هاشمی: پیشنهاد دادیم ایران مرکز توسعه فرهنگ المپیک در آسیا باشد/شهنازی:هیچ رشته ای برای بازی‌های آسیایی حذف نشده است

رییس کمیته ملی المپیک امروز در حضور اصحاب رسانه در خصوص مسائل مختلف و به ویژه دیدارش با توماس باخ مواردی را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ 24 مرداد آخرین روزی است که نفرات نهایی اعزامی به بازی های آسیایی معرفی می شوند.

کیومرث هاشمی، رییس کمیته ملی المپیک در ابتدای این مراسم از زمان نهایی اعلام وضعیت کاروان اعزامی به بازی‌های آسیایی سخن گفت: 24 مرداد آخرین روزی است که نفرات نهایی به بازی‌های آسیایی اعلام می‌شوند در هفته پایانی شهریور ماه نشست بعدی در آستانه اعزام به کره جنوبی برگزار و وضعیت نهایی فنی رشته‌های مشخص می‌شود.

**از دعوت‌نامه‌ برای باخ به منظور سفر به ایران تا پیشنها مرکز توسعه فرهنگ المپیک

هاشمی سپس به صورت مشروح در خصوص سفرش به سوییس و نشست با مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک و پیشنهادات ارائه شده در این سفر توضیح داد: در سفر به سوییس دیداری هم با توماس باخ داشتیم ما ضمن دعوت از وی برای سفر به ایران در خصوص تاسیس موزه المپیک نیز صحبت کردیم و پیشنهاد دادیم تا مرکز توسعه فرهنگ المپیک را به ما بدهند و هم چنین مجوزهای لازم برای تاسیس مرکز آموزش بین‌المللی را با توجه به همه ظرفیت‌های علمی کشور به ما بدهند.

رییس کمیته ملی المپیک افزود: هم چنین در خصوص ردپای تحریم در ورزش و مشکلات متعدد به ویژه مالی در این خصوص نیز صحبت شد. ما به آنها گفتیم که مگر نمی‌گویید سیاست از ورزش جداست پس چنین تحریم‌هایی نباید در ورزش دیده شود ما هم از نظر کمک مالی و هم تکنیکی از باخ کمک خواستیم و وی نیز از این قضیه استقبال کرد.

هاشمی تاکید کرد: هم چنین قول همکاری از ظرفیت و پتانسیل ایرانی‌ها نیز به ما داده شد ما هم چنین پیشنهاد دادیم تا میزبان نشست‌های ioc در ایران باشیم. با توجه به اینکه شعار خود آنها نیز 2020 است، به نظر می‌رسد برنامه‌هایشان تا المپیک 2020 توکیو اجرایی شود.

رئیس کمیته ملی المپیک هم چنین در خصوص بحث ورزش بانوان نیز در این نشست عنوان کرد: آن‌ها از اینکه نائب رئیس اول ما (خانم شهریان) یک خانم است تعجب می‌کردند و ما برای اولین بار 2پست در بین‌الملل و آموزش المپیک (هر دو خانم) در مجموعه خود داشتیم که نقطه مثبت خوبی است و بسیار هم مورد توجه قرار گرفته است.

**توسعه نهضت المپیک هدف اصلی ماست

هاشمی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری کمیته را محدود به 2یا3 رویداد ورزشی می‌دانند که این تنها بخش کوچکی از فعالیت‌های ماست.

وی افزود: ما باید بتوانیم به فهم مشترکی در ارتباط با نهضت المپیک برسیم فراموش نکنیم بازی‌های المپیک جوانان که دومین دوره‌اش کمتر از یک ماه آینده است هدفی جز توسعه نهضت المپیک ندارد.
نیاز است تا به مباحث فرهنگی و اخلاقی توجه شود مسابقات، رویدادها و بازی‌ها مهم و خوب است ولی اثربخش‌ترین بخش توسعه نهضت المپیک است.

هاشمی همچنین با اشاره به وضعیت رشته‌های مدال‌آور کاروان ایران در المپیک عنوان کرد: ما در المپیک در بهترین حالت در 4رشته مدال داشته‌ایم وزنه‌برداری، کشتی و بعد از پیروزی انقلاب در تکواندو و دو و میدانی مدال‌آوری داشته‌ایم. سهم ما 4رشته است و اگر در یک رشته اتفاق خاصی بیفتد از آن به عنوان فاجعه یاد می‌شود. این در حالی است که کار اساسی و زیربنایی ما باید سهم بیشتری داشته باشد.

هاشمی مثال زد: تصور کنید رشته کشتی ما از المپیک حذف شود و آن وقت وضعیت مدال‌آوری ما به چه صورت خواهد بود.
توجه به ورزش‌های پایه و مدال‌آور و بحث استعدادیابی از اهمیت زیادی برخوردار است. 2ماه قبل به بوداپست مجارستان سفری داشتیم که با وجود اینکه تعداد حضور مجارها در المپیک 2یا3 دوره بیشتری از ما بود آنها 460 مدال ما 60 مدال کسب کرده‌ایم

**جلسه هاشمی با لولویچ

هاشمی هم چنین در خصوص جلسه با بالویچ نیز عنوان کرد: در مقر فدراسیون جهانی کشتی فرصتی پیش آمد تا جلسه‌ای بالالویچ داشته باشیم در خصوص اینکه هیچ سهمی در هبات رییسه خیلی نداشتیم صحبت کردیم که البته باید بداینم که هر کس بخواهد در فیلا عضویت پیدا کند می‌بایست در مجمع انتخاباتی حضور پیدا کند. فدراسیونها نیز موظفند در این خصوص تلاش و رایزنی کنند.
کسی که بخواد عضو هیات رییسه باشد می‌بایست حداقل حدود 70 رای داشته باشد.

**حضورمان در مجامع جهانی اتفاقی نیست

وی درخصوص حضور در مجامع بین‌المللی و دیدارها عنوان کرد: حضورمان در مجامع بین‌الملل اتفاقی نیست و کاملا به صورت برنامه‌ریزی شده رخ می‌دهد و برای هر کدام از آنها ایده داریم یکی از وظایف ما این است که از کرسیهای موجود حمایت کنیم در جلسه‌ای که با آقای باخ داشتیم سهممان از کرسی‌های بین‌المللی را مد نظر قرار دادیم. این سهم چه در سطح قاره و چه بین‌المللی اندک است.

**سلیقه‌ای کار کردن ممنوع

هاشمی تصریح کرد: قرارنیست درفدراسیونها با هر فردی که روی آن حساسیت وجود دارد و وی را از صحنه ورزش حذف کرد تصمیمات نباید فردی باشد ما باید از موجودیت کلیه فدراسیون دفاع کنیم شاید اختلاف سلیقه داشته باشیم اما نباید این موضوع به کسی آسیب بزند ما موظفیم از تک تک رشته‌ها دفاع کنیم.

من با رئیس فدراسیون جهانی در این خصوص صحبت کردم و گفتم نباید چنین نگاهی وجود داشته باشد. قزاقستان در سال گذشته 13دوپینگ داشت و تعلیق نشد. البته دوپینگ به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. ما حداقل جزء 5کشور برتر وزنه‌برداری دنیا هستیم و در سنگین وزن قهرمان بلامنازع چند دوره هستیم.

**انتشار پاسخ فدراسیون جهانی تکواندو به دغدغه‌هایمان تا چند روز آینده

هاشمی هم چنین در خصوص رشته تکواندو نیز خبر داد: پولادگر در خصوص بازی‌های آسیایی مشکلی را برای ما مطرح کرد که پیرامون احتمال آسیب از ناحیه داوری بود. ما نامه را ارسال کردیم و بلافاصله به ما پاسخ دادند و گفتند که نگران نباشید و ما اجازه نمی‌دهیم که چنین اتفاقاتی بیفتد که تا چند روز دیگر بخشی از این نامه را رسانه‌ای می‌کنیم.

شهنازی: IOC ظرفیت ایران در صحنه‌های ورزشی را زیاد می‌داند

شاهرخ شهنازی دبیرکمیته ملی المپیک گفت: ایران به تعبیر مقامات IOC ظرفیت زیادی برای حضور در صحنه‌های ورزشی دارد. سیاست ما این است که از فدراسیون‌ها حمایت قوی کنیم. در جلسه با توماس باخ گزارش شرکت ما در اجلاس بحرین و کویت به ایشان ارائه شده بود و وی با ذهن مثبت و فعال با ما دیدار داشت.

دبیرکمیته ملی المپیک تصریح کرد: در تلاشیم تا تماس‌های بین‌المللی هم بیشتر شود و نتایج را نیز اعلام خواهیم کرد. ماهمیشه سعی کردیم در بازی‌های آسیایی حضور ریز و دقیق و کارشناسی داشته باشیم و با جلسات متعدد با فدراسیون‌ها و یا حضور و بازدید از اردوها و درک مشکلات کارها را پیش ببریم. وقتی درک متقابل پیش می‌آید و درد و دل‌ها را می‌شنویم رابطه عاطفی خوبی بین ما و ورزشکاران است. در جلسه اخیر با وزارت ورزش و جوانان نیز آخرین وضعیت رشته‌های اعزامی به اینچئون اعلام شد.

وی درخصوص بودجه‌ها نیز اعلام کرد: تا امروز 95درصد از بودجه متفرقه را دریافت کرده‌ایم البته 50درصد بودجه واقعی که باید صرف بازی‌های آسیایی و جوانان نانجینگ و ساحلی است دریافت شده، این معنایش این نمی‌باشد که دولت نخواسته به ما کمک کند بلکه کمک‌ها به موقع نیز به ما اختصاص داده شد و در تفاهم‌نامه با وزارت ورزش تصمیم گرفتیم تا تمام اعداد و ارقام بودجه را به نحوی اختصاص دهیم که فدراسیون‌ها بدون پول باقی نمانند.

شهنازی ادامه داد: در رشته‌های مثل شنا، تنیس روی میز، بدمینتون و اسکواش و ژیمناستیک، سپک‌تاکرا و والیبال ساحلی حداقل میزانی که می‌توانیم فنی باشیم نگاه حمایتی داریم.
هیچ مانعی برای اعزام این رشته‌ها وجود ندارد و به لحاظ فنی هیچ نقصی در کار نیست اگر به موقع بودجه‌ها را بدهند این مسائل و برنامه‌ها نیزعملی خواهد شد.

وی افزود: هیچ کدام ازرشته‌ها حذف نشده و تنها بخشی از رشته‌ها در بخش حمایتی قرار گرفته است.

دبیرکمیته ملی المپیک در پاسخ به سوال قبول مالی فدراسیونها برای اعزام تیم توسط خودشان عنوان کرد: این موضوع هیچ مشکلی ندارد به شرطی که حضور آنها غیر از بحث‌ مالی شان و جایگاه آن رشته را پایین نیاورد. این رشته‌ها باید به صورتی باشد که به خصوص در هفته اول تبعات و حضور آن در بازیهای آسیایی نامطلوب نباشد. انتظار مدال در بسیاری ازرشته‌ها نداریم اما شرایطی نباید به گونه‌ای باشد که زنگ تفریح باشیم.

شهنازی تصریح کرد: مثلا ندا شهسواری همیشه نفر اول رشته خود بوده و یا نوشاد عالمیان نیز چنین شرایطی دارد.

**قول مدال‌ها باید منطقی باشد

شهنازی ادامه داد: خوشبختانه 2گروه به صورت مجزا ولی درکنار هم آسیب‌هایی که در یک منحنی نرمال ممکن است رخ دهد را بررسی می‌کند و ارزیابی‌ها بسیار به هم نزدیک هستند.

به عنوان مثال در رشته بوکس ممکن است قهرمان معروفی داشته باشیم اما باید روی شرایط فعلی و کار آن‌ها نیز در این برهه زمانی تجسس کنیم.  در برخی از رشته‌ها رقبای بسیار قوی‌ای وجود دارند مثلا در کشتی نمی‌توانیم ورزشکاران را تحت فشار روحی و روانی بسیاری بگذاریم.

دبیرکمیته ملی المپیک تصریح کرد: جنبه فرهنگی بازی‌های نانجینگ بیشتر از مدال‌آوری‌‌اش است و در این بازی‌ها در مجموع 16 نفر اعزام خواهند شد.

وی در خصوص دوپینگ جوانان وزنه‌‌برداری نیز اعلام کرد: آن‌ها توسط مربی‌شان فریب خورده بودند و در جلسه مجارستان از کلمه جنایت برای این اقدام نابرده شد. سعی داریم که در این فرصت کلیه فدراسیون‌ها را به طور دقیق در جریان داروهای مجاز و غیره بگذاریم تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

انتهای‌پیام/


برچسب ها: نشست ، خبری ، المپیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار