از 70 و 85 درصد به 100 درصد نیز از مواردی است که تلاش می کنیم به آن دست یابیم.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار